Mrs Moneybags skrev 2022-11-14 13:04:24 följande:
Eftersom du inte har stött på en trevlig pojke på 10 år så kan jag inte ta ditt inlägg på allvar.
Det finns lugna pojkar, men visst, de är ovanligare. I min pojkes klass finns kanske 4-5 sådana pojkar av 14 totalt.
Det handlar om hormoner och miljö enligt min åsikt. Min son är livlig (men snäll) och har ett stort behov av rörelse dagligen. Om detta behov inte tillgodoses blir det jobbigt. Jag tror det är så många problem uppstår. Man har förväntningen att pojkar ska bete sig som flickor och när de inte gör det gör dom "fel".
Om man istället hade en skola som gick ut på att man skulle vara i rörelse hela dagen, springa, klättra, utforska naturen osv kanske det skulle vara tvärtom? Flickorna skulle kanske inte trivas i lika stor utsträckning? Vem vet.
Allt jag vet är att min son måste - måste - få springa och röra på sig tills han blir svettig ett par, tre gånger per dag för att må bra. Trots det lider han av att sitta still på lektionerna.
Precis sån var min son, jag sa det till fröken när hon klagade på att han inte satt still. Jag föreslog att hon kunde låta honom springa tre varv kring skolgården. Det införde hon inte. Jag föreslog en annan sak som de faktiskt införde, mental avslappning. Barnen fick sitta i ring och massera varandras ryggar till avslappnande musik. Det kan vara bra även för pojkar att lära sig att lugna ner sig. Men jag tror att idrott är jätteviktigt, och aktiv lek på raster. Min son gick på karate , där fick han lära sig att koncentrera sig och använda sin energi på ett koncentrerat sätt. Jättebra för både killar och tjejer.