Varför är pojkar generellt stökigare än flickor?
Anonym (TS) skrev 2022-11-14 21:22:57 följande:
Baserat på de svar jag fått så verkar flera av er ändå tro att det är biologiska skillnader mellan könen, då är det väl svårt att göra något åt det.
Betyder det att man är lite ?körd? om man får en pojke och ogillar stökig/busig/grisig unge? Eller kan jag uppfostra till sånt? Känns svårt om det är något biologiskt inbyggt i det manliga könet. Man vill ju helst inte behöva vänta 25 år innan ens son blir vettig nog att man ska orka med/tolerera honom på samma sätt som man skulle med en dotter, om nu killar mognar mycket senare. Jag är gravid med första barnet men vet ej könet än, om någon undrar varför dessa tankar kommer upp.
Jag tycker att du blandar ihop olika saker här. Vad många säger är att pojkar generellt har ett stort behov av rörelse, och det gäller min pojke också på 6 år. Det beryder inte att de behöver vara stökiga/busiga/grisiga. Stökiga kan de kanske bli om de har suttit inne en hel dag och inte fått röra på sig, men är de busiga eller grisiga så är det inte pga hormoner utan bara dålig uppfostran! Som jag sade behöver min son tex gå cykla till skolan på morgonen och få en ordentlig dis frisk luft varje dag, men därefter koncentrerar han sig i skolan och han älskar att läsa böcker. Han är snäll, social och artig, säger aldrig fula saker, äcklar sig inte och bråkar inte. Jag tror att det finns en alldeles för tillåtande attityd mot att pojkar stör och är grisiga, men det är inget man behöver acceptera. Får du barn så kan du inte veta om det blir en fysisk och sportig elker en lugn och pysslig, men du kan ändå uppfostra din pojke så väl som flicka att uppföra sig väl.