Inlägg från: Anonym (Kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna)

Sambos hur gör ni med ekonomin?

Gemensam ekonomi gynnar ju den som har lägre inkomst och är väl bra om personen kan tänka sig att leva på den andres pengar, samt om personen som har högre inkomst tycker att det är en rättvis och bra lösning.

Använder han bilen till fördel för dig och barnen känns det ganska självklart att även du ska vara med och betala bensin. Det är ju dyrt. Han använder väl inte bara bilen till egna nöjen? 

Varför vill du leva på hans pengar? Hade du kunnat tänka dig att ha gemensam ekonomi om du var den med högre inkomst?

Vad som är rätt eller fel här är upp till er. Prata med honom. Han kanske inte håller med dig alls. Jag och min sambo delar naturligtvis på gemensamma utgifter men utöver det har vi separat ekonomi. Det är så vi vill ha det. 

• Anonym (Kvinna)
    PH76 skrev 2022-11-14 15:49:55 följande:
    Men med detta tänk så måste hela familjen rätta sig efter den som tjänar sämst när det kommer till boende, bil, semester, ja egentligen alla större utgifter.

Den förstnämnda påverkar ju också vilket område barnen kommer att växa och och i vilka skolor de kommer gå.

Känns lite begränsande.
    Givetvis. Hellre det än att leva på andras pengar.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Linn) skrev 2022-11-14 15:38:55 följande:
    För att ofta när man hör folk säga att man "inte ska leva på hans ekonomi ", inte snylta på honom osv så har man faktiskt inte räknat in allt som kostar.

Man ser bara att han får ut 40 000 i månaden och hon 25 000 i månaden och då bör de dela rakt av för hon ska minsann inte snylta på honom.
    Men sen är det hon som tar majoriteten av föräldraledigheten, det är hon som tar mest vabb. Det är hon som går ner i tid för att inte barnen ska få så långa dagar på förskolan. 
    Det är hon som är den som oftast köper mat och hygienprodukter, en väldigt stor utgift varje månad för de allra flesta. 
    Det är hon som köper de flesta av barnens kläder. Inredningen till deras rum. Hon köper födelsedagspresenterna till barnen och till bådas släktingar. 
    Hon köper pyntet inför högtiderna. Hon betalar det mesta av maten inför högtider. 
    Hon köper mest inredning till hemmet.

Han köper en bil som hon sedan också betalar bensin och service på. 
    När de skiljer sig får han med sig bilen. Hon får med sig uppäten mat, urväxta barnkläder, en matta.
    Soffan och dyra skänken ska de såklart dela lika på, det införskaffades ju faktiskt till familjen. 

Jag önskar att fler kvinnor såg detta och inte bara stirrar sig blinda på lönen. 
    Men om man väljer att lägga upp det på det sättet så får man ju skylla sig själv. Vill man som kvinna inte ha det på det sättet så behöver man inte ha det på det sättet. Svårare än så är det inte. Hört talas om eget ansvar? Dessutom framgår det inte att det är så för ts, så som du beskriver. Sluta leta efter ursäkter att leva på andras intjänade pengar.
  • Anonym (Kvinna)
    PH76 skrev 2022-11-14 16:19:04 följande:
    Så du offrar alltså barnen för din egen stolthet?
    Offrar barnen? Så länge barnen inte måste leva i fattigdom offrar man väl inte dem? Lol. Är det viktigt att barnen ska gå i finare skolor med mer status, om man vill ha en dyrare bil och göra mer saker, ja då kanske man får se till att skaffa en högre inkomst, om man är den som har en låg inkomst. Den med högre inkomst bär inte skulden för det. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-14 16:26:00 följande:
    Eller om den ena blir långtidssjuk, ska man sälja huset då för att den ena inte har råd med sin halva?
    Det är det väl folk som får göra. Det kan bli väldigt knapert om den ena är sjukskriven. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-14 16:33:32 följande:
    Varför ens sätta sig i ett boende man inte har råd med om man är sjuk?

Känns ju märkligt att behöva dra upp barn från skolan bara för att den ena föräldern blir långtidssjukskriven när man har råd att bo kvar om man
    slår ihop ekonomin.
    Fråga de som gör så. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-14 17:29:49 följande:
    Fast du verkar tycka att man ska göra så. Eftersom du inte vill leva på någon annans pengar.

Läs svar 38. Där fick du ett bra svar. 

Och nej, jag vill inte leva på andras pengar. Vill du?

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Gift civilingenjör) skrev 2022-11-14 18:28:06 följande:
    För mig är denna extrema individualism svår att förstå. För mig är familjen viktigast, min man och jag satsar allt på vår familj, gemensamt och tillsammans. Jag tycker det är så tråkigt med denna individualism som genomsyrar stora delar av Sverige idag. Jag, jag, jag. Jag säger hellre Vi!

Fast jag vill ha pengar över till att köpa det just jag vill köpa. Inte betala min sambos nöjen och prylar, det får personen ordna själv. Jag förväntar mig inte heller att min sambo ska stå för mina nöjen och prylar. Då hade jag skämts. 

Varför är detta så svårt att begripa? Om vissa par är okej med att snylta på varandra så är det fine för mig, men säg inte åt andra hur de ska göra.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (gemensam) skrev 2022-11-15 09:31:54 följande:
    Sambon hade en arbetskamrat med en sådan relation där de hade skild budget för allt. Hon var student och han jobbade så hon käkade snabbnudlar medan han åt hämtmat eller oxfilé typ. 
    Och hur är det konstigt eller fel? Sjukt att förvänta sig att man ska få leva på någon annans pengar. Vill han äta lyxig mat så har han all rätt i världen att göra det. Vill hon också äta lyxig mat så kan hon arbeta och tjäna pengar, då kan hon göra det. Sjukt att ni förväntar er att andra ska betala för er.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-15 09:28:23 följande:

Att ha pengarna gemensamt och göra saker som gynnar hela familjen är inte att leva på andra, tycker jag. Man kan bidra med mer än pengar i en relation. 

Att leva på andra är att medvetet bidra med mindre, trots att man kan bidra mer. 

Däremot är det viktigt att båda parter kan klara sig själva om de skulle separera, och att båda får en dräglig pension. 

Har ett skräckexempel, som tur är så har jag fått höra att hon lämnade honom till slut. En fd arbetskamrat var gift med en man och de hade separat ekonomi, och han tjänade mycket mer än henne. Han reste en massa med sina kompisar, gick på krogen osv, medan hon inte hade råd att hänga med. Hon försvarade deras upplägg med att hon inte gift sig för pengarna, att hon ville klara sig själv. Och det får man ju vilja. Men det blev ett väldigt skevt äktenskap där inte ens kärleken kunde rädda dom, de levde två skilda liv. 

Fast man kanske vill ha pengar över till sina egna nöjen och intressen, inte att pengarna ska gå till sambons nöjen och intressen? Hur är detta konstigt eller fel? Skäms ni inte, som vill att andra ska betala för er?

Hade jag varit mannen i ditt exempel så hade jag lämnat kvinnan. Helt sjukt att man vill att andra ska betala för en. Hur är det hans fel att han tjänar mycket mer än henne? Vill hon också ha råd att göra sådana roliga saker så kanske hon ska skaffa ett ARBETE med högre lön. Inte förvänta sig att andra ska betala för henne. Väldigt oattraktivt med en partner som vill att man ska betala resor och nöjen åt denne. Nä tack, vill man leva ett liv i lyx så får man arbeta, då kan man leva ett liv i lyx. Att förvänta sig att andra ska fixa det åt en är bara vidrigt. Har råkat ut för sådana människor, dessa har jag naturligtvis lämnat, omgående. 

Svar på tråden Sambos hur gör ni med ekonomin?