Inlägg från: Anonym (Kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna)

Sambos hur gör ni med ekonomin?

Anonym (Man) skrev 2022-11-15 08:30:55 följande:
    Om man av någon anledning har väldigt olika inkomst kommer 50/50 delning av kostnader för barn, bostad, semester bli väldigt begränsande. Den som har minst inkomst kommer hela tiden sätta taket. "Nej, jag klara inte att betala  50% för hockey, ridning, stor hus, skidsemester. Det få bli fotboll. liten hyresrätt och cykelutflykt"

Det leder i sin tur att den som tjänar mera kommer ha massor med pengar över för egna intressen, grejer, resor, sparande mm.

Och vad är det för fel med fotboll, liten hyresrätt och cykelutflykt? Du får det att låta som att man kommer leva ett fruktansvärt liv i fattigdom om den med lägre inkomst sätter ribban. 

Självklart kommer den med högre inkomst ha mer pengar över. So what? Det är den personens förtjänst. Den personen har valt ett yrke med högre inkomst. Vill den andra personen också ha mer pengar över så kan denne välja att skaffa ett arbete med högre inkomst. Att förvänta sig att den andre ska betala är bara helt sinnesjukt. 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-15 13:11:13 följande:
    Det konstiga är att de vill leva så. Inte att de inte har gemensam ekonomi, det är väl ganska vanligt. 
    Om jag inte vill dela min ekonomi med någon annan, då hade jag valt en partner som hade ungefär samma ekonomi som jag, eftersom jag vill dela livet med den jag bor med. Göra gemensamma saker, dela en god middag tillsammans osv. 

Finns nog många som vill leva så. Finns många som inte vill att andra ska betala för en. Jag har blivit uppfostrad på så
    sätt att man ska arbeta för sina pengar och absolut inte förvänta sig att andra ska betala för en - det är ohyfsat. 

Ja, det är ju en bra lösning att då välja en partner som har ungefär liknande inkomst som en själv.

Bara för att man är ett par så innebär det inte att man är samma person. Man är fortfarande två skilda personer och man sitter inte ihop. Visst gör man saker gemensamt men för många är det även viktigt att göra saker för sig själv och tillsammans med andra människor utöver partnern. 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-11-15 13:17:28 följande:
    Varför drar du in lyx? Ingen skriver att man vill leva ett lyxliv på andras pengar, bara du.
    Att kunna resa en massa är för mig en lyx, men ok.
    Att det finns människor som vill och förväntar sig att dennes partner ska betala resor, nöjen med mera låter ju helt galet. Som att man utnyttjar sin partner för pengarna. Vad hände med att ta eget ansvar och skaffa ett arbete med högre inkomst?
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Man) skrev 2022-11-15 13:17:36 följande:
    Nej, jag skämdes inte ett dugg när jag blev arbetslös under en period och min fru stå fö en mycket större del av bostad, mat mm.
    Att vara arbetslös under en kort period (då du säkerligen hade a-kassa) är en sak. Då ser man till att snabbt komma på fötter igen. Självklart vill inte en vettig partner att den andra ska dra det tyngre lasset hur länge som helst. Det är inte kärlek. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (gemensam) skrev 2022-11-15 13:23:53 följande:
    Tycker faktiskt lite synd om dig som ser folk som utsugare, snyltare etc. 
    Om man vill göra massor med saker men då vill att andra ska betala detta för en, istället för att själv se till att få mer pengar i form av att skaffa ett arbete som ger en högre inkomst, då är man ju en snyltare. Det är precis vad man är då. Ledsen om du inte klarar att höra det, men jag tänker inte linda in det i andra, finare ord.
  • Anonym (Kvinna)
    Klartsomvatten skrev 2022-11-15 13:28:03 följande:
    Ingen som verkar kunna svara på varför man inte skaffar ett arbete som ger en högre lön, om man vill ha mer pengar över? Istället för att förvänta sig att partnern ska betala nöjen, resor med mera. För mig är det senare sjukt ohyfsat.
    Eller hur!
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (gemensam) skrev 2022-11-15 13:32:21 följande:
    Nej, man är inte snyltare eller utsugare. Nej, man ser det inte som att "någon annan" betalar nöjen, resor etc. Nej, alla kan inte bli välbetalda tjänstemän. 

Men håll du hårt i dina pengar. Tack och lov så är inte alla lika snikna. 
    Klart man är det om man vill att andra ska betala för en, istället för att skaffa pengarna själv. :)
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Man) skrev 2022-11-15 13:38:25 följande:
    För att jag viller resa på semester med min älskade  sambo. Och då hon gett upp jobb  och karriär för att vi skulle kunna bli samanboende så hade hon begräsnat med pengar. Ville vi resa tillsammans på en mysig semster så blev det jag som betalade.
    Det står dig fritt att göra det men det finns många andra som inte vill bekosta andras nöjen.

Och bara för att man har en partner betyder inte det att man alltid vill resa tillsammans.

Så hon slutade arbeta för alltid för att ni skulle kunna bo ihop? Låter konstigt. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Man) skrev 2022-11-15 13:55:16 följande:
    Nej, efter ett tag fick hon ett jobb, med betydligt lägre lön än mig och trivdes inte. Vi snackade då ihop oss, hon hoppade på en längre utbildning och under tiden var min lön vår enda inkomst. Idag har vi inkomst på ungefär samma nivå. Men framförallt, jag har en fru som trivs med sitt jobb och livet. Vilket ger oss ett lyckligare äktenskap.

Och ja, vi reser och gör saker själva ibland. Och under perioden då jag hade mer inkomst så spenderade jag mer pengar på helt egna saker.
    Så hon hade inte csn under perioden hon gick en längre utbildning?
  • Anonym (Kvinna)
    nonameleft skrev 2022-11-15 14:40:30 följande:
    Detta later sa otroligt märkligt i mina öron. Mitt är mitt och ditt är ditt, när man har barn tillsammans. Jag har under förhallandet med min man tjänat mer än honom och da har jag statt för en större del av utgifterna. Just nu tjänar han mer och da betalar han mer än vad jag gör.

Det handlar ju inte om att leva pa nagon annans pengar men att i en familj ha samma ekonomiska förutsättningar.

Väldigt bra att vara självständig men du har i mina ögon dragit det till det extrema. Vad händer om en av er blir langtidssjukskriven eller i värsta fall inte kan jobba mer? Är det fortfarande mitt är mitt och ditt är ditt som gäller da?
    Nu har ju vissa i tråden beskrivit det som att det är orättvist om den ena har mer pengar över till nöjen och intressen och dragit upp exempel där det är par som inte har barn. Nu har inte jag några barn och ts frågeställning handlar om hur sambos gör med ekonomin, det står inte att man måste ha barn för att svara.

Att vara den som drar det tyngsta lasset är tungt och alla är inte beredda att göra detta. Om du vill ha det så, då är det ju okej för dig, men tro inte att du gör rätt och att alla andra gör fel. 
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Helt gemensam) skrev 2022-11-15 18:04:29 följande:
    Du verkar vara en extremt bitter människa - lever du i en relation? Troligen inte
    Detta verkar vara en öm tå för dig, märker jag. Troligtvis känner du dig träffad av mina kommentarer. Jag har en partner, ja. Vi har det väldigt bra tillsammans. :)
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Gift civilingenjör) skrev 2022-11-15 17:51:33 följande:

Det verkar vara känsligt för dig?

Ja, när man har barn tillsammans tycker jag att man bör se sig som en enhet, det tror jag rent generellt är det bästa, för de allra flesta. För barnlösa par ser jag mindre problem med delad ekonomi. 

Sen finns det ingen regel utan undantag. För vissa familjer kanske separat ekonomi är den bästa eller enda möjligheten.
    Tex om den man bor med med har ett spel eller shoppingberoende , eller ännu värre drogberoende, då skulle jag inte rekommendera delad ekonomi. 

Jag tycker att alla får välja själva, men jag vill slå ett slag för familjen.

Jag är också orolig för de många unga mammorna, där många verkar ta huvudansvaret för barnen, större delen av föräldraledigheten och VAB, men där männen som jobbar och tjänar mer ändå kräver separat ekonomi. Det tycker jag inte är ok, det är att utnyttja, det är inte ok även om den unga mamman går med på det. 

Och då får man som mamma ta eget ansvar och säga ifrån, om man känner att man inte vill ha det på det sättet. Det gäller alla som känner att de blir utnyttjade av någon. Eget ansvar finns det något som heter.
Svar på tråden Sambos hur gör ni med ekonomin?