• Core

    Advokatens råd till unga män: “Undvik one night stands på fyllan”

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/advokatens-rad-till-unga-man-undvik-one-night-stands-pa-fyllan


     


    Såg tråden på Flashback först, men diskussionen är minst sagt lika viktig här.

    Män råds alltså att inte gå hem med någon på one night stands, på grund av risken att bli anmäld och senare dömd, på lösa grunder, men det håller i lag pga samtyckeslagen.

    Hur kommer detta påverka dejtandet? 


    jag tror det kommer ta något år, men män kommer att anpassa sig till en ny verklighet, där man inte får hem med någon i berusat tillstånd.

    Åsikter kring detta?

  • Svar på tråden Advokatens råd till unga män: “Undvik one night stands på fyllan”
  • Anonym (S)
    Postman skrev 2022-11-18 18:02:51 följande:
    Någon extra gång Skrattande ......det blir frågan om det mesta, får jag sitta bredvid dig, får jag knäppa upp knapparna, är det okey med handen under tröjan, är det okey att jag smeker dig på rumpan, funkar det om jag pussar dig på halsen, får jag smeka ditt hår, får jag hålla om dig, får jag killa dig på ryggen, får jag, får jag, får jag, får jag ......

    Blir du anmäld och du inte kan bevisa samtycke så är du juridiskt en våldtäktsman.

    Nåja nog tjatat om detta, framtiden får utvisa hur det blir.
    Så du tror att kvinnor anmäler för att en man sätter sig sidan om henne, eller om han pussar henne på halsen när de hånglar?

    Och du tror på allvar att en sådan anmälan hade tagits på allvar av en åklagare? 

    Du har så låga tankar om kvinnor, man kan nästan klassa det som kvinnohat. 
  • Venenum

    Min spontana tanke efter att ha läst artikeln är att även språksvaga män måste försäkra sig om att den som de ligger med måste vara med på noterna. Det I sig är ju ganska självklart. Jag som kvinna ska liksom inte behöva bli utsatt för något jag inte vill bara för att mannen hade svårigheter att uttrycka sig innan han körde på. 


    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Postman
    Anonym (S) skrev 2022-11-18 18:06:27 följande:
    Så du tror att kvinnor anmäler för att en man sätter sig sidan om henne, eller om han pussar henne på halsen när de hånglar?

    Och du tror på allvar att en sådan anmälan hade tagits på allvar av en åklagare? 

    Du har så låga tankar om kvinnor, man kan nästan klassa det som kvinnohat. 
    Som sagt, har du inte samtyckte så har du liksom inte, enligt lagen så är du då juridiskt en våldtäktsman. Som du själv skrev förut så kan ju alla som tycker sig ha upplevt övergrepp anmäla, följer man då samtyckeslagen så är man så gott som rökt direkt. Vad åklagarens gräns går för att ta upp fall typ av detta vet jag inte.

    Nej jag har inte låga tankar om kvinnor och jag är verkligen inte en kvinnohatare, verkligen inte. Håll dig till sakfrågan nu, jag diskuterar samtyckeslagen och vad man tror att den får för effekt. Observera tror.
  • Anonym (S)
    Postman skrev 2022-11-18 18:23:32 följande:
    Som sagt, har du inte samtyckte så har du liksom inte, enligt lagen så är du då juridiskt en våldtäktsman. Som du själv skrev förut så kan ju alla som tycker sig ha upplevt övergrepp anmäla, följer man då samtyckeslagen så är man så gott som rökt direkt. Vad åklagarens gräns går för att ta upp fall typ av detta vet jag inte.

    Nej jag har inte låga tankar om kvinnor och jag är verkligen inte en kvinnohatare, verkligen inte. Håll dig till sakfrågan nu, jag diskuterar samtyckeslagen och vad man tror att den får för effekt. Observera tror.
    Men låtsas du vara så korkad/okunnig eller?

    Om en man sätter sig sidan om en kvinna så är det inte brottsligt, var har du fått det ifrån? Varför skulle polisen eller åklagare ens bry sig? 
  • Core
    Anonym (S) skrev 2022-11-18 18:27:42 följande:
    Men låtsas du vara så korkad/okunnig eller?

    Om en man sätter sig sidan om en kvinna så är det inte brottsligt, var har du fått det ifrån? Varför skulle polisen eller åklagare ens bry sig? 
    Va? Vart skriver han det?

    Om jag haft sex med villig kvinna, men inte frågat om uttryckligt samtycke så är jag per juridisk mening våldtäktsman. Det är det faktumet som diskuteras 
  • Postman
    Anonym (S) skrev 2022-11-18 18:27:42 följande:
    Men låtsas du vara så korkad/okunnig eller?

    Om en man sätter sig sidan om en kvinna så är det inte brottsligt, var har du fått det ifrån? Varför skulle polisen eller åklagare ens bry sig? 
    Nu läser du lite tokigt, som en egen händelse så är det säkert inte brottsligt att sätta sig jämte en kvinna men om du i ett sammanhang med annat gör det utan samtycke så blir det problem, under förutsättning att du har blivit anmäld då förstås.
  • KaptenOhoy

    Men jisses vilka jävla tomtar det finns i tråden alltså. Nej, man är inte "automatiskt dömd våldtäktsman" bara för att man blir anmäld. Nej, det har inte blivit en omvänd bevisbörda. Det är fortfarande upp till åklagaren att bevisa bortom rimligt tvivel att brottet har skett. 

    Sluta vara så jävla efterblivna. 

  • Core
    KaptenOhoy skrev 2022-11-18 19:13:24 följande:

    Men jisses vilka jävla tomtar det finns i tråden alltså. Nej, man är inte "automatiskt dömd våldtäktsman" bara för att man blir anmäld. Nej, det har inte blivit en omvänd bevisbörda. Det är fortfarande upp till åklagaren att bevisa bortom rimligt tvivel att brottet har skett. 

    Sluta vara så jävla efterblivna. 


    Vet vilket inlägg du syftar på, men är man inte autistisk förstår man att målsägande har makten att göra det till en våldtäkt, bara genom att hänvisa till samtyckeslagen 
  • Anonym (Svårt)
    Venenum skrev 2022-11-18 18:07:25 följande:

    Min spontana tanke efter att ha läst artikeln är att även språksvaga män måste försäkra sig om att den som de ligger med måste vara med på noterna. Det I sig är ju ganska självklart. Jag som kvinna ska liksom inte behöva bli utsatt för något jag inte vill bara för att mannen hade svårigheter att uttrycka sig innan han körde på. 


    Det kan vara svårt för många att veta vad kvinnor vill. 
    Ena stunden ska man stanna kvar i sängen och ena sekunden ska man gå där ifrån. 
  • Anonym (Svårt)
    Venenum skrev 2022-11-18 18:07:25 följande:

    Min spontana tanke efter att ha läst artikeln är att även språksvaga män måste försäkra sig om att den som de ligger med måste vara med på noterna. Det I sig är ju ganska självklart. Jag som kvinna ska liksom inte behöva bli utsatt för något jag inte vill bara för att mannen hade svårigheter att uttrycka sig innan han körde på. 


    Om en man frågar en kvinna om hon vill ha sex så kan det räknas ofredande. 
Svar på tråden Advokatens råd till unga män: “Undvik one night stands på fyllan”