• Themis

Hur ser din studentbudget ut?

Vår son ska börja studera i Lund nästa höst och då kommer frågan om att bo hemma vs att bo själv, och hur ekonomin då ser ut.

Jag  blir inte riktigt klok på boendekostnad, för bank- och budgetsidor listar ofta hyra för korridorrum som 3-5000 kr, men om jag surfar på AF bostäders sidor för studenter så ligger alla bostäder som är ute nu mellan 6-7500 kr/mån? Kan det vara för att man är nära terminsslut coh bara det som inte är så attraktivt ligger ute eller är det så här överlag efter alla höjningar nu? Vad betalar ni som pluggar nu för korridor respektive studentlgh?

För övrigt har jag fått ihop
    Inkomst: Bidrag+lånedel+ 1000 kr från föräldrar= 13052 kr

Utgifter
    Boende 6000 
    Hemförsäkring 49 
    El (om ej ingår) 350 
    Kursböcker 900
    Mat 2750
    Resekort 900
    Träningskort 230
    Kläder och skor 400
    Presenter, semester, nöjen, frisör 1100
    Mobil 250
    Övrigt hushåll, mediciner och glasögon 550
    SUmma 13479, vilket kräver deltidsjobb för att det ska gå ihop.

Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Svar på tråden Hur ser din studentbudget ut?
  • Themis

Om han istället vill bo hemma och pendla tänker vi att han får betala 3000 avgift+el (vilket är en tredjedel av vår kostnad) samt 2000 kr mat = 5000 kr/mån till oss. 

Efter justeringar blir det då 4022 kr över varje månad, istället för att han går back 450 kr/mån enligt ovan.

Hans kommentar var: "Jag har inte bråttom att flytta hemifrån mamma..."
    Drömmer

Vad betalar era hemmaboende studenter? 

• Jemp

Låter som väldigt hög kostnad för både mat, resa och nöjen. 

Och boende, nu var det ett tag sen jag pluggade men i min studenstad verkar de ligga kvar på liknande summa, under 4000 på 10månadershyra. 

• Themis
    Jemp skrev 2022-11-19 16:17:29 följande:

Låter som väldigt hög kostnad för både mat, resa och nöjen. 

Och boende, nu var det ett tag sen jag pluggade men i min studenstad verkar de ligga kvar på liknande summa, under 4000 på 10månadershyra. 

Mat har tillskrivits den kostnad som uppges för 2022 i Swedbanks studentbudget, om man äter alla mål hemma. Och det gör nog inte de flesta.
    Det står liknande siffror på flera andra budgetsidor, mellan 2500-3000 kr/mån.
    Sen går det givetvis alltid att leva snålare men det är så budgetarna ser ut.

Resekort i Skåne (detta är även med studentrabatt annars blir det 1100 kr/mån) funkar bara med stora zonen för att ta sig hem, och träffa kompisar. Det kostar lika mycket om man tar mellanzon och åker hem på lösbiljett 2 ggr/månad så inte lönt att ändra vid hemmaboende.

Nöjen omfattar även en semesterpeng, alltså ett sparande inför sommaren.
  • snedtak
    Themis skrev 2022-11-19 16:35:37 följande:
    Mat har tillskrivits den kostnad som uppges för 2022 i Swedbanks studentbudget, om man äter alla mål hemma. Och det gör nog inte de flesta.
    Det står liknande siffror på flera andra budgetsidor, mellan 2500-3000 kr/mån.
    Sen går det givetvis alltid att leva snålare men det är så budgetarna ser ut.

Resekort i Skåne (detta är även med studentrabatt annars blir det 1100 kr/mån) funkar bara med stora zonen för att ta sig hem, och träffa kompisar. Det kostar lika mycket om man tar mellanzon och åker hem på lösbiljett 2 ggr/månad så inte lönt att ändra vid hemmaboende.

Nöjen omfattar även en semesterpeng, alltså ett sparande inför sommaren.
    Jag skulle tro att de flesta studenter i Lund inte har ett resekort om de har studentlägenhet, utan går/cyklar + åker hem kanske 1ggn/månad.
    Det det absolut att komma under matkostnaden i Swedbanks studentbudget om man är smart, lagar smarta matlådor, håller koll på priser i affärer osv. Om sonen däremot tränar och äter mycket är det dumt att snåla, och det kan vara svårt att pressa budgeten mer.

Däremot är det väl inget fel på att låta sonen bo hemma i början om han vill. Många flyttar gärna hemifrån nåt år in i utbildningen när man kommer in i studentlivet ändå
  • Anonym (Ex-student)

Summorna för mat och nöjen är högt satta, tycker jag. Bor han inne i Lund behövs inte reskortet. Lund är en liten stad utan backar, så det går bra att cykla. Vinter har de inte heller. :) 

Det kan vara lockande att bo hemma, men j-klar så trist jämfört med att pröva sina vingar och få bli vuxen - ta hem flirten från festen och dricka vin hela natten med nya kompisarna. :) 

• Anonym (Ex-student)

Ok, han får vänta ett år till vad gäller vinet...

• Studentpappa

För mig var det givet att jobba under tiden jag pluggade. Jag jobbade hela somrarna och hade då buffert som räckte tills nästa sommar.

Passade ju perfekt med sommarvik.

Ride it like you stole it
  • Anonym (b)

Känner som andra att vissa poster är väldigt höga. Vill ni att studenten ska resa hem hela tiden är det bättre att stå för busskortet.

En snabbkolla på lägenheter så verkar det högt ja men såvida han inte ska dela hushåll är det etta som gäller. Vi har en bunt snordyra nya studentläggor i min stad också men man får anpassa sig om dessa är vad man vill ha.

• Themis
    Anonym (Ex-student) skrev 2022-11-19 21:35:00 följande:

Summorna för mat och nöjen är högt satta, tycker jag. Bor han inne i Lund behövs inte reskortet. Lund är en liten stad utan backar, så det går bra att cykla. Vinter har de inte heller. :) 

Det kan vara lockande att bo hemma, men j-klar så trist jämfört med att pröva sina vingar och få bli vuxen - ta hem flirten från festen och dricka vin hela natten med nya kompisarna. :) 

Saken är den att han har aktiviteter ihop med kompisar som pendlar in från andra orter, allt från Kristianstad till Lomma eller Malmö/Ystad och de kanske också kommer att fortsätta med det ett tag.

Så han själv prioriterar nog att kunna ta sig runt, och lösbiljetterna är svindyra.
    Men det beror klart lite på vad kompisarna bestämmer sig för också.
  • Themis
    Studentpappa skrev 2022-11-19 21:35:50 följande:

För mig var det givet att jobba under tiden jag pluggade. Jag jobbade hela somrarna och hade då buffert som räckte tills nästa sommar.

Passade ju perfekt med sommarvik.

Jag håller helt med och hade också fast sommarjobb från gymnasiet men den här herrn har inte riktigt kommit dit att han tycker det behövs ännu, även om han har jobbat en sommar.

Han lever nog hellre sparsamt och är ledig, om det går att få ihop.
Svar på tråden Hur ser din studentbudget ut?