Themis skrev 2022-11-21 15:16:24 följande:
Det har vi givetvis talat om men han måste själv inse det mervärdet.
Han har hittills sällan gjort av med sitt studiebidrag utan lever snålt, hans hobbies kostar nästan inget och han är inte intresserad av kläder, prylar osv. utan köper gärna det billigaste. Tycker att fika ute kostar för mycket mot vad det ger och bjuder hellre hem kompisar och bakar en kaka eller lagar mat.
Har han en dator och en mobil som funkar + ett sommarkort att resa till kompisar med är han nöjd för en sommar och då behöver man inte så mycket inkomster.
Jag tror att insikten kommer när andra vill dra med honom på saker som låter roliga men kostar pengar.
Å andra sidan: Om man inte behöver inkomsten- varför jobba? Livet går väl ut på att jobba för att leva, inte leva för att jobba? Jag tror det är vi andra som har fått livet om bakfoten ibland och jag kunde utmärkt väl ha varit ledig någon mer sommar under mina studieår, det hade inte haft någon betydelse för slutresultatet.
För att få erfarenheten och växa som person är ju inte en så dum effekt även om pengarna inte behövs. Du säger ju själv att han behöver en knuff?
Att jobba vid sidan av studierna gör man väl i alla städer om det krävs. Sambons kusin jobbade nätter när hon läste till läkare pga slut på CSN. Många söker meriterande extrajobb beroende på inriktning för att landa jobbet man vill ha efter utbildningen. Vi fick första barnet när jag pluggade och köpte hus så jag jobbade tre månader varje sommar så det skulle gå ihop med sambons FL. Sambon jobbade trots en pappa som vd och stort kapital på banken, det är ju rätt givet för många och något många vill som ung vuxen.
Men det blir ju knepigt om han själv inte vill, men hur blir det om man inte vill efter studierna då? Ska man komma ut helt utan erfarenhet och landa ett heltidsjobb? Jag har inte sett många blanka cv:n med enbart studier som merit. Vi har en hård gallring redan vid exjobb hos oss. Men det räcker väl såklart att jobba de sista två somrarna/åren om man pluggar 4-5 år.