• Themis

Hur ser din studentbudget ut?

Vår son ska börja studera i Lund nästa höst och då kommer frågan om att bo hemma vs att bo själv, och hur ekonomin då ser ut.

Jag  blir inte riktigt klok på boendekostnad, för bank- och budgetsidor listar ofta hyra för korridorrum som 3-5000 kr, men om jag surfar på AF bostäders sidor för studenter så ligger alla bostäder som är ute nu mellan 6-7500 kr/mån? Kan det vara för att man är nära terminsslut coh bara det som inte är så attraktivt ligger ute eller är det så här överlag efter alla höjningar nu? Vad betalar ni som pluggar nu för korridor respektive studentlgh?

För övrigt har jag fått ihop
    Inkomst: Bidrag+lånedel+ 1000 kr från föräldrar= 13052 kr

Utgifter
    Boende 6000 
    Hemförsäkring 49 
    El (om ej ingår) 350 
    Kursböcker 900
    Mat 2750
    Resekort 900
    Träningskort 230
    Kläder och skor 400
    Presenter, semester, nöjen, frisör 1100
    Mobil 250
    Övrigt hushåll, mediciner och glasögon 550
    SUmma 13479, vilket kräver deltidsjobb för att det ska gå ihop.

Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Svar på tråden Hur ser din studentbudget ut?
  • Themis
    Anonym (Ex-student) skrev 2022-11-21 16:27:15 följande:
    Sån var jag också i gymnasiet, men det blir ju helt annorlunda sen. Inser han att han står utan inkomst under somrarna sen om han inte jobbar? Hyra och mat kostar ju även om solen skiner. 
    Så hade jag det en gång men min son har redan pengar, som han kan välja att använda eller behålla investerade.

Jag hoppas förstås att han i slutänden väljer att jobba minst en del av sommaren.

Tjejkusinen som älskar kläder, smink och resor ligger långt fram på området och har tre olika deltidsjobb, men det är ju för att hon går i mammas fotspår och vill spendera motsvarande pengar. Att köpa en hårfön för 7000 kr är inget konstigt i det hushållet.

Ska man istället se till klimatpåverkan så är det nog inte hennes linje som räddar planeten direkt, även om hon jobbar aldrig så mycket. Flört
  • Jemp
    Anonym (Värde) skrev 2022-11-21 15:27:29 följande:
    Ja, jag håller med att han måste inse det själv. Men om han börjar bli dumsnål och börjar spara in på saker överallt kommer han kanske inte ha några vänner att umgås med till sist.

Sant, man ska jobba för att leva. Men om leva betyder att leva så snålt som möjligt för att jobba så lite som möjligt har man nog missat saker också. Förmycket och förlite skämmer allt.

De är inte kul att umgås med någon som vänder på varje krona, de är snarare ovanligt att inte jobba bredvid studierna.
    Det där med att jobba vid sidan av studierna varierar kraftigt mellan olika studentstäder. 
  • Themis
    Jemp skrev 2022-11-21 18:07:03 följande:
    Det där med att jobba vid sidan av studierna varierar kraftigt mellan olika studentstäder. 
    Gör det? Jag trodde mer det varierade efter val av utbildning (med tungt schema kan man klart inte jobba så mycket under terminstid) och egen ekonomi?

Men du kanske tänker på att det är så dyrt i storstan att alla studenter måste ha jobb då för att kunna bo där?
  • Anonym (Studentmamma)
    I vilka städer jobbar man vid sidan av sudierna?
  • Anonym (Studentmamma)
  • Anonym (Studentmamma)

Mina barn betalar 4900 för en studentetta i Luleå och det andra barnet har ett korridorsrum för 5000 kr per månad i Uppsala. Svårt att få billigare lägenheter.

• Themis
    Anonym (Studentmamma) skrev 2022-11-21 18:35:10 följande:

Mina barn betalar 4900 för en studentetta i Luleå och det andra barnet har ett korridorsrum för 5000 kr per månad i Uppsala. Svårt att få billigare lägenheter.

Jo det var nog så jag tänkte, att man ska vara glad om man kan hitta något för den hyran numera.
  • Studentpappa
    Themis skrev 2022-11-21 15:16:24 följande:
    Det har vi givetvis talat om men han måste själv inse det mervärdet.

Han har hittills sällan gjort av med sitt studiebidrag utan lever snålt, hans hobbies kostar nästan inget och han är inte intresserad av kläder, prylar osv. utan köper gärna det billigaste. Tycker att fika ute kostar för mycket mot vad det ger och bjuder hellre hem kompisar och bakar en kaka eller lagar mat.

Har han en dator och en mobil som funkar + ett sommarkort att resa till kompisar med är han nöjd för en sommar och då behöver man inte så mycket inkomster. 

Jag tror att insikten kommer när andra vill dra med honom på saker som låter roliga men kostar pengar.

Å andra sidan: Om man inte behöver inkomsten- varför jobba? Livet går väl ut på att jobba för att leva, inte leva för att jobba? Jag tror det är vi andra som har fått livet om bakfoten ibland och jag kunde utmärkt väl ha varit ledig någon mer sommar under mina studieår, det hade inte haft någon betydelse för slutresultatet. 
    För att få erfarenheten och växa som person är ju inte en så dum effekt även om pengarna inte behövs. Du säger ju själv att han behöver en knuff?

Att jobba vid sidan av studierna gör man väl i alla städer om det krävs. Sambons kusin jobbade nätter när hon läste till läkare pga slut på CSN. Många söker meriterande extrajobb beroende på inriktning för att landa jobbet man vill ha efter utbildningen. Vi fick första barnet när jag pluggade och köpte hus så jag jobbade tre månader varje sommar så det skulle gå ihop med sambons FL. Sambon jobbade trots en pappa som vd och stort kapital på banken, det är ju rätt givet för många och något många vill som ung vuxen.

Men det blir ju knepigt om han själv inte vill, men hur blir det om man inte vill efter studierna då? Ska man komma ut helt utan erfarenhet och landa ett heltidsjobb? Jag har inte sett många blanka cv:n med enbart studier som merit. Vi har en hård gallring redan vid exjobb hos oss. Men det räcker väl såklart att jobba de sista två somrarna/åren om man pluggar 4-5 år.
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa

Nu vet jag inte om det tas så men jag ser att min inlägg kan se otrevligt ut, det är inte meningen. Jag är bara lite rakt på ibland..

Jag är bara nyfiken hur man tänker och ska tänka, vi är där själva om några år med äldsta dottern. Jag hade en klassisk arbetarklassuppväxt inga ekonomiska problem och det var ordning på allt. Men tankesättet var att man inte ska ligga någon till last och man ska klara sig själv, det gällde även oss unga vuxna. Både syrran och jag har varit väldigt självständiga och klarat oss själva direkt efter gymnasiet. 

Sambons uppväxt var nog mer curlande och det var inte särskilt självständigt och pappas plånbok har alltid stått öppen och gör det fortsatt. Det har lett till att dom syskonen inte är särskilt självgående som vuxna, och den otjänsten vill jag inte göra våra barn men jag ser ju risken att det kan bli så även om jag försöker mota Olle i grind.

Sorry om det är något OT.

Ride it like you stole it
  • Jemp
    Anonym (Studentmamma) skrev 2022-11-21 18:29:48 följande:

Ja, när jag pluggade var det iaf tydlig skillnad (oberoende av utbildning) på att framförallt de i Stockholm arbetade vid sidan av. I mindre städer och mer renodlade studentstäder var det snarare engagemang i studentlivet vid sidan av studierna och man levde helt ok på csn (som ungdom). 
    Themis skrev 2022-11-21 18:15:39 följande:
    Gör det? Jag trodde mer det varierade efter val av utbildning (med tungt schema kan man klart inte jobba så mycket under terminstid) och egen ekonomi?

Men du kanske tänker på att det är så dyrt i storstan att alla studenter måste ha jobb då för att kunna bo där?
Svar på tråden Hur ser din studentbudget ut?