Ännu en tråd om god ton
Olika länder har lite olika inriktningar på svordomar, oftast verkar det handla om religiösa ord som exempelvis fan, eller mer sexuellt betonade sammansättningar.
Som vi kunnat se har alltså fittorna i kombination med den bruna sörjan gett upphov till en osmaklig bild skapad av dessa enskilda tecken och nedskriven på det folkliga forumet Familjeliv i syfte att exemplifiera vad språket kan göra när det offentliga flyttar på vad som kan sägas öppet och offentligt.
En som säger det jag tänkte bättre än jag
www.expressen.se/kultur/anna-hellgren/bredvid-bajskorven-bleknar-det-mesta/
Jag mår fortfarande lite illa av tanken på hur hans text ?knådats fram [...] genom tarmsystemets katakomber?, alltmedan författaren bläddrar i det buckligt fuktskadade toalettbiblioteket där ?stora delar av Kerstin Ekmans och P O Enquists produktion ingår?.
God ton kan också ha lite grand att göra med tonfall. Att tala buttert och monotont och uttala artighetsfraser rimmar inte så bra. Överdriven tonalitet kan bli lite ansträngt och spelat. De flesta behöver inte tänka på det, man har det i sig. Bara en reflektion över ämnet.
Men är det därför du skriver så fantastiskt? Och ibland sätter samman orden så att jag inte alls förstår? För att du har ett annat modersmål, i kombination med ditt särskilda tänkande? Jag började misstänka det när du skrev om litauiska svordomar. Har nyligen upptäckt att översättningar från vad jag tror räknas som finsk-ugriska språk är litteratur jag uppskattar. Du gav mig ett boktips men jag läser så sakta att jag knappt kommit någon vart med den boken.
Tillbaka till ämnet: Jo, det har länge varit populärt med ironi och att "vinna" som kommunikationsform. Jag är inte säker på att det sättet att skriva folk på näsan är över ännu, men TT-farbrorns artikel var en lisa för själen.
Jag är inte så intresserad av hur folk ser ut. Men hur de låter i verkligheten, det skulle jag göra mycket för att få höra. Att din röst är mjuk förvånar mig inte alls.
Allt jag kan tänka såhär sent är: hur ska jag få folk att svära med mig, och inte åt mig samtidigt som fittjävlarna måste bort för i helvete?
Det vill säga, även den grövsta sammansvärjning tappar sina tänder utan tuggmotstånd och då väntar gammelgäddan i vassen.