Inlägg från: Anonym (Trött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött)

    I vilken ålder fick din dotter mens? (tidig pubertet)

    Om hon varit och är lång och stor för sin ålder är det nog rätt vanligt att det kan dra igång. 
    Hade vänner som fick vid 9 års ålder och de hade liksom redan kvinnliga former och kropp typ. 
    Själv var var jag sen fick vid 16. Men troligtvis hård träning som sköt upp det och all ev viktuppgång. 
    Min dotter har inte fått mens än är 12. Flera av hennes vänner har haft i några år. 

    En sak är väl att hamna för tidigt i pubertet och få mens tidigt ifall man är långt ifrån fullvuxen längdsmässigt då man kanske inte växer så mycket efter mens startat. Har en bekant vars dotter utredes just för för tidig pubertet. Allt slutade ändå i att det var normalt och tjejen ser frisk, sund och vuxen ut nu. 
    Pubertetstecken vid 5 årsålder låter väldigt ovanligt. Så kontakta vården igen. Men samtidigt om hon mår bra i övrigt, längd, viktmässigt så vet jag inte riktigt vad vården ska göra?
    Ska man skjuta upp mensen med hormonella preparat, kan man ju undra om det är sunt.
    Isåfall skulle du stått på dig i vården redan vid 5 års. Vad har BVC och skolsköterska sagt? 

Svar på tråden I vilken ålder fick din dotter mens? (tidig pubertet)