• Anonym (Upprörd)

Vad menas med "små barn"?

Vi skulle ha hämtat vår valp nu i veckan, men väl där vägrade uppfödaren för att det var ett krav att inte ha "små barn"?
    Nu håller hon dessutom på tingpengen för att hon missat andra köpare samt behövde åka en bit för att avlämna.

Är det ens lagligt att vägra lämna tillbaka pengarna?

• Svar på tråden Vad menas med "små barn"?
  • Anonym (A)

Brukar inte uppfödare fråga sånt innan man låter någon tinga en valp? Låter inte helt rätt och riktigt att inte betala tillbaka pengen. Många uppfödare har folk på kö för att köpa en valp så nog borde hon hitta en ny köpare.

• Anonym (Upprörd)
    Anonym (A) skrev 2022-11-24 09:36:28 följande:

Brukar inte uppfödare fråga sånt innan man låter någon tinga en valp? Låter inte helt rätt och riktigt att inte betala tillbaka pengen. Många uppfödare har folk på kö för att köpa en valp så nog borde hon hitta en ny köpare.

Hon frågade om vi hade "små barn", som tydligen inte är samma sak som "småbarn", jag sa nej. 

• Anonym (Jur)
    Anonym (Upprörd) skrev 2022-11-24 09:31:25 följande:
    Vad menas med "små barn"?

Vi skulle ha hämtat vår valp nu i veckan, men väl där vägrade uppfödaren för att det var ett krav att inte ha "små barn"?
    Nu håller hon dessutom på tingpengen för att hon missat andra köpare samt behövde åka en bit för att avlämna.

Är det ens lagligt att vägra lämna tillbaka pengarna?

Vad står i ert avtal? Kolla också Kennelsklubbens(?) ramavtal om hon är medlem.

Finns inget så är grundregeln att säljaren kan kräva ersättning, dvs behålla delar eller hela handpeningen, för extrakostnader som uppstår. Det förutsätter att ni på något sätt brutit med överenskommelsen.
  • Anonym (Wqxz)

Låter som en bluff.

• Tukt

Hur gamla är barnen ni har då? Och varför valde ni inte att prata om det med uppfödaren när ni hade chansen?

• LFF

Om det är en rasren hund (registrerad i SKK) så kontakta SKKs juridiska avdelning. Rent spontant skulle jag säga att hon godkänt er som valpköpare eftersom hon tagit emot handpenningen och därmed ska den återbetalas om hon får för sig att ni inte ska ha valpen. 

Är det en blandrashund eller en oregistrerad hund så får ni kontakta konsumentvägledaren för att se vad som är rätt och fråga vad de rekommenderar er att göra. 

Synd att ni inte verkar få er efterlängtade valp dock. 

• Anonym (A)

Låter som ett missförstånd som jag inte tycker att ni kan lastas för. Stå på er och kräv tillbaka pengen.

• LFF
    Anonym (Upprörd) skrev 2022-11-24 09:38:37 följande:

Hon frågade om vi hade "små barn", som tydligen inte är samma sak som "småbarn", jag sa nej. 

Förlåt för nyfiken fråga, men hur gamla är era barn? 

Synd att det verkar ha blivit ett missförstånd er emellan. 
  • Anonym (Upprörd)

Var drar ni gränsen för "små barn"? 

• Mrs Moneybags

Småbarn eller små barn är samma sak för mig. I båda fallen tänker jag mig någon under 4-5 års ålder.

Hur som helst, så har ni missförstått varandra. Säljaren borde ge tillbaka pengen i alla fall. 

Det är ju inte som att ni medvetet har fört henne bakom ljuset, såvida ni inte har småttingar hemma då. 

Svar på tråden Vad menas med "små barn"?