• Anonym (Upprörd)

Vad menas med "små barn"?

Vi skulle ha hämtat vår valp nu i veckan, men väl där vägrade uppfödaren för att det var ett krav att inte ha "små barn"?
    Nu håller hon dessutom på tingpengen för att hon missat andra köpare samt behövde åka en bit för att avlämna.

Är det ens lagligt att vägra lämna tillbaka pengarna?

• Svar på tråden Vad menas med "små barn"?
  • Mrs Moneybags
    Cusoon skrev 2022-11-24 10:10:59 följande:

Jag räknar absolut barn 10år och under som småbarn, skulle säkert kunna tycka att 13 år är småbarn också, dom faller lite på gränsen beroende på mognad. 14-15år däremot, nä då är dom tonåringar men fortfarande barn.

Så en tonåring kan vara ett småbarn för dig? Ja, där ser man hur olika man ser på saker och ting. Det hade nog varit bättre om hunduppfödaren hade sagt en specifik ålder för att undvika missförstånd. 

Nu har hon säkert hittat en köpare som är villig att betala mer och samtidigt behåller hon handpenningen. 
  • Anonym (M)

Är helt enig. Läste dock på wikipedia att småbarn är 1-3 år och förskolebarn 3-6 år. Alla gånger att barn på 6 år eller äldre inte är småbarn i alla fall.

Anonym (Love) skrev 2022-11-24 10:11:39 följande:

Småbarn skulle jag säga är förskolebarn. så 0-6 år. 

• Anonym (nja)

I min värld är det rimligt att berätta vilken ålder ens barn är i om en uppfödare är tydlig med att hon ej säljer till människor med små barn.

Det låter ju som att ni inte varit ärliga, eftersom ni fått info om att det ej är aktuellt med valp till småbarn och så har ni inte försäkrat er om att uppfödaren tycker era barn är okej!

Hunduppfödare har kanske inte 100% koll på barn och i min värld är småbarn, barn som går i förskolan. Dock kan jag ju som hundägare se att många faktiskt inte säljer till folk vars barn är yngre än 12-15 år.

• Anonym (Upprörd)

Min yngsta är 8. 

Visst bestämmer hon själv vilken ålder hon är okej med, men då får hon vara tydlig med det! Nu har hon inte bara berövat oss valpen vi följt redan från det att den låg i magen, hon behåller även handpenningen.

• Cusoon

Mrs Moneybags: Ja det är helt korrekt min åsikt. 

Skulle vara mer intressant att höra vad TS själv har för uppfattning. Hunduppfödaren tycker jag har all rätt att bedömma om TS familj är en lämplig ny ägare, däremot tycker jag inte att uppfödaren har rätt att behålla handpenningen.

• Um Hamza

Skolbarn räknar inte jag som små barn. Små barn är, gällande hund, att hunden inte blir respekterad vid vila och måltid, dragen i svansen och skrämd och barnen har svårt att förstå det. Att uppfödaren verkar hata barn är inte ditt problem, och visst kan en vuxen hund ha svårt för barn av olika skäl, men valpen vänjer ju sig. Dumheter rakt av. Polisanmäl om ni inte får tillbaka pengarna. 

• Tukt

Nu kan ju uppfödaren vara en ond människa som gillar makt. Men om inte, så krånglar hon ju med det för hundarnas skull. Hon kanske vet hur det fungerat tidigare. Och även om varje valp är sin egna individ så finns det kanske särdrag på stamtavlan som gör att det statistiskt är bättre för hunden att komma till ett hem som ser ut på ett visst sätt.

• Anonym (nja)
    Anonym (Upprörd) skrev 2022-11-24 10:29:05 följande:

Min yngsta är 8. 

Visst bestämmer hon själv vilken ålder hon är okej med, men då får hon vara tydlig med det! Nu har hon inte bara berövat oss valpen vi följt redan från det att den låg i magen, hon behåller även handpenningen.

Jag tycker verkligen det är trist, men tyvärr, så är det ju ibland.

Naturligtvis kan du/ni ju försöka få tillbaka handpenningen, men risken är ju att hon blir ännu surare och att ni inte heller kommer få lov att köpa valp om några år.

Hon borde naturligtvis inte använt småbarn, utan varit än tydligare. Precis som du också borde varit med facit i hand.
  • Um Hamza

Håller inte alls med. Vilken 8åring går med på att kallas småbarn? Vilken lågstadielärare säger att de jobbar med småbarn? Hon har blivit lurad, och säljaren cashar in från henne och fler eftersom hon kan. 

• Anonym (Lis)

Det är ju skillnad på småbarn och små barn. Småbarn är förskolebarn där man har småbarnsavdelning. Små barn är ju ett mer relativt begrepp där små barn visst kan vara 8-åringar. Det är en definitionsfråga. Om någon frågar om jag har småbarn svarar jag nej eftersom jag har en 6-åring t ex. Men om någon frågar har jag små barn svarar jag ja hon är 6 år. Kommunikationen har brustit och ni båda har varit otydliga. Var detta en så viktig fråga för uppfödaren borde det väl varit lite mer info från båda håll inte bara ja eller nej.

Svar på tråden Vad menas med "små barn"?