Anonym (Matte) skrev 2022-11-24 15:21:30 följande:
Ibland köper man valp långt hemifrån, det är helt enkelt för långt att åka.
Jag har stor erfarenhet av hundar, har alltid (utom i ett fall då jag tog hand om en omplacering) köpt direkt av uppfödaren.
Vi bor väldigt långt ifrån de platserna där vi hämtade våra hundar.
Dock pratade vi ju ingående med säljaren/uppfödaren innan, så allt var på det klara och inga överraskingar fanns.
Det är märkligt att uppfödare och ts inte samtalat och gått in närmare på detta med småbarn.
Personligen skulle jag inte sälja en valp, eller vuxen hund heller för den delen, till någon med barn under tonåren.
Har ts sagt att hon inte har småbarn, och det sen visat sig att hon har det... ja, då har hon ju inte varit ärlig och nu står uppfödaren där med en valp som måste hittas en köpare till.
Jag vet inte om uppfödaren har rätt att hålla inne pengarna, kan knappast tänka mig att det går att behålla hela summan iaf om det rör sig om x antal tusen kronor.
Sen undrar jag vad det är för uppfödare som inte är med i SKK... känns inte seriöst.
Ja det sker men omständigheterna i detta fall låter väldigt konstigt. Ska det vara en familjehund, känner inte uppfödaren, inte hämtar den hemma hos uppfödaren, inte i SKK. Frågor någon om man har små barn/små barn säger man ja mitt barn är 3 eller nej mitt barn är 8 och då kommer det fram eventuell differens i vad som anses vara små barn.
Deja vu på detta