• Anonym (Upprörd)

Vad menas med "små barn"?

Vi skulle ha hämtat vår valp nu i veckan, men väl där vägrade uppfödaren för att det var ett krav att inte ha "små barn"?
    Nu håller hon dessutom på tingpengen för att hon missat andra köpare samt behövde åka en bit för att avlämna.

Är det ens lagligt att vägra lämna tillbaka pengarna?

• Svar på tråden Vad menas med "små barn"?
  • Anonym (E)
    Anonym (Matte) skrev 2022-11-24 15:21:30 följande:
    Ibland köper man valp långt hemifrån, det är helt enkelt för långt att åka.

Jag har stor erfarenhet av hundar, har alltid (utom i ett fall då jag tog hand om en omplacering) köpt direkt av uppfödaren.
    Vi bor väldigt långt ifrån de platserna där vi hämtade våra hundar.

Dock pratade vi ju ingående med säljaren/uppfödaren innan, så allt var på det klara och inga överraskingar fanns.

Det är märkligt att uppfödare och ts inte samtalat och gått in närmare på detta med småbarn.

Personligen skulle jag inte sälja en valp, eller vuxen hund heller för den delen, till någon med barn under tonåren.

Har ts sagt att hon inte har småbarn, och det sen visat sig att hon har det... ja, då har hon ju inte varit ärlig och nu står uppfödaren där med en valp som måste hittas en köpare till.
    Jag vet inte om uppfödaren har rätt att hålla inne pengarna, kan knappast tänka mig att det går att behålla hela summan iaf om det rör sig om x antal tusen kronor.

Sen undrar jag vad det är för uppfödare som inte är med i SKK... känns inte seriöst.

Ja det sker men omständigheterna i detta fall låter väldigt konstigt. Ska det vara en familjehund, känner inte uppfödaren, inte hämtar den hemma hos uppfödaren, inte i SKK. Frågor någon om man har små barn/små barn säger man ja mitt barn är 3 eller nej mitt barn är 8 och då kommer det fram eventuell differens i vad som anses vara små barn.

Deja vu på detta

• Anonym (Ghost)
    Krocko skrev 2022-11-24 15:51:51 följande:

Alltså köper man en valp från någon som inte är med i SKK och registrerad uppfödare så får man skylla sig själv helt enkelt. Det är i samma klass som att köpa en hund på Blocket..

Det är ju exakt där ts har hittat människan x)
  • Citronella
    Anonym (Matte) skrev 2022-11-24 15:23:26 följande:
    Fast du bröt också när du sa att du inte har små barn, vilket du har i hundsammanhang.

Vilken ras handlar det om?
    Hennes yngsta är 8 år, det är inte småbarn. Med småbarn menar man barn som inte förstår att man inte ska dra hunden i svansen. 
  • Anonym (Upprörd)

Vadå skylla sig själv? Vi har köpt från blocket flera gånger, lika så många andra i släkten.

• Anonym (Ghost)
    Anonym (Upprörd) skrev 2022-11-24 16:03:14 följande:

Vadå skylla sig själv? Vi har köpt från blocket flera gånger, lika så många andra i släkten.

Du fick aldrig tanken att man måste vara extra försiktig med "uppfödare" man hittar på Blocket? Med tanke på att människan inte ens är med i SKK så skulle jag inte se hen som särskilt seriös. Har hen ens f-skattsedel, eller kör hen svart...?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Upprörd) skrev 2022-11-24 16:03:14 följande:

Har ni köpt hundar från blocket förut?

Trots att jag inte har hund eller har haft just hund, skulle jag varken köpa hund eller katt från blocket. Just för att det har rykte om sig att vara oseriöst. 

Jag är verkligen ledsen för att ni missar er drömhund nu, förhoppningsvis får ni en ny chans snart att köpa en valp. 
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Ghost) skrev 2022-11-24 16:05:57 följande:
    Du fick aldrig tanken att man måste vara extra försiktig med "uppfödare" man hittar på Blocket? Med tanke på att människan inte ens är med i SKK så skulle jag inte se hen som särskilt seriös. Har hen ens f-skattsedel, eller kör hen svart...?

Även skk-uppfödare finns på blocket, du vet det va? Hon har en seriös hemsida, fb och instakonto. Hon har fött upp hundar i många år. Jag har gjort min research.

• Anonym (Ghost)
    Anonym (Upprörd) skrev 2022-11-24 16:07:47 följande:

Även skk-uppfödare finns på blocket, du vet det va? Hon har en seriös hemsida, fb och instakonto. Hon har fött upp hundar i många år. Jag har gjort min research.

Ja jag vet att det finns seriösa även där, men den DU kontaktade är INTE seriös.

*Hon har både fb, Insta och hemsida. Kan jag fixa på fem minuter också vet du. Det är verkligen inget att gå på.
    *Inte medlem i SKK, dvs inte seriös för fem öre, särskilt efter så många år. Du kan inte få stamtavla och inga andra garantier på något sätt.
    *Hon har fött upp hundar i många år, säkert, men vem som helst kan sätta två hundar i samma rum och låta dem jufsa runt.
    *Föder upp blandraser, inte renrasiga hundar.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (Ghost) skrev 2022-11-24 16:13:58 följande:
    Ja jag vet att det finns seriösa även där, men den DU kontaktade är INTE seriös.

*Hon har både fb, Insta och hemsida. Kan jag fixa på fem minuter också vet du. Det är verkligen inget att gå på.
    *Inte medlem i SKK, dvs inte seriös för fem öre, särskilt efter så många år. Du kan inte få stamtavla och inga andra garantier på något sätt.
    *Hon har fött upp hundar i många år, säkert, men vem som helst kan sätta två hundar i samma rum och låta dem jufsa runt.
    *Föder upp blandraser, inte renrasiga hundar.

Ah, så du är en av de som ser något problem med blandisar? Got it.

• Anonym (Jur)
    Anonym (Upprörd) skrev 2022-11-24 13:02:17 följande:
    Vi ska åtminstone ha tillbaka pengarna. Det var hon som bröt avtalet, så hon har ingen rätt till dem.
    Enda sättet mot säljarens vilja är via kfm.  Går det sen till domstol har ni nog goda möjligheter att vinna. 
Svar på tråden Vad menas med "små barn"?