Inlägg från: Anonym (Astrid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Astrid)

    Arbetsliv och diagnos

    Det är så individuellt beroende på grad. Bara för att personen har autism eller adhd innebär inte per automatik att personen har stora svårigheter och inte är självgående kapabel till att jobba. En vän till mig har autism dyslexi med två barn och ska börja plugga till polis utan stöd från samhället, visserligen får kämpa lite extra hårdare än andra blod svett och tårar. En annan väninna har autism adhd jobbar inom bilbranschen men har stöd via kommunen och vill helst jobba ensam och det funkar fin fint. En annan adhd med koncentrationssvårigheter praktiserat som målare fått stöttning via arbetsförmedlingen och är nu färdigutbildad målare med fast tjänst. De som behöver stöttning får det om de är i behov av det. Frågar du av egen orsak? Varför jag frågar är för att folk måste sluta googla sig fram för att sluta dra alla över en och samma kam pga etiketter. 

  • Anonym (Astrid)
    Anonym (Npf) skrev 2022-12-10 12:57:32 följande:

    Vill bara veta om folk med diagnos brukar ha problem 


    Ok såg nu vad du svarat parallellt till de andra, du är med andra ord en statistik hobby fiskare. Alla har väl problem svårigheter styrkor vem är normal, hög IQ har många beroende på vilken grad av svårigheter med sin diagnos de har självklart så googla på det om du vill få bra info. De med rätt stöttning kan vinna nobelpris bli akademiker forskare NASA det är på den nivån vi pratar om när de kommer till vilket arbete de kan genomföra, får de fokusera på sina specialintressen så heter det the sky has no limit hur långt de kan nå.

  • Anonym (Astrid)

    Nej förlåt såg inte det du skrev ovan om att du hade funderingar plus vänner med diagnos osv 💔 Skämmes på mig 🙈 Min lillasyster har autism då blir man tillslut överbeskyddande fast vi är vuxna idag, beror på att man tröttnat på att många googlar hennes diagnos och får fort fördomar att då är det svart och vitt då kan den personen inte göra ditt och datt, hon överpresterar bevisar och går mot motvind hela tiden och lyckas. Hon har sj barn och hennes ena har också autism men med svårare grad så det är så olika fast de har samma diagnos, för en funkar vissa jobb och för andra inte.

  • Anonym (Astrid)
    Citronella skrev 2022-12-10 23:45:23 följande:
    Får man plugga till polis som autist? Jag är rätt säker på att det inte är tillåtet. Man kan i och för sig ljuga men det kan bli stora problem om det kommer fram. 
    Kolla upp sj. Svaret är ja om de klarar testerna med position inre befäl inte yttre.
Svar på tråden Arbetsliv och diagnos