• Anonym (olle)

Inte bjuda barnet

Min dotter fyller snart år och vill bjuda in kompisar från klassen.
    Tydligen pratade de om det i skolan idag och då kom barn A mitt barn av olika anledningar inte får umgås med fram och frågade "om hon får komma". Mitt barn svarade inte, men hennes bästis sa att "bara kompisar är bjudna".
    De är få i klassen och de övriga tjejerna kommer bjudas in, plus två av fem killar.

Vi har gjort klart att Barn A inte är välkommen hit igen, men nu fick jag meddelande från skolan om "att det inte är okej att bjuda in i skolan om inte alla bjuds in..." Men det har vi ju inte gjort! Att de pratade om det är inte samma sak som att någon bjudits in än?

• Svar på tråden Inte bjuda barnet
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (olle) skrev 2022-11-24 17:39:01 följande:
    Om det inte finns någon rimlig ursäkt håller jag med, men i det här fallet är det en konsekvens.
    Men då får ju ni vuxna ta ansvar och kontakta flickans föräldrar och förklara vad som precis har hänt i skolan och varför hon inte är bjuden.
    Och så får ni säga till dottern att respektera andras känslor och inte hålla på att skryta om sitt kalas inför dom stackare som är uteslutna.
  • Anonym (olle)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-24 17:45:44 följande:
    Men då får ju ni vuxna ta ansvar och kontakta flickans föräldrar och förklara vad som precis har hänt i skolan och varför hon inte är bjuden.
    Och så får ni säga till dottern att respektera andras känslor och inte hålla på att skryta om sitt kalas inför dom stackare som är uteslutna.
    Föräldrarna vet redan. De skulle nog snarare bli chockade OM deras barn blev bjuden. Det är inte synd om henne.

Min dotter har inte skrytit, hon pratade med en kompis om det.
  • Elin pelin

Jag kan förstå att man vill sätta gränser, men antingen bjuder man de tre bästa vännerna eller alla , att bjuda alla utom en är elakt. Tror du detta barnet kommer bete sig bättre när det blir utesluten?
    Jag tycker du ska tänka ett varv till, lär ditt barn gränser men lär det också att inte utesluta och vara elak.
    Sen är det klart att det beror på vad detta barn utsatt ditt barn för, men med den informationen du gett är det inte ett ok beteende från dig som förälder!

• Anonym (Fnked)

Förstår inte vad du skriver eller menar. 

• Elin pelin

(det behöver inta vara just de tre bästa vännerna, menade det mest som ett exempel, kan självklart vara ett antal, men ni fattar nog vad jag menar...)

• Anonym (inte ok från er)

Som flera andra skrivit tycker jag inte det är ok att bjuda de flesta i klassen och utesluta ett fåtal. Det är mobbning. Om man inte bjuder alla ska man dessutom se till att barnet inte pratar med någon om kalaset med någon i skolan.

Om Nu har jag inte uppfattat hur gamla barnen är, men ett av våra barn hade ett par killar i klassen som kunde vara extremt stökiga, och då bjöd jag med föräldrarna också, och det funkade bra.

• Anonym (olle)

Barnet i fråga har kommit med upprepade dödshot och flera gånger misshandlat mitt barn. Jag skiter fullkomligt i att "de är barn", hon kommer inte komma i närheten av mitt barn mer än de måste.
    De går i femman.

• Kockobello

Man bjuder alla naturlugtvis. Eller är du typ ett bergstroll utan hyfs.

• Anonym (olle)
    Kockobello skrev 2022-11-24 18:06:19 följande:

Man bjuder alla naturlugtvis. Eller är du typ ett bergstroll utan hyfs.

Inte alls naturligtvis. 
  • Anonym
    Elin pelin skrev 2022-11-24 17:54:52 följande:

Jag kan förstå att man vill sätta gränser, men antingen bjuder man de tre bästa vännerna eller alla , att bjuda alla utom en är elakt. Tror du detta barnet kommer bete sig bättre när det blir utesluten?
    Jag tycker du ska tänka ett varv till, lär ditt barn gränser men lär det också att inte utesluta och vara elak.
    Sen är det klart att det beror på vad detta barn utsatt ditt barn för, men med den informationen du gett är det inte ett ok beteende från dig som förälder!

Jamen självklart är det ju både TS syfte och uppdrag att skola den andra ungen och visa hur man blir snällare i bästa Bamse-anekdot-anda!
    Inte att hålla ett kalas som det egna barnet inte har något obehag av. Nej, TS bör vara en sann samhällsbildare och rentav ägna resten av sitt arbetsliv åt att försöka knipa platsen som programledare för Anslagstavlan.
Svar på tråden Inte bjuda barnet