• Anonym (olle)

Inte bjuda barnet

Min dotter fyller snart år och vill bjuda in kompisar från klassen.
    Tydligen pratade de om det i skolan idag och då kom barn A mitt barn av olika anledningar inte får umgås med fram och frågade "om hon får komma". Mitt barn svarade inte, men hennes bästis sa att "bara kompisar är bjudna".
    De är få i klassen och de övriga tjejerna kommer bjudas in, plus två av fem killar.

Vi har gjort klart att Barn A inte är välkommen hit igen, men nu fick jag meddelande från skolan om "att det inte är okej att bjuda in i skolan om inte alla bjuds in..." Men det har vi ju inte gjort! Att de pratade om det är inte samma sak som att någon bjudits in än?

• Svar på tråden Inte bjuda barnet
  • Anonym (&)
    Anonym (olle) skrev 2022-11-24 17:54:08 följande:
    Föräldrarna vet redan. De skulle nog snarare bli chockade OM deras barn blev bjuden. Det är inte synd om henne.

Min dotter har inte skrytit, hon pratade med en kompis om det.
    Vad är det flickan har gjort?
  • Anonym
    Anonym (&) skrev 2022-11-24 18:10:43 följande:
    Vad är det flickan har gjort?
    Samma som det som TS beskrev att hon gjort.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (olle) skrev 2022-11-24 18:06:13 följande:

Barnet i fråga har kommit med upprepade dödshot och flera gånger misshandlat mitt barn. Jag skiter fullkomligt i att "de är barn", hon kommer inte komma i närheten av mitt barn mer än de måste.
    De går i femman.

Löjlig trådstart. Om barnet har misshandlat och dödshotat ditt barn så är det självklart så att hon inte kan bli bjuden. Sa ni inte det i samtalet med skolan? Jag begriper ingenting av vad du vill få ut av denna tråden? Det är jättekonstigt att du undanhöll den infon i din trådstart. Rätt avgörande info, tycker du inte?
  • Anonym (olle)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-24 18:26:50 följande:
    Löjlig trådstart. Om barnet har misshandlat och dödshotat ditt barn så är det självklart så att hon inte kan bli bjuden. Sa ni inte det i samtalet med skolan? Jag begriper ingenting av vad du vill få ut av denna tråden? Det är jättekonstigt att du undanhöll den infon i din trådstart. Rätt avgörande info, tycker du inte?

Skolan skyllde beteendet på att "hon har det jobbigt hemma" och tog det inte på något större allvar alls. Tjejen själv tyckte vi överdrev och att vi borde ha fattat att hon inte menade det på riktigt.

Jag sa att barnen inte får umgås längre, är inte det talande nog?

• Anonym (Pfft)

Det spelar ingen roll vad skolan tycker, ni har självklart inte skyldighet att bjuda in hela klassen! Inte ens alla tjejer!

• Anonym (Beteende)

Självklart ska det här barnet inte bjudas på kalaset. Det tyckte jag redan grundat på det första du skrev. Det finns ingen lag på att man måste bjuda alla i en klass på ens barns kalas. Det finns ingen lag på att man måste tvinga sina barn att umgås med nån de inte vill umgås med. Om skolan tycker annorlunda får de komma med de juridiska bevisen på att ni måste. Och de finns ju inte!
    Dag efter dag är det inlägg här om folk man "måste" bjuda och "måste" umgås med åt alla håll. Den svenska mentaliteten i ett nötskal. Man får absolut inte särskilja folk eller gubevare ha en åsikt eller själv välja vem man umgås med eller vem ens barn bör umgås med. Då är det mobbing. Kvittar vad de andra personerna gjort, man är skyldig att umgås ändå. För ingen får bli utanför. Allt på bekostnad av ens eget mående.

Ts: stå på dig! Du gör helt rätt. Jag hade gjort likadant.

• Anonym (inte ok från er)

Förstår att det måste kännas hemskt att ens barn utsätts föd dödshot, men kan det vara så om barnet som sagt det har det jobbigt hemma att det är något som hon kan ha lärt sig är något man säger när man är arg? Skolan verkar ju inte riktigt tycka att det varit så allvarligt som ni tycker.

Och jag undrar också om din dotter kan ha någon del i det? Hon har pratat om kalaset i skolan - det har våra barn klarat av att inte göra från ungefär 6 års ålder. T ex är det jättevanligt att barn med npf blir retade och provocerade av andra barn tills de exploderar och får hela skulden.

Din dotter kan ju också förstås ha blivit oskyldigt påhoppad, men då hade jag följt de riktlinjer vi fått från vår förskola - antingen bjuder man alla, eller så en mindre grupp, mindre än hälften av klassen / tjejerna (inget de kan bestämma förstås, men eftersom det påverkar barn så otroligt mycket att bli uteslutna tycker jag det är jåttebra att de framfört det)

• Anonym (Pfft)
    Anonym (olle) skrev 2022-11-24 18:06:13 följande:

Barnet i fråga har kommit med upprepade dödshot och flera gånger misshandlat mitt barn. Jag skiter fullkomligt i att "de är barn", hon kommer inte komma i närheten av mitt barn mer än de måste.
    De går i femman.

Jag hoppas att du har gjort en orosanmälan? Konstigt att skolan inte agerade starkare.
  • Anonym (olle)
    Anonym (inte ok från er) skrev 2022-11-24 18:43:07 följande:

Förstår att det måste kännas hemskt att ens barn utsätts föd dödshot, men kan det vara så om barnet som sagt det har det jobbigt hemma att det är något som hon kan ha lärt sig är något man säger när man är arg? Skolan verkar ju inte riktigt tycka att det varit så allvarligt som ni tycker.

Och jag undrar också om din dotter kan ha någon del i det? Hon har pratat om kalaset i skolan - det har våra barn klarat av att inte göra från ungefär 6 års ålder. T ex är det jättevanligt att barn med npf blir retade och provocerade av andra barn tills de exploderar och får hela skulden.

Din dotter kan ju också förstås ha blivit oskyldigt påhoppad, men då hade jag följt de riktlinjer vi fått från vår förskola - antingen bjuder man alla, eller så en mindre grupp, mindre än hälften av klassen / tjejerna (inget de kan bestämma förstås, men eftersom det påverkar barn så otroligt mycket att bli uteslutna tycker jag det är jåttebra att de framfört det)

Mitt barn har adhd och autism och verkar oförmögen att hålla tyst om saker hon är exalterad inför.
    Vad menar du att mitt barn skulle ha en del i? Att hon blev hotad och slagen?

Skolan är skit, de viftar undan allt och tar inget på allvar. Hade vi kunnat hade vi bytt för länge sen.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (olle) skrev 2022-11-24 18:29:52 följande:

Skolan skyllde beteendet på att "hon har det jobbigt hemma" och tog det inte på något större allvar alls. Tjejen själv tyckte vi överdrev och att vi borde ha fattat att hon inte menade det på riktigt.

Jag sa att barnen inte får umgås längre, är inte det talande nog?

Nej, det är inte talande nog. Du vet nog också att det kan finnas miljoner olika skäl till att vuxna tycker att "barn inte får umgås". Jag tror att du känner dig kränkt av alltihopa och ville få ur dig lite ilska genom att skriva en ofullständig trådstart och bråka lite på familjeliv.
Svar på tråden Inte bjuda barnet