• Anonym (olle)

Inte bjuda barnet

Min dotter fyller snart år och vill bjuda in kompisar från klassen.
    Tydligen pratade de om det i skolan idag och då kom barn A mitt barn av olika anledningar inte får umgås med fram och frågade "om hon får komma". Mitt barn svarade inte, men hennes bästis sa att "bara kompisar är bjudna".
    De är få i klassen och de övriga tjejerna kommer bjudas in, plus två av fem killar.

Vi har gjort klart att Barn A inte är välkommen hit igen, men nu fick jag meddelande från skolan om "att det inte är okej att bjuda in i skolan om inte alla bjuds in..." Men det har vi ju inte gjort! Att de pratade om det är inte samma sak som att någon bjudits in än?

• Svar på tråden Inte bjuda barnet
  • Anonym (olle)
    Anonym (Pfft) skrev 2022-11-24 18:46:35 följande:
    Jag hoppas att du har gjort en orosanmälan? Konstigt att skolan inte agerade starkare.
    Ja, men skolan avrådde oss och sa att det redan är massa runt den familjen.. Samt att mamman blev så ledsen när hon fick veta. 

Som sagt, skolan är skit, för jag har en stark känsla av att de inte har lov att berätta sånt här för andra föräldrar.
  • Anonym (olle)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-24 18:50:29 följande:
    Nej, det är inte talande nog. Du vet nog också att det kan finnas miljoner olika skäl till att vuxna tycker att "barn inte får umgås". Jag tror att du känner dig kränkt av alltihopa och ville få ur dig lite ilska genom att skriva en ofullständig trådstart och bråka lite på familjeliv.
    Det BORDE iaf vara talande nog att något allvarligt hänt. Jag ville inte skriva detaljer ifall föräldrarna hänger här, men skitsamma. Det är ju inte som att de inte vet ändå.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (olle) skrev 2022-11-24 17:25:43 följande:
    Inte bjuda barnet

Min dotter fyller snart år och vill bjuda in kompisar från klassen.
    Tydligen pratade de om det i skolan idag och då kom barn A mitt barn av olika anledningar inte får umgås med fram och frågade "om hon får komma". Mitt barn svarade inte, men hennes bästis sa att "bara kompisar är bjudna".
    De är få i klassen och de övriga tjejerna kommer bjudas in, plus två av fem killar.

Vi har gjort klart att Barn A inte är välkommen hit igen, men nu fick jag meddelande från skolan om "att det inte är okej att bjuda in i skolan om inte alla bjuds in..." Men det har vi ju inte gjort! Att de pratade om det är inte samma sak som att någon bjudits in än?

Men herregud det är väl bara att svara att ok, det blev visst en miss när mitt barn pratade om detta, men tanken var inte att bjuda in i skolan, tack för info. Och så är det bra sen! 

Varför göra en lång tråd om detta? du kommer ju inte bjuda detta barn, så det är inte ens en issue. 

Förstår du är arg på skolan om de inte brytt sig om att ditt barn varit utsatt. Men detta du beskriver här är en storm i ett vattenglas. 

• Anonym (Pfft)
    Anonym (olle) skrev 2022-11-24 18:52:17 följande:
    Ja, men skolan avrådde oss och sa att det redan är massa runt den familjen.. Samt att mamman blev så ledsen när hon fick veta. 

Som sagt, skolan är skit, för jag har en stark känsla av att de inte har lov att berätta sånt här för andra föräldrar.
    Självklart ska man orosanmäla ändå, och jag skulle ha pratat med kommunen om skolans undflyende inställning. Ett barn riskerar att fara illa, det spelar ingen roll att det redan är mycket kring dem, soc behöver få veta hur illa det verkligen är så de kan sätta in rätt åtgärder.
  • Citronella
    Anonym (olle) skrev 2022-11-24 18:06:13 följande:

Barnet i fråga har kommit med upprepade dödshot och flera gånger misshandlat mitt barn. Jag skiter fullkomligt i att "de är barn", hon kommer inte komma i närheten av mitt barn mer än de måste.
    De går i femman.

Det där måste vara en efterkonstruktion. Att skolan inte vet om det låter ytterst märkligt. 
  • Anonym (olle)
    Citronella skrev 2022-11-24 20:22:31 följande:
    Det där måste vara en efterkonstruktion. Att skolan inte vet om det låter ytterst märkligt. 
    Va?
  • Anonym (Meja)

Jag förstår till 110% att ni inte vill bjuda barnet i fråga. Svårt att veta hur jag själv hade gjort. Flickan själv verkar ju inte fatta vad hon har gjort iom att hon frågade om hon fick komma. Att bjuda henne känns uteslutet. Kanske hade jag bjudit färre barn. Typ halva klassen. Att utesluta ett fåtal pojkar, som ni gjort är också lite tveksamt, tycker jag. 

• Anonym (Fröken)

har barn i femman ens kalas längre? Jag jobbar i skolan och här slutar dom ha kalas i fyran kanske, en del i trean. Har egna barn i fyran och där har ingen kalas. Visst att man kanske har annat typ av firande, typ filmkväll med några få utvalda, men kalas?

• Anonym (olle)
    Anonym (Fröken) skrev 2022-11-24 21:47:09 följande:

har barn i femman ens kalas längre? Jag jobbar i skolan och här slutar dom ha kalas i fyran kanske, en del i trean. Har egna barn i fyran och där har ingen kalas. Visst att man kanske har annat typ av firande, typ filmkväll med några få utvalda, men kalas?

De kallar det kalas ja. Är ju inte fiskedamm och lekar precis, men ordet kalas använder de.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Fröken) skrev 2022-11-24 21:47:09 följande:

Om man bjuder in för att man fyller år så heter det kalas. Även vuxna som fyller år har kalas. 
Svar på tråden Inte bjuda barnet