• Loner11

Hur bryter man sin ensamhet som incel?

Jag är i 25-års åldern och är incel. Bor i Stockholm, har jobb, studerar, men lider av svår ensamhet både när det kommer till vänner och sexuell/romantisk partner. Jag har två diagnoser, haft en väldigt olycklig uppväxt som satt psykologiska spår. Har inget självförtroende alls, har extremt svårt för att bli avvisad och är därför ganska introvert. Får psykologisk hjälp men upplever inte direkt att det hjälper. Utseendemässigt så ser jag väl relativt normal ut men har som sagt inget självförtroende. 

Exakt var börjar man för att försöka lösa den här typen av problematik? Alltid upplevt att mitt liv är ganska hopplöst och att det kanske är vissa människors lott att leva i ensamhet...

• Svar på tråden Hur bryter man sin ensamhet som incel?
  • ClumsySmurf
    Anonym (...) skrev 2023-03-13 20:21:05 följande:
    Nej, jag skrev inte till dig. Jag har ju exakt samma åsikt fast om män. Jag skrev till kvinnan som hyllade dig. Jag brukar nämligen inte bli hyllad när jag skriver att män är lägre stående varelser än kvinnor. Jag brukar snarare få skit för det. Så hennes reaktion förvånade mig. 
    de tycker nog att du är lika fin på insidan som ts.
    ni kanske passar varandra.
  • ClumsySmurf

"...utan att tillskriva andra människor egenskaper..."

näää, inte skulle väl du göra det, att tillskriva halva befolkningen dåliga egenskaper räknas inte 🤥 men det är ju bra att du har ryggrad att stå för det du tycker

• Anonym (Challe)
    Loner11 skrev 2023-03-13 20:22:54 följande:

Jag svär på allt att jag inte är aktiv på något incelforum. Du drar slutsatser om mig som du har absolut ingen aning om. Du tillskriver mig egenskaper som du absolut inte vet något om att jag har eller inte. 

Jag har aldrig sagt att jag någonsin skulle behandla en tjej illa i en relation. Det där är vad du tillskriver mig. Du drar slutsatser baserat på vad? Min mentalitet? Vad jag skriver här? Du har ingen aning om vem jag är, hur jag skulle bete mig i en relation etc. Kan du sluta dra slutsatser om saker du inte har en aning om? 

Kan du seriöst lugna ner dig och ha en saklig ton. Jesus... 

Vilka forum rör du dig på där du hittar män som delar dina åsikter om att jämföra Kvinnor med barn, ogilla kvinnor, men samtidigt vilja ha en relation med en kvinna? Oavsett om det är  FL så är det faktiskt ett incelforum. Skulle en kvinna ha ett förhållande med en man som ogillar henne så är det ett recept på ett dåligt förhållande för en kvinna. Du försöker framställa dig som saklig, du är inte ens medveten om att dina åsikter om kvinnor är osakliga och bisarra. Jag tolkar det som att du rör dig i en miljö där kvinnoförakt är normaliserat.

Det enda sättet för dig att skaffa en partner (kvinna) är att faktiskt ändra ditt perspektiv om kvinnor. Sen så tycker jag tvåsamhet är överskattat. Det står dig helt fritt att förkovra dig i ditt självvalda celibat och söka lyckan där. Jag skulle nog rekommendera det. I dagsläget verkar du vara inställd på att skaffa en partner (kvinna) samtidigt som du bibehåller ditt kvinnoförakt. Dessa två är oförenliga, hur kommer  det sig att du inte begriper det?
  • 567890
    Loner11 skrev 2023-03-13 20:47:50 följande:

Radikala åsikter och saklig ton är inte samma sak. Jag sitter inte här framför datorn och är upp i varv. Jag försöker uttrycka vad jag tycker, tänker, etc med en normal ton utan personangrepp - utan att tillskriva andra människor egenskaper, etc. 

Jag vill genuint ha hjälp. En del människor i den här tråden tycker jag har givit mig bra tips. Om man tycker att jag har vedervärdiga åsikter, det är ju inte direkt så att jag kommer ändra på dem för att man skriker åt mig. Kanske bättre att bemöta andra sakligt, någonstans försöka sätta sig in i hur dem tänker, etc? Jag blir inte arg över att en del i den här tråden skriver om mig som en vidrig människa. Tycker mest att det är uttråkande. Som sagt, konkreta tips i den här tråden tycker jag hjälper.

Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-03-13 20:31:11 följande:

Spontant låter det TS, som du kanske skulle bli lyckligare i en annan kultur? Du gillar inte det moderna västerländska samhället och du gillar inte (svenska) kvinnor. Det är du inte ensam om, och även många kvinnor är trötta på dagens ytliga "Tinderkultur", men de flesta vill inte leva i ett traditionellt eller patriarkalt samhälle för det.

Jo, det är eventuellt en möjlighet att jag flyttar härifrån i framtiden. Finns eventuellt vissa möjligheter att göra det när jag blir klar med min utbildning. Jag är inte för att gå tillbaka till 1950-talets Sverige där män jobbade och kvinnor stannade hemma. Jag tycker kvinnor ska ha samma möjligheter på arbetsmarknaden som män, osv. Jag tycker dock inte att allt som klassas som "patriarkalt" är något dåligt. Det finns vissa positiva aspekter med en patriarkal kultur där män, fäder, etc har en speciell ställning i samhället samtidigt som de har ett speciellt ansvar för det samhället. Sverige, i min mening har tyvärr fruktansvärda sociala värderingar när det kommer till familj, mänskliga relationer, relationen mellan könen, osv. Vi, i min mening är ett dysfunktionellt samhälle på vissa sätt och vår kultur bidrar till ensamhet och isolation. 

www.europaportalen.se/content/sverige-har-klart-flest-singelhushall-i-eu

Du inser att anledningen till att Sverige toppar singelhushållen är att kvinnor kan klara sig själv, de är inte beroende av en mans inkomst för att kunna få ett bra liv? Vi behöver inte män som styr oss eller har en särställning i samhället, vi är lika intelligenta och självgående som vilken man som helst.

Det samhälle du längtar till hade du inte kunnat vara en patriark i, du har inte det patos som krävs och hade känt dig ännu mer som en förlorare. Snacka om att det samhället inte tillät män att vara introverta och blyga och försiktiga! Tjäna pengar och aldrig vara svag var det som gällde då, hur hade du lyckats där?
  • Loner11
    567890 skrev 2023-03-13 20:59:36 följande:
    Du inser att anledningen till att Sverige toppar singelhushållen är att kvinnor kan klara sig själv, de är inte beroende av en mans inkomst för att kunna få ett bra liv? Vi behöver inte män som styr oss eller har en särställning i samhället, vi är lika intelligenta och självgående som vilken man som helst.

Det samhälle du längtar till hade du inte kunnat vara en patriark i, du har inte det patos som krävs och hade känt dig ännu mer som en förlorare. Snacka om att det samhället inte tillät män att vara introverta och blyga och försiktiga! Tjäna pengar och aldrig vara svag var det som gällde då, hur hade du lyckats där?

Jag utbildar mig till ett bristyrke. I framtiden kommer jag ha en ok lön. På vilket sätt menar du att samhället under t.ex folkhemseran inte tillätt män att vara blyga och introverta? Tager Erlander var Sveriges statsminister i 23 år men var enligt egen utsago blyg, introvert och hade dåligt självförtroende. 

Jag tror jag hade klarat mig betydligt bättre i Sverige 1950 än idag. Som sagt, mitt problem är en kombination av ensamhet samt en känsla av total hopplöshet inför det moderna samhället. Jag tror inte att jag hade känt samma hopplöshet i Sverige 1950. Jag tror dessutom att det var betydligt sundare relationer mellan män och kvinnor på den tiden. Starkare familjevärderingar. Jag hade nog klarat mig betydligt bättre där än i Sverige 2023 men vad vet jag... 

• Anonym (Challe)
    Loner11 skrev 2023-03-13 21:11:45 följande:

Jag utbildar mig till ett bristyrke. I framtiden kommer jag ha en ok lön. På vilket sätt menar du att samhället under t.ex folkhemseran inte tillätt män att vara blyga och introverta? Tager Erlander var Sveriges statsminister i 23 år men var enligt egen utsago blyg, introvert och hade dåligt självförtroende. 

Jag tror jag hade klarat mig betydligt bättre i Sverige 1950 än idag. Som sagt, mitt problem är en kombination av ensamhet samt en känsla av total hopplöshet inför det moderna samhället. Jag tror inte att jag hade känt samma hopplöshet i Sverige 1950. Jag tror dessutom att det var betydligt sundare relationer mellan män och kvinnor på den tiden. Starkare familjevärderingar. Jag hade nog klarat mig betydligt bättre där än i Sverige 2023 men vad vet jag... 

1950 så blev även de knepiga männen utan partner. Gammgubbar i ensamjordbruk. Ibland boende med ett syskon. Att du är introvert är inte anledningen till att du är utan partner. Ditt synfält är begränsat. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Loner11 skrev 2023-03-13 21:11:45 följande:

Du har en idealiserad bild av "förr i tiden". Idag är vi mer jämställda, men familjen är fortfarande viktig för många, och män / pappor är fortfarande viktiga. Det kan man vara utan att ha en särställning. 

Varför tror du att en blyg och introvert man utan självförtroende, hade klarat sig bättre för 50-70 år sen? Snarare är det nog tvärtom.
  • Anonym (Jz)

Du är fucked up i huvudet, bror. Du är helt enkelt frustrerad och har en förvrängd bild av världen, i synnerhet kvinnor. Det fungerar som en självuppfyllande profetia. Om du någonsin kommer ur det här kommer du skämmas ögonen ur dig. 

That being said, du är ung och någonstans i dig finns det massa testosteron. Använd det. Fokusera dig på att bli den bästa versionen av dig själv. Fysiskt och mentalt. Träna, jobba, plugga hårdare. Fokus och disciplin. Det kommer ta tid men fin självförtroendet kommer växa. 

Förlåt om det än naivt men det är välmenat. Och rent intuitivt känner jag att det kan fungera. Du har helt enkelt en energi running wild, det känns i dina tankar. Tygla energin och använd den till din fördel. Inte så lätt i början men sen blir det som mening med livet. 

PS romantisera inte patriarkala kulturer. Är uppvuxen själv i en. Inte mycket förståelse för fjollor, incels, autister och liknande svaga varelser där. 

• Loner11
    Anonym (Jz) skrev 2023-03-13 21:24:59 följande:

Du är fucked up i huvudet, bror. Du är helt enkelt frustrerad och har en förvrängd bild av världen, i synnerhet kvinnor. Det fungerar som en självuppfyllande profetia. Om du någonsin kommer ur det här kommer du skämmas ögonen ur dig. 

That being said, du är ung och någonstans i dig finns det massa testosteron. Använd det. Fokusera dig på att bli den bästa versionen av dig själv. Fysiskt och mentalt. Träna, jobba, plugga hårdare. Fokus och disciplin. Det kommer ta tid men fin självförtroendet kommer växa. 

Förlåt om det än naivt men det är välmenat. Och rent intuitivt känner jag att det kan fungera. Du har helt enkelt en energi running wild, det känns i dina tankar. Tygla energin och använd den till din fördel. Inte så lätt i början men sen blir det som mening med livet. 

PS romantisera inte patriarkala kulturer. Är uppvuxen själv i en. Inte mycket förståelse för fjollor, incels, autister och liknande svaga varelser där. 

Jag respekterar din kommentarer. Du sa att jag har fel men var ändå trevlig och upplyftande. Blev glad när jag läste den :D :) 
  • Anonym (Challe)

Faktum är att du verkar följa en exakt modell på vad en incel är. Incels har en idealiserad bild av samhället förr i tiden, tror att utländska kvinnor är enklare, föraktar kvinnor, tror att man måste spela ett spel och dissa kvinnor osv.

Du är förutsägbar, vilket är så sorgligt.

Svar på tråden Hur bryter man sin ensamhet som incel?