• Anonym (Deprimerad)

Destruktiv relation

Är i ett förhållande sedan 24 år tillbaka som känns mer och mer destruktivt och tråkigt. Men ingen av oss tar steget att lämna. Det är jag som äger hela huset vi bor i pga att min man hade skulder och inte fick ta lån när huset köptes. Så han äger i princip ingenting. Han i sin tur påstår att han älskar mig,men vi gör absolut INGENTING tillsammans, vi umgås inte,vi går inte ut tillsammans han ta aldrig någonsin initiativ till att hitta på något och frågaf jag så är han trött.

Sex existerar inte heller och jag minns inte ens när vi låg med varandra, möjligt att han vill ,men jag tappar lust när se bara känns som han ser mig sexuellt och inte annars .

Jag är för feg för att lämna känns det som då jag oroar mig för att inte kunna bo kvar i huset , har dessutom en mulithandikappad son som bor med mig,så kan inte ta vilket boende som helst ,då detta boende är anpassat för honom  och låter väl maken bo här för att vara snäll och inte hamna på gatan. 

Hab kan ju inte köpa sig ett boende och står ej i bostadskö. 
    Men hur fan går vi båda vidare? 

• Svar på tråden Destruktiv relation
  • Anonym (Boom)

Han får ställa sig i bostadskö och sedan hyra en lägenhet. Som många andra svenskar gör.

• Anonym (Man)

Skilj dig och sparka ut honom eller börja leva ett liv utan honom. Låt honom bo kvar men börja träffa vänner, ha kul, res osv

• Anonym (Deprimerad)
    Anonym (Man) skrev 2022-11-27 07:46:18 följande:

Skilj dig och sparka ut honom eller börja leva ett liv utan honom. Låt honom bo kvar men börja träffa vänner, ha kul, res osv

Sådana saker gör jag redan då han inte ens vill åka på semester tillsammans med mig,så reser ensam och träffar vänner.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2022-11-27 08:29:12 följande:
    Sådana saker gör jag redan då han inte ens vill åka på semester tillsammans med mig,så reser ensam och träffar vänner.
    Bra! Inse att du har en inneboende, inte en make. Lev sen ditt eget liv, låt honom ansvara för sitt.

Gör saker du vill och saknar, strunta i honom. 
  • sextiotalist

Gör honom till en inneboende och upprätta ett hyresavtal.

• Anonym (Man)

Är det en bra relation du saknar, någon att dela glädje och sorg med, måste du sparka ut honom

• Cusoon

Jag har inte stenkoll på sambolagen men det är ju skillnad på om ni är gifta eller inte. Även fast du ensam står på lånet för huset så om boendet är skaffat för att nyttjas gemensamt, så har du inte rätt att bara be karln packa och flytta. Du kan tvingas att ge honom endel av värdet också. Rätta mig om jag har fel, men jag har hört att så kan vara.

• Anonym (!!!)

Halva huset är hans oavsett om ni är gifta eller inte.

• Anonym (Man)
    Cusoon skrev 2022-11-27 08:42:44 följande:

Jag har inte stenkoll på sambolagen men det är ju skillnad på om ni är gifta eller inte. Även fast du ensam står på lånet för huset så om boendet är skaffat för att nyttjas gemensamt, så har du inte rätt att bara be karln packa och flytta. Du kan tvingas att ge honom endel av värdet också. Rätta mig om jag har fel, men jag har hört att så kan vara.

Beror i huvudsak på om det finns samboavtal/äktenskapsförord.

Sen är det skillnad på att reglerna kring kasta ut, bo kvar och delning. Även om man helt själv äger bostaden kan man inte bara kasta ut sambon   .
  • Fröken Allvar

Om du reser har du ekonomiskt utrymme där att dra in på. Hela situationen är ovanlig med en multihandikappad son som bor hemma och som du reser utan. Du har en oro att inte kunna bo kvar samtidigt som du inte vill ställa din man på gatan. Ni har levt tillsammans i 21 år men barnet är bara ditt, vilket gör att jag antar att du köpte huset ensam för att anpassa till honom innan du träffade din nuvarande man. Du kanske är änka och ärvde huset av din förr man? Jag antar att din man bidrar till hushållsekonomin i en sådan omfattning att han klarar sig själv. Kan du prata med din man? Chansen är rätt stor att han upplever det påfrestande att du reser ensam och lämnar honom med din son och hans personal. 

Svar på tråden Destruktiv relation