• Anonym (Deprimerad)

Destruktiv relation

Är i ett förhållande sedan 24 år tillbaka som känns mer och mer destruktivt och tråkigt. Men ingen av oss tar steget att lämna. Det är jag som äger hela huset vi bor i pga att min man hade skulder och inte fick ta lån när huset köptes. Så han äger i princip ingenting. Han i sin tur påstår att han älskar mig,men vi gör absolut INGENTING tillsammans, vi umgås inte,vi går inte ut tillsammans han ta aldrig någonsin initiativ till att hitta på något och frågaf jag så är han trött.

Sex existerar inte heller och jag minns inte ens när vi låg med varandra, möjligt att han vill ,men jag tappar lust när se bara känns som han ser mig sexuellt och inte annars .

Jag är för feg för att lämna känns det som då jag oroar mig för att inte kunna bo kvar i huset , har dessutom en mulithandikappad son som bor med mig,så kan inte ta vilket boende som helst ,då detta boende är anpassat för honom  och låter väl maken bo här för att vara snäll och inte hamna på gatan. 

Hab kan ju inte köpa sig ett boende och står ej i bostadskö. 
    Men hur fan går vi båda vidare? 

• Svar på tråden Destruktiv relation
  • Anonym (Deprimerad)
    Cusoon skrev 2022-11-27 08:42:44 följande:

Jag har inte stenkoll på sambolagen men det är ju skillnad på om ni är gifta eller inte. Även fast du ensam står på lånet för huset så om boendet är skaffat för att nyttjas gemensamt, så har du inte rätt att bara be karln packa och flytta. Du kan tvingas att ge honom endel av värdet också. Rätta mig om jag har fel, men jag har hört att så kan vara.

Eftersom han hade sina skulder då huset köptes och även då fans hos kronofogden så var vi tvungna att skriva på ett papper innan jag fick ta lånet,så huset är mitt och han har igen rätt till något alls. Han kan inte kräva något av mig,vilket jag även tror har gjort att jag låter honom stanna bara för att vara snäll. 
  • Anonym (B)

Om du har köpt huset själv har ju banken räknat på att du ska klara kostnaderna själv. 

Vad menar du med att ni var ?tvungna? att skriva på ett papper att han inte ska ha rätt till någonting vid separation? Ingen kan tvinga en att skriva på ett sådant papper för att få lånet beviljat.

• Anonym (Deprimerad)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-27 10:00:20 följande:

Om du reser har du ekonomiskt utrymme där att dra in på. Hela situationen är ovanlig med en multihandikappad son som bor hemma och som du reser utan. Du har en oro att inte kunna bo kvar samtidigt som du inte vill ställa din man på gatan. Ni har levt tillsammans i 21 år men barnet är bara ditt, vilket gör att jag antar att du köpte huset ensam för att anpassa till honom innan du träffade din nuvarande man. Du kanske är änka och ärvde huset av din förr man? Jag antar att din man bidrar till hushållsekonomin i en sådan omfattning att han klarar sig själv. Kan du prata med din man? Chansen är rätt stor att han upplever det påfrestande att du reser ensam och lämnar honom med din son och hans personal. 

Varför gör du en analys om något du inte vet något om?🤷?♀️ vi har gemensamma barn som bor med oss jag är inte änka och har inte ärvt huset de är mitt och sonens hus. Sonen är dock från en tidigare relation,men han har varit pappa på honom i 24 år. Har heller aldrig haft några som helst problem att jag reser ensam utan har till och med uppmuntrat mig att resa.
  • Anonym (Deprimerad)
    Anonym (!!!) skrev 2022-11-27 08:52:54 följande:

Halva huset är hans oavsett om ni är gifta eller inte.

Där har du helt fel då huset ägs av mig och min son,det finns det även skrivet papper på av advokat. Eftersom att han hade fogden på sig när huset köptes . Så han har ingen rätt till huset alls om vi lämnar varandra.
  • Anonym (Deprimerad)
    Anonym (B) skrev 2022-11-27 11:43:47 följande:

Om du har köpt huset själv har ju banken räknat på att du ska klara kostnaderna själv. 

Vad menar du med att ni var ?tvungna? att skriva på ett papper att han inte ska ha rätt till någonting vid separation? Ingen kan tvinga en att skriva på ett sådant papper för att få lånet beviljat.

Advokat kopplades in pga att han då hade kronofogden efter sig,så vi skrev ett avtal på att huset endast är mitt och min sons vid en separation mellan oss 2.
  • Anonym (S)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2022-11-27 12:16:58 följande:
    Där har du helt fel då huset ägs av mig och min son,det finns det även skrivet papper på av advokat. Eftersom att han hade fogden på sig när huset köptes . Så han har ingen rätt till huset alls om vi lämnar varandra.
    Äger din son en del av huset?
  • Anonym (Deprimerad)
    Anonym (S) skrev 2022-11-27 13:53:16 följande:
    Vi äger halva huset var.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (S) skrev 2022-11-27 13:53:16 följande:
    Anonym (Deprimerad) skrev 2022-11-27 13:54:25 följande:
    Vi äger halva huset var.
    Men så skilj dig då, om huset är ditt och sonens vad är problemet?

• Anonym (Man)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2022-11-27 12:21:51 följande:
    Advokat kopplades in pga att han då hade kronofogden efter sig,så vi skrev ett avtal på att huset endast är mitt och min sons vid en separation mellan oss 2.
    Bra att ni har koll på det. Inte ovanligt att en del tror att det räcker att äga bostaden för att den inte ska ingå vid bodelning för sammanboende
  • Fröken Allvar
    Anonym (Deprimerad) skrev 2022-11-27 11:46:12 följande:
    Varför gör du en analys om något du inte vet något om?🤷?♀️ vi har gemensamma barn som bor med oss jag är inte änka och har inte ärvt huset de är mitt och sonens hus. Sonen är dock från en tidigare relation,men han har varit pappa på honom i 24 år. Har heller aldrig haft några som helst problem att jag reser ensam utan har till och med uppmuntrat mig att resa.
    Ok, jag tror att mina fördomar om att sonen som multihandikappad krävde ett stort omsorgsbehov av dig. Det ställde till det. Ser också att sonen äger halva huset och att mannen har varit sonens vårdnadshavare under en lång tid, nu även som vuxen. Tror du inte att sonen skulle tycka att det kändes konstigt om hans nästanpappa bodde på gatan istället för med er? Nu vet jag ju inte sonens funktionsnivå, men du kan inte prata med honom då? 
  • Anonym (Deprimerad)
    Fröken Allvar skrev 2022-11-27 15:18:29 följande:
    Ok, jag tror att mina fördomar om att sonen som multihandikappad krävde ett stort omsorgsbehov av dig. Det ställde till det. Ser också att sonen äger halva huset och att mannen har varit sonens vårdnadshavare under en lång tid, nu även som vuxen. Tror du inte att sonen skulle tycka att det kändes konstigt om hans nästanpappa bodde på gatan istället för med er? Nu vet jag ju inte sonens funktionsnivå, men du kan inte prata med honom då? 
    Vem har sagt att vi ska ställa honom på gatan? Återigen något som du tolkar fel.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Deprimerad) skrev 2022-11-27 15:49:16 följande:
    Vem har sagt att vi ska ställa honom på gatan? Återigen något som du tolkar fel.
    "Jag är för feg för att lämna känns det som då jag oroar mig för att inte kunna bo kvar i huset , har dessutom en mulithandikappad son som bor med mig,så kan inte ta vilket boende som helst ,då detta boende är anpassat för honom och låter väl maken bo här för att vara snäll och inte hamna på gatan". 
  • Fröken Allvar

Jag vill inte ställa till det för dig mera. Jag har uppenbarligen tolkat fel. Ber om ursäkt. 

• Anonym (Jaha)
    Anonym (Deprimerad) skrev 2022-11-27 15:49:16 följande:
    Varför är du så otrevlig mot folk som försöker hjälpa dig?! Skilj dig eller acceptera situationen.
  • Anonym (Deprimerad)

Är inte alls otrevlig, skriver bara att jag aldrig någonsin haft en tanke på att slänga ut min man, var är de att vara otrevlig? Separerar vi så får han ju självklart bo kvar tills han hittar något eget.

Svar på tråden Destruktiv relation