• Friger

    Spisvakt?

    Spisvakt är jättebra, finns ingen hyresvärd som kommer att ha något emot det.

    Enda problemet är att de är lite dyra. Annars tror jag att det hade varit mer standard.

  • Friger
    Citronella skrev 2022-11-28 00:21:16 följande:
    Alla jag känner vill bli av med den så snart så möjligt, jag hade krävt lägre hyra om jag tvingats ha en. Det är väldigt irriterande när spisen plötsligt stänger av sig själv särskilt när man gör långkok. 
    De jag har sett har haft funktion för långkok. Men är den så störande är det normalt sett bara att koppla ur den. En stickpropp bakom spisen. Tar typ 2 minuter.

    Tycker absolut du ska kräva lägre hyra! Ge inte upp förrän du lyckats!
  • Friger
    Citronella skrev 2022-11-28 09:50:48 följande:

    De jag har sett måste avinstalleras och det är inget jag skulle våga göra själv. 


    varför skulle jag kräva lägre hyra? Jag har ingen spisvakt. 


    Du behöver inte ta bort knapparna på väggen. Bakom spisen finns en stickpropp. Spisar ansluts oftast i en kontakt som heter perilex-uttag. Det är sen liten större stickpropp. Spisvakten ansluts i kontakten i väggen istället för spisen. Sen ansluts spisen i spisvakten. Bara att dra ut kontakten ur spisvakten och sätta den direkt i uttaget i väggen. Sen låta spisvakten och tillhörande utrustning sitta/ligga kvar.

    Enda undantaget kan vara lite äldre installationer. Där spisen är direkt ansluten i en dosa istället för kontakt. Då måste du ha en behörig elektriker som gör arbetet.

    Du skrev att du skulle kräva lägre hyra om du fick en sådan. Jag skojade om saken. Läs: "Lycka till med det!"

    Spisvakter är dyra och installeras för att hålla hyresgästerna vid liv. Inte för att retas. Det är inget myndighetskrav så bostadsbolaget som ändå gör det gör det av omtanke.
Svar på tråden Spisvakt?