Min 6-åring blir mer och mer utanför
Hej, jag har en känslig kille på 6 år. Han är sprallig, glad, känslosam åt alla håll men har svårt med det sociala samspelet och utreds just nu för npfdiagnos. När han väl har kompisar hos honom leker de fantastiskt bra på tuman hand men i skolan präglas dagarna av utbrott/konflikter. Min son skäms mycket för sina utbrott men kan inte kontrollera sig själv och det blir ofta olyckligt.Han efterfrågar kompisar hela tiden och vi har bjudit in vänner. Ibland har de tackat ja, ofta är de upptagna (oklart om det är undanflykter) - rätt ofta svarar föräldern att barnet helt enkelt inte vill leka med vår son. Vi har försöka svälja stoltheten och fortsätta fråga utan att verka för påflugna men det blir bara färre och färre lekträffa, vi får fler nej och under de tre år som vi bott här har än så länge det inte hänt en enda gång att någon frågat om vår som vill leka. Han har inte blivit bjuden på ett enda kalas trots att han bjudit in många till sina egna (de har också kommit). När vi har kompisar här se vi till det finns gott fika, mysiga aktiviteter, roligt pyssel- vi bjuder på oss själva och bjuder in. En vuxen övervakar på håll leken eftersom vi vet att vår son kan få utbrott men det har aldrig hänt något här. Inget bråk, ingenting.
Vår son går på fritidsaktiviteter som är roliga för honom mek han har ingen kompis där heller.
Det skär i hjärtat att varje gång behöva tala om att ingen kompis följer med hem efter skolan idag heller. Jag har börjat ljuga om att de säger att de inte vill, utan säger att de inte kan. Han tycker att det är konstigt att alla är så upptagna och har börjat fråga varför det just är så när han frågar, de leker ju med andra kompisar.
Det känns så oerhört tungt. Vi gör allt vad vi kan, vänder ut och in på oss själva för att han ska hitta vänskap, men det fungerar inte. Skolan gör också vad de kan och organiserar olika aktiviteter för att han ska få vara med.
Jag skriker inombords och undrar var den berömda byn är. Ser ingen annan hur vi har det? Kan föräldrar inte prata med sina barn om att leka med olika kompisar och vikten av att få vara med/bjuda in? Med mina andra barn har jag alltid varit noga med att prata med dem om att ta ansvar så att ingen är ensam, jag påminner dem om att bjuda hem de i klassen som jag förstår inte blir hembjudna så ofta. Det har resulterat i många fina vänskaper och relationer. Men när det gäller vår yngsta son är det som att alla har gett upp och ger honom kalla handen. Låter alla andra sina barn helt själv ta ansvar för kompisrelationer? Jag tycker inte att barn är mogna för det. Mina barn får inte bestämma vilka de ska bjuda på kalas, det är alla i en grupp eller ingen. Vi är en familj som är mycket mån om inkludering och jag trodde fler hade sådana värderingar.
Är det så här för alla speciella barn med funtionsvariationer? Vad kan man göra för att de inte ska få dålig självkänsla? Hur ska jag få honom att hitta kompisar. Han vill inget hellre! Jag är rädd att detta kommer fortsätta upp i skolåldern och resultera i långvarig mobbning och utanförskap. Just nu gråter jag varje dag över detta och vet inte vad jag ska ta mig till. Ska vi flytta? Eller kontakta hela klassen och berätta om hans svårigheter? Ska jag våga avvakta och lita på att vänskapen kommer? Och istället låta honom leka med oss föräldrar (han älskar ju det)