ledsenlejonmamma skrev 2022-11-30 10:53:18 följande:
Ja, tycker också att det är rätt tidigt med kompisar i den här åldern men alla andra på förskolan och skolan har sedan länge lekt på eftermiddagar eller helger. Han snappar upp det och vill också. Hans två storasystrar har också kompisar hemma hela dagarna vilket han märker. Vi frågar alltid på efterfrågan av honom, det är inte själva som föreslår att han ska leka. Han vill ha hjälp att fråga. Vad ska vi svara? Nej? Det är han som driver detta med att leka. Vi ser också att han mår bra och utvecklas när han får leka.
Han går just nu framför allt på idrottsaktivitete, ska testa scouter och annat mer socialt som ni föreslog.
Skolan försöker med olika aktiviteter, men vår son funkar bäst när han får leka själv med ett barn. Därför vill vi vara så generösa som möjligt med att bjuda hem. Så han kan få leka i lugn och ro, och förhoppningsvis bygga relationer.
Han kan både bli arg och ledsen på kompisar.
Innan vi förstod att han kanske har en diagnos har vi pratat otroligt mycket med honom att sluta bete sig illa och stöttat i honom att utrrycka känslor på andra sätt. Men det är inget han kan kontrollera. Vi gör vad vi kan.
Vi bor i en större stad så jag funderar på om ett skolbyte eller kanske flytt kan hjälpa honom med en ny start.
Låter lite tidigt att byta skola när han bara är sex år. Om inte skolan på något sätt är dålig förstås. Vi hade liknande problem med sonen när han var i åttaårsåldern. Eftersom vi har mycket ADHD i vår släkt läste jag en del kring detta och lyssnade på en föreläsning på mötet av en professor på Sahlgrenska. Han sa att det fanns fyra saker som det finns evidens på att det hjälper barn med ADHD:
1: medicin, det ville vi inte prova
2. Fiskolja, det gav vi vår son, det bästa märket verkar vara Equazen.
3. Arbetsminneträning på dator, Vi köpte Minneslek Flex som sonen körde hemma, tillsammans med pappa som alltid satt bredvid. Detta gjorde stor effekt för vårt barn och brister i arbetet är en stor del i ADHD prolematiken.
4. Kampsport, finns studier på att karate och taekwondo hjälper mot ADHD, vi testade karate. Sonen gick två gånger inverkan ingen år, var toppenbra.
Om ni misstänker ADHD, kanske ni vill testa något av detta.
Sen är ju frisk luft och motion alltid bra.
Min son har haft mycket nytta av att spela dataspel, det är genom det han fått sina vänner. Det är genom dataspelen han fick sitt självförtroende, för det var där han kunde vara duktig. Så jag var först negativ till dataspelen , men det har varit bra för honom.