• Anonym (Svärdottern)

    Oförskämd julgåva?

    Vi (familjen, 2 vuxna och 3 barn) fick vår julgåva redan nu, då svärföräldrarna kommer vara borta varje helg fram till jul, och sedan på jul så kommer övriga barn med familjer hem från storstaden.
    Jag blev så trött.
    Det var en påse med småpåsar och en flaska. I småpåsarna fanns 2 ark klistermärken, färgat papper och något litet till som det var 2 av. Vi har 3 barn. De kan alla räkna. Flaskan var havtornssaft. Vilket är en ok gåva till bekanta, okända människor och till personer som tycker om havtorn. Det gör inte vi. Det borde svärföräkdrarna veta vid det här laget, då vi ganska ofta fått havtornsprodukter (det var väkdigt pop som företagsgåvor ett tag) och lämnat dem till svärföräldrarna för att vi inte tycker om och använder det.
    Hade endå kunnat ta den, svärmor älskar havtorn och tycker alla behöver det.
    Det som blir problematiskt var det som hängde på flaskan i en påse. En sorts doftpuck som skulle hängas i garderob eller på dörrhanrag för att sprida väldoft.
    Jag är psrfymallergiker.
    Rejält sådan. Vi har doftminimerat hemma och har påpekat så många gånger att det är snälkt att hon vill ge oss tvåkar mm men att vi använder oparfymerat. Och nu får vi något som gav mig andningssvårigheter fast det var införsluten i en svetsad pkadtpåse, dvs lufttät... 
    Eftersom de redan "glömt" ett av barnen i familjepresenten så kändes doftpucken extra mycket som ett hån.
    Är vi faktiskt så oviktiga för dem?

  • Svar på tråden Oförskämd julgåva?
  • Anonym (Hmm...)

    Oviktig vet jag inte, men extremt otacksam. Vad gav ni dem?

  • Tow2Mater

    De kanske råkade ge er fel påse, den var menad till ett av de andra syskonen vilka har två barn och vilka gillar havtorn.

  • Anonym (Svärdottern)

    Vi gav dem ingenting eftersom vi fick den samtidigt som vi informerades att de skulle vara borta alla helger fram till jul och att sedan skulle övriga barn komma hem och fira. Vi hade förväntat oss att byta gåvor vid jul.
    Syskonen har antingen inga barn eller lika många (eller fler) än oss. Däremot gillar de havtorn och parfymerade saker. Vilket jag lyckas komma ihåg fast jag själv inte klarar av det.
    Är även våra barn otacksamma som undrat vem av dem som blev bortglömd? Sakerna var förpackade två och två.

  • Anonym (Genomtänkt gåva)
    Anonym (Hmm...) skrev 2022-11-30 22:14:57 följande:

    Oviktig vet jag inte, men extremt otacksam. Vad gav ni dem?


    Ja verkligen. De borde ge en artikel eller bok om hur dåligt havtorn är till den havtornsälskande svärmorn.  
    Sedan stå bredvid medan hon öppnar och läser och ivrigt säga: Visst var det en bra gåva!? Är du nöjd? 

    Farfar kanske inte gillar att fiska, men nog kan han få en rulle metrev. Hoppas att han tackar ordentligt. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Svärdottern) skrev 2022-11-30 23:01:15 följande:

    Vi gav dem ingenting eftersom vi fick den samtidigt som vi informerades att de skulle vara borta alla helger fram till jul och att sedan skulle övriga barn komma hem och fira. Vi hade förväntat oss att byta gåvor vid jul.
    Syskonen har antingen inga barn eller lika många (eller fler) än oss. Däremot gillar de havtorn och parfymerade saker. Vilket jag lyckas komma ihåg fast jag själv inte klarar av det.
    Är även våra barn otacksamma som undrat vem av dem som blev bortglömd? Sakerna var förpackade två och två.


    Om man inte gett något (än?) är det nog bäst att bara hålla god min. Det är en present. Släpp det.
  • Räkan77

    Tycker ni har all rätt att vara besvikna då allt är då uppenbart fel. Sen fattar jag inte varför ni inte kunde få det här vid jul. Det vore ju en sak om de av någon anledning ville ge er en större gåva än de andra barnen, men det ni fick verkar ju inte ha kostat så mycket. 

  • Anonym (Svärdottern)
    Anonym (?) skrev 2022-11-30 23:09:31 följande:
    Om man inte gett något (än?) är det nog bäst att bara hålla god min. Det är en present. Släpp det.
    Jag fick en påse i handen efter att vi varit där och bytt däck på deras bil. Det var mörkt ute. Jag tackade, för så är jag uppfostrad. Sedan öppnade vi påsen när vi kom hem, först då såg vi att det var julpåsar. Att maken skulle ha ett obekvämt samtal med sina föräldrar kan jag titta mig i månen efter. 
    Eftersom jag tycker om att ge julgåvor så försöker jag även vinnlägga mig om att hitta sådana som passar mottagarens intresse och smak. Av vad jag sett användas så brukar jag ofta träffa rätt.
  • Anonym (Svärdottern)
    Räkan77 skrev 2022-11-30 23:17:56 följande:

    Tycker ni har all rätt att vara besvikna då allt är då uppenbart fel. Sen fattar jag inte varför ni inte kunde få det här vid jul. Det vore ju en sak om de av någon anledning ville ge er en större gåva än de andra barnen, men det ni fick verkar ju inte ha kostat så mycket. 


    Nej, jag tyckte också det var udda. Speciellt i kombination med uttrycket att syskonen skulle komma hem. Ska inte våra barn få träffa farmor och farfar på julen, eller sina kusiner? (Jag är ensambarn, så ingen släkt på min sida)
    Det är inte första gången liknande hänt, så jag medger att jag är känslig. De har skrivit "från mormor och morfar" på namngivna paket till barnen, vilket blir väldigt tokigt då min pappa varit död hela mitt vuxna liv. Som tur var hann inte det läskunniga barnet se det i ivern att riva upp paketet, men det gjorde ont i mig. 
Svar på tråden Oförskämd julgåva?