Inlägg från: Anonym (Bobvious) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bobvious)

    Sambo klagar på innetemperaturen

    Hon är kall och fryser, det är felet. Kan ni inte höja temperaturen..? Har ni mattor på golven? Det kan göra stor skillnad.

  • Anonym (Bobvious)
    Anonym (Varmblodig) skrev 2022-12-04 22:45:54 följande:
    Vi har 24° inne. Ska vi höja ännu mer?
    Ja det kan behövas. 24 grader på termometern är inte samma sak som upplevd värme.
  • Anonym (Bobvious)

    Anonym (Varmblodig) skrev 2022-12-04 23:01:59 följande:
    Ja, det säger hon också. Precis som jag skrev i trådstarten så säger hon att hon "inte bryr sig om några siffror, hon fryser oavsett vad termometern säger".

    Har kört en extra värmekälla i vardagsrummet ikväll, tempen (i vardagsrummet) är nu uppe i 26°. Hon sitter fortfarande med dubbla tröjor och fleecefilt. Klagade när jag stängde av den extra värmekällan (gasolkamin).

    Sommaren 2018 när tempen aldrig gick under 30° på natten, gnällde hon på att jag ville sova med öppet fönster. Jag låg naken och svettades, hon hade duntäcke som hon drog upp till öronen.

    Jag är ju orolig för henne, rädd att något är fel när hon fryser så hela tiden.
    Jo det låter ju konstigt. Men, måste inte alltid vara "fel" på en person. Om hon är tunn och spenslig i kroppen, saknar det där hullet liksom, och dessutom har lågt blodtryck så kan hon frysa mer. Viktigast är att händer och fötter är varma, så på med ordentliga sockar! Du kan också ge henne handledsvärmare. Och så en varm tröja så klart. På sommartid kan man ha duntäcke oavsett, det reglerar ofta temperaturen på ett bra sätt, men hon ska ju inte behöva huttra liksom. En del är bara mer frusna än andra.
  • Anonym (Bobvious)
    Anonym (Verkligt kallt) skrev 2022-12-05 16:51:30 följande:
    Hon är sjuk. Och det ska inte ni behöva lida för fysiskt och ovanpå allt ekonomin.
    Man måste inte vara sjuk för att man är frusen av sig.
  • Anonym (Bobvious)
    Anonym (Verkligt kallt) skrev 2022-12-05 17:58:06 följande:
    Jo, fryser man om det är +24 och över så är man sjuk. Du tycker kanske ts ska höja till +30 och att alla utom sambon ska gå runt i underkläder för att inte försmäkta? Logik enligt mig är att den frusne gör nåt åt problemet så inte alla behöver lida.
    Nej, det är man inte. Dålig blodcirkulation, brist på underhudsfett, lågt blodtryck och låga halter järn/B12 räcker långt som förklaring.

    Du kanske tycker att ts sambo ska gå omkring i dunjacka, dubbla tjocksockar och mössa inomhus...?
  • Anonym (Bobvious)
    Anonym (Varmblodig) skrev 2022-12-05 20:39:20 följande:

    Ja precis, fryser man så klär man på sig. Och det gör hon, men hon gnäller ändå om att det är kallt. Hade som sagt 27° inne idag. Dottern öppnar altandörren för att "ta lite luft", då skriker sambon direkt att det drar kallt.

    Hon har fått ett par ulltofflor av mig, men de vill hon inte använda. De är "jobbiga att ha på sig" och "man ska väl inte behöva ha vinterkläder på sig i sitt eget hem".

    Att resten av familjen ska behöva gå nakna för att inte svettas ihjäl betyder inget. HON fryser, därför är det kallt. PUNKT


    Med tanke på hur du pratar om din sambo (noll respekt) så är det väl hög tid att ni flyttar isär?
  • Anonym (Bobvious)
    Tow2Mater skrev 2022-12-05 21:24:13 följande:
    Exakt vad menar du är respektlöst i inlägget?
    InläggeN. Ts ton kring sambon andas NOLL respekt och förståelse för henne.
  • Anonym (Bobvious)
    Anonym (Varmblodig) skrev 2022-12-05 21:35:32 följande:

    Förklara gärna på vilket sätt. Jag har ju skrivit att jag är orolig för henne, jag oroar mig över att något är fel när hon fryser så hela tiden. Jag har fått några bra svar som jag följer upp och tar upp med min sambo. Jag vill ju att vi ska kunna komma till ett läge där vi alla i familjen är nöjda men innetemperaturen.

    Som jag ser det är det största problemet att HON inte tycker att vi har något problem. Som hon ser det har vi det kallt inne. PUNKT.


    Hon vill inte gå till doktorn och kolla upp något, för att enligt henne är lösningen på problemet att höja värmen. Att vi andra svettas och knappt kan sova spelar ingen roll, vi har fel enligt henne.

    Jag älskar henne och vill vara med henne resten av livet, men då måste vi ju kunna komma överens om en lösning som funkar för alla.


    Det verkar inte som oro. Du gnäller om hur jobbigt det är för er andra, tycker att hon ska klä på sig mer, raljerar om att ni andra går omkring i underkläderna redan och du har genomgående en väldigt negativ ton kring din sambo.

    Nej, det är fortfarande inget fel på henne! Och det är klart hon tycker att ni har kallt inne om hon fryser. Det är hennes sanning. Alla har rätt till sin uppfattning.

    Ts, jag tror inte ni kommer att hitta en lösning eftersom det inte finns någon. Hon vill inte gå omkring i ytterkläder inomhus och ni andra kan knappast gå omkring nakna och då är det så. Undrar hur ni överlever sommaren om ni inte klarar normala temperaturer.
  • Anonym (Bobvious)
    Anonym (G) skrev 2022-12-05 21:38:22 följande:

    Min fru vägrar att vi har varmare än 17 grader i huset för att sparA el. Jag fryser som en hund medan hon tycker 17 grader räcker.


    Och hur har ni löst problemet att du fryser?
  • Anonym (Bobvious)
    Anonym (Verkligt kallt) skrev 2022-12-05 22:40:28 följande:
    Att skruva ner värmen förstås innan alla andra försmäktar. I värsta fall separation. Nu har det börjat gå ut över ungarna också och bara det är ju osunt. Dumtjurigt kallas det. Att vägra inse att felet sitter hos en själv, det är jag som är sjuk på nåt vis och söka hjälp för det. Så både en själv och övriga får må bra. Sitta och vråla på sitt barn för att det svettas som en gris och öppnar dörren är inte friskt det heller. Kanhända frusenheten hänger ihop med dumtjurigheten. Rent fysiskt alltså. Då måste ts vara den förnuftiga i detta och ställa ultimatum.
    Aha, det är så man sköter relationer.... Gå till läkaren eller så är relationen över. Snyggt.
  • Anonym (Bobvious)
    Anonym (Verkligt kallt) skrev 2022-12-05 22:51:30 följande:
    Men var det det jag skrev eller? Jösses, folk läser som de vill numer. Ts ska alltså enligt dig svettas ihjäl, barnen ska lida och hon sitta där och gnälla och styra över alla andras mående bara för att hon inte vill ta eget ansvar? Utplåna sig själv för andras skull verkar vara den nya trenden här på F.L. Aldrig säga ifrån, finna sig i allt, köra över sig själv för gubevare ens motpart kan ju ta illa upp! Tråd efter tråd efter tråd med samma visa. Man ska helt enkelt inte vilja ha ett eget liv, inte vilja må bra själv, eller stå upp för sig själv. Det tycker inte jag är en sund relation heller. Självuppoffrande så till den grad att man själv far illa.
    Ja det var det. Du skrev att ts skulle ställa ultimatum och sedan....
    Anonym (Verkligt kallt) skrev 2022-12-05 22:40:28 följande:
    Att skruva ner värmen förstås innan alla andra försmäktar. I värsta fall separation. /..../ Då måste ts vara den förnuftiga i detta och ställa ultimatum.
  • Anonym (Bobvious)
    Xlr8 skrev 2022-12-06 05:28:48 följande:
    Fryser man i nära eller över 27 grader inomhus med kläder på sig.
    Så jo då är man sjuk och bör ta reda på varför. 
    Kroppen mår ej bra av den temp.
    Och här trodde jag att man var ok i hela 37 grader.....
  • Anonym (Bobvious)
    Mandel skrev 2022-12-06 10:03:36 följande:

    Grejen är att det faktiskt går att vänja sig vid svalare om man tillåter sig att vara kall.
    Förr frös jag på jobbet när det var +23 - har stillasittande kontorsjobb. Nu börjar jag fundera på om jag är sjuk för att jag är så varm och då är det +22 på jobbet.


    Som ensamstående i egen eluppvärmd villa var det bara att bita i det sura äpplet och sänka temperaturen inne när elpriserna skenade. Visst var det trist i början och jag frös under filt i soffhörnet med tofflor på, men nu är det inga problem. Nu svettas jag om jag ska hålla på och städa och greja hemma när det är +20. Sover mycket bättre när de tär max 18 i sovrummet. Allt där utöver gör att jag svettas och täcket åker av. 
    Så likväl som man kan vänja sig vid svalare temperatur vänjer sig kroppen vid den varmare och vill ha mer och mer värme.


    Bra tips i alla fall!
  • Anonym (Bobvious)
    Xlr8 skrev 2022-12-06 19:45:09 följande:
    Du får tro på män som går på vatten, förvandlar vatten till vin osv. 
    Men dom studierna som är gjorda visar att på den kalla delen av året bör man ej ha varmare än 24 grader långvarigt eller 26 grader kortare perioder. Varma delen av året vill jag minnas att det är 26 lång och 28 kortvarigt. 
    I ts tråd start skriver han 23.6 grader. Ovan nämnda siffror är ej baserade på den placering. Vid rätt mät ställe bör ts minst ha 26.6 grader kanske till och med 28 grader. 

    Ingen mår bra av den temperatur i längden i ts hus.
    Varför drar du in religion i det här....? Man måste inte vara kristen för att fatta att 24 grader inte är skadligt.
Svar på tråden Sambo klagar på innetemperaturen