• Anonym (Gnidigt X)

Kryphål underhållsbidrag?

Vänder mig till dig som betalar underhållsstöd/-bidrag.... EJ mottagare!
    Kommentarer från mottagare av underhållsstöd/-bidrag kommer ej besvaras.

Vilka sätt kan man använda sig av för att slippa betala underhållsbidrag?

Skälet behöver jag inte förklara för det kommer bli rabalder bland alla som är mottagare av underhållsbidrag här ändå.

Hur mycket måste man tjäna per år för att ha för låg inkomst för att betala underhåll? FK går ju in och betalar underhållsstödet då.

Vilka avdrag och skulder kan minska den deklarerade årsinkomsten så uträkningen för underhållsbidraget blir lägre?

Är ej egenföretagare så kan inte påverka inkomsten på det viset.

• Svar på tråden Kryphål underhållsbidrag?
  • Anonym (XY)
    Anonvm skrev 2022-12-05 09:50:19 följande:
    Rätta svaret redan i första inlägget...

Alternativet är ju att enbart jobba svart.

Sen kan jag absolut ha mycket starka åsikter ang hur detta med underhållsbidrag räknas ut genom att "fastställa" inkomster och "överskott"....
    Vissa satser och meningar känns ju direkt tagna ur någon kommunistisk propaganda...

Det ska vara ett fastställt belopp i kronor och ören, en schablon vad ett barn kostar att försörja i en viss ålder.
    Det är i sammanhanget fullständigt irrelevant vad resp förälder har för inkomster och övriga utgifter.

Som kuriosa kan jag snabbt dra ett räkneexempel som visar hur fullständigt verklighetsfrånvänt nuvarande system slår...
    När jag och mina barns andra förälder separerade så var barnen små. Jag hade jobbat som faan senaste åren för att dra runt familjen ekonomiskt, runt 200.000:-/årligen i extra inkomst från övertid... Medans barnens andra förälder var hemma föräldraledig och tog ut FP 2-3dagar i veckan för att spara dagar...

När det senare blev tal om att räkna ut underhållsbidrag så blir det du deklarerade får 2år sen din "fastställda inkomst". Jag fick min månadsinkomst "fastställd" till 55.000 trots att min grundlön för min heltidstjänst är 38.000.. För att jag jobbade mycket övertid för 2år sedan....
    Barnens andra förälder som gick hemma med FP 2-3dagar i veckan deklarerade samma år 98.000 i årsinkomst..... Det var heller ingen som ens lyfte på ögonbrynen när hon genom att ordna borgensman satte sig i en nyproducerad lägenhet med 13.000:- i månadshyra och därmed fick ett "negativt överskott"...

Nu löste det sig i mitt fall väldigt bra trots allt, det blev aldrig tal om något underhåll eftersom vi i samband med detta fick en dom på att barnen skulle bo växelvist...

o..hade du haft möjlighet att jobba all den där övertiden om hon inte varit hemma? 
    Att ge barnen den här tiden hemma o senarelägga förskolestarten var förutsätter jag ett gemensamt beslut..likaså att hon skulle ta merparten av föräldraledigheten …….

• Ess
    EnAnonumius skrev 2022-12-05 13:42:50 följande:
    När blev det ändrat?

Mitt ex, i början på 2000-talet fick under en period väldigt låg inkomst, så att FK fick gå in och täcka upp c:a 75% av beloppet täckte FK.
    Mellanskillnaden hamnade hos kronofogden.

Så du får mycket gärna berätta när det blev ändrat då jag har indirekt (via mitt ex) erfarenhet av detta.
    Så var det när maken betalade underhåll vid ungefär samma tidpunkt.
    Fk räknade ut hur mycket han skulle betala baserat på inkomst och antal barn mm. Han betalade inte fullt underhåll åt särkullarna, utan fk gick in och täckte upp till 1273 kr/ särkulle. Betalar man det belopp fk räknar ut att du ska ha råd med så blir det ingen restskuld.
    Antagligen har ditt ex inte kunnat betala summan de räknade fram, därför har det gått till KF. 
  • Ess
    Anonym (Teddy) skrev 2022-12-05 14:23:41 följande:
    Och ts blir då återbetalningsskyldig på den summan som han kan betala.
    Naturligtvis ska ts betala det som räknas fram att hen har råd med. Men den summan kan ju landa på 200 kr (exempel) och betalar hen det så har hen fullgjort sin skyldighet, och får ingen resskuld.
  • Anonym (Filippa)
    Ess skrev 2022-12-05 17:09:49 följande:
    Så var det när maken betalade underhåll vid ungefär samma tidpunkt.
    Fk räknade ut hur mycket han skulle betala baserat på inkomst och antal barn mm. Han betalade inte fullt underhåll åt särkullarna, utan fk gick in och täckte upp till 1273 kr/ särkulle. Betalar man det belopp fk räknar ut att du ska ha råd med så blir det ingen restskuld.
    Antagligen har ditt ex inte kunnat betala summan de räknade fram, därför har det gått till KF. 
    Så fungerar det, FK räknar ut hur mycket man ska betala.

Har två barn, skrev ner inkomsten o uträkning fungerar så här för två:
    210000kr i årslön - 120000 för egna levnadskostnader = 90000kr till underhåll.

11,5 * 90000kr
    -------------------  =  10350kr per år o barn delat i 12 = 862 kr per barn i underhåll.
         100

FK betalar från Feb året efter upp mellanskillnaden, dvs man blir inte återbetalningsskyldig.
    Ett år åkte jag till Norge o jobba, den inkomsten fick FK inte tag på, dom skicka brev ang utredning, där jag fick en fråga? hur länge ska du stanna där? jag ska hem om 2 månader, FK la ner utredningen och jag deklarera 0kr i Sverige, från Feb till Feb året därpå hade jag inget underhåll, samt det blir ingen rest skuld, fungerar som bostadsbidrag o andra bidrag.
    Har även byggt eget hus två gånger, där inkomsten bägge gånger blivit 0kr o underhållsfri. dvs jag har byggt åt mig själv hela året, det ger ingen inkomst mer än att man vinner hela byggkostnaden i lägre lån, ca 1,1 milj per hus.
  • Anonym (Teddy)
    Ess skrev 2022-12-05 17:13:43 följande:
    Naturligtvis ska ts betala det som räknas fram att hen har råd med. Men den summan kan ju landa på 200 kr (exempel) och betalar hen det så har hen fullgjort sin skyldighet, och får ingen resskuld.
    Jag har inte sagt något annat. Men ts vill inte betala något alls. Och det kommer han att få göra, förr eller senare, om det så bara är 200 kr. Det är det tråden handlar om.
  • Anonvm
    Anonym (XY) skrev 2022-12-05 17:01:46 följande:

o..hade du haft möjlighet att jobba all den där övertiden om hon inte varit hemma? 
    Att ge barnen den här tiden hemma o senarelägga förskolestarten var förutsätter jag ett gemensamt beslut..likaså att hon skulle ta merparten av föräldraledigheten ??.

Självklart...

Men nu är det 2 år senare och vi lever inte längre ihop.

Vart ligger logiken i att vad som hände för 2 år sen skall avgöra vem som betalar vad idag?

Fördelningen av barnets kostnader skall nu alltså baseras på att jag har en inkomst som jag behöver jobba 65-70tim/vecka för att tjäna ihop.... Och deras andra förälder behöver inte bidra alls eftersom h*n knappt hade någon inkomst för 2 år sen när h*n var föräldraledig...

Om det gör någon skillnad alls kan jag tillägga att vi båda jobbar inom samma bransch och har lön enligt kollektivavtal inom samma fackförbund, grundlönen skiljer knappt 100:- mellan oss.
    Men när FK räknar så har vi en årslön på 600.000:- resp 98.000:- för det var det vi deklarerade för 2 år sen..... Det låter väl vettigt? Inga följdfrågor på det, inga om, inga men, inga omständigheter spelar roll, det du deklarerade för 2år sen det är din inkomst.....

Jag är som sagt inte det minsta bitter för egen del, vi fick en dom på växelvist boende och då föll frågan om underhåll naturligt bort.

Men att tankebanorna ens tillåts förekomma hos en myndighet är horribelt.

Det lyser igenom så otroligt tydligt att reglerna kring detta är utformade med en jättebekväm offerkofta på... Ur en lite speciellt perspektiv som är otroligt färgat...
  • Ess
    Anonym (Teddy) skrev 2022-12-05 17:43:33 följande:
    Jag har inte sagt något annat. Men ts vill inte betala något alls. Och det kommer han att få göra, förr eller senare, om det så bara är 200 kr. Det är det tråden handlar om.
    Det är ju just därför ts vill börja planera nu, för att slippa betala alls. Jag betvivlar inte för fem öre att det går att komma undan betalningsansvaret, och slippa restskuld.
  • Anonym (J)

Ska man inte tjäna väldigt mycket för att få betala mer? Och man kommer väl aldrig undan, får man inte en skuld till FK?

• Anonym (Nwj)

Nej man får ingen skuld om FK bedömt att man ska betala mindre. FK fastställer den summa man ska betala och myndigheten betalar därutöver sk utfyllnadsbidrag. 

Hänvisningen till att skattebetalare ska slippa att undanbedes för övrigt. Svenska folket betalar för att tanter ska insemineras på sjukhus och så borde man kunna stå för några till kalas.

• Anonym (varför ska andra betala om du har möjlighet?)
    Anonym (Nwj) skrev 2022-12-05 21:57:56 följande:

Nej man får ingen skuld om FK bedömt att man ska betala mindre. FK fastställer den summa man ska betala och myndigheten betalar därutöver sk utfyllnadsbidrag. 

Hänvisningen till att skattebetalare ska slippa att undanbedes för övrigt. Svenska folket betalar för att tanter ska insemineras på sjukhus och så borde man kunna stå för några till kalas.

Det är en enorm skillnad på att skattebetalare får betala för utfyllnadsbidrag för dom som tjänar lite och inte har tillräckligt med pengar för att kunna betala underhåll, självklart ska FK då betala ut istället, det är samma hjälp som alla andra bidrag som samhället hjälper till med, det är ju självklart men att försöka att undgå att betala även om man har råd eller tjänar tillräckligt bara för att man inte vill betala för sitt barn och försöker komma undan är verkligen inte ok.
    Både jag och min partner tjänar bra och betalar både kommunal och statlig skatt, vi betalar mer skatt än dom flesta och gör det gärna för att bidra till samhället men när folk som bara försöker komma undan sina skyldigheter speciellt när det gäller sina barn  då får det mig att se rött.

Jag uppfattade ts som en person som kan men inte vill betala för sitt barn inte en som inte har råd, det är helt olika saker.

Om han inte har råd ska han givetvis inte betala mer än han kan  men inte enbart för att han inte har lust att betala för sitt barn, det en enorm skillnad. 

Men jag kanske missuppfattade ts.
Svar på tråden Kryphål underhållsbidrag?