Ess skrev 2022-12-05 17:09:49 följande:
Så var det när maken betalade underhåll vid ungefär samma tidpunkt.
Fk räknade ut hur mycket han skulle betala baserat på inkomst och antal barn mm. Han betalade inte fullt underhåll åt särkullarna, utan fk gick in och täckte upp till 1273 kr/ särkulle. Betalar man det belopp fk räknar ut att du ska ha råd med så blir det ingen restskuld.
Antagligen har ditt ex inte kunnat betala summan de räknade fram, därför har det gått till KF.
Så fungerar det, FK räknar ut hur mycket man ska betala.
Har två barn, skrev ner inkomsten o uträkning fungerar så här för två:
210000kr i årslön - 120000 för egna levnadskostnader = 90000kr till underhåll.
11,5 * 90000kr
------------------- = 10350kr per år o barn delat i 12 = 862 kr per barn i underhåll.
100
FK betalar från Feb året efter upp mellanskillnaden, dvs man blir inte återbetalningsskyldig.
Ett år åkte jag till Norge o jobba, den inkomsten fick FK inte tag på, dom skicka brev ang utredning, där jag fick en fråga? hur länge ska du stanna där? jag ska hem om 2 månader, FK la ner utredningen och jag deklarera 0kr i Sverige, från Feb till Feb året därpå hade jag inget underhåll, samt det blir ingen rest skuld, fungerar som bostadsbidrag o andra bidrag.
Har även byggt eget hus två gånger, där inkomsten bägge gånger blivit 0kr o underhållsfri. dvs jag har byggt åt mig själv hela året, det ger ingen inkomst mer än att man vinner hela byggkostnaden i lägre lån, ca 1,1 milj per hus.