- +
- Artiklar
- Planerar
- Förälder
- Mina länkar
- Skapa en ny tråd
- Regler
- Forum
- Senaste
- Nya trådar
- Omröstningar
- Quiz
- Obesvarade
- Hetaste
- Kategorier
- Adoption
- Adopterad/vuxen
- Förälder
- Hemma igen
- Hjälp/Råd
- Intresserad
- Land
- Under utredning
- Väntar barnbesked
- Övrigt
- Ekonomi & juridik
- Ekonomi
- Familjerätt
- Företagande
- Juridik
- Konsument/Inhandla
- Lån & skulder
- Spartips
- Övrigt
- Familjeliv.se
- Artiklar
- Dagens fråga
- Efterlysning - media
- Familjeliv - sajten
- Familjeliv förslagslåda
- Helgvärd
- Information
- Jultävlingar på Familjeliv
- Ny på Familjeliv
- Träffar
- Tävlingar - av Familjeliv
- Tävlingar - av medlemmar
- Övrigt
- Fritid & hobby
- Dator & Teknik
- Foto & Video
- Internet
- Motor
- Photoshop
- Pyssel
- Scrapbooking
- Släktforskning
- Spel
- Sport & Fritid
- Teknik
- Övrigt
- Fråga experten
- Barnmorskan
- Öron-näsa-hals- läkaren
- Inaktiva
- Förälder
- 40+
- Allergier
- Amning
- Attachment Parenting
- Barn 0-12mån
- Barn 1-2 år
- Barn 3-5 år
- Barn 6-12 år
- Barn/funktionshinder
- Barnböcker
- Barnkläder
- Barnomsorg
- Barns utveckling
- Barnvagnar
- Bilbarnstol/Säkerhet
- Blöjfri bebis-EC
- Blöjor/Potträning
- Bärsjal / Bärsele
- Dop & Namn
- Efter förlossningen
- Enbarnsföräldrar
- Ensam förälder
- Far/morförälder
- Flaskmatning
- Flerbarnsförälder
- Fosterförälder/barn
- Funktionsnedsättning
- Föräldrapenning
- Hemmaförälder
- Inhandla
- Kost/Matvanor
- Mobbning
- Mor-och farförälder
- Namn
- Njutningsföräldrar
- Pappor
- Pedagogik
- Prematurbarn
- Regnbågsfamilj
- Relation/samliv
- Resa med barn
- Skola
- Styv/Bonusförälder
- Syskon
- Sång/Lek/Boktips
- Sömn/Dygnsrytm
- Tonåring
- Tvillingförälder
- Ung förälder
- Ungdomar
- Uppfostran
- Utlandsförälder
- Varannan-veckas förälder
- Åkomma/sjukdom
- Övrigt
- Barnkalas
- Lekar och aktiviteter
- Gravid
- 40+
- Andra trimestern
- Arbetslivet
- Ensam gravid
- Fosterdiagnostik
- Fosterutveckling
- Förlossning
- Förlossningsrädsla
- Första barnet
- Första trimestern
- Grav. komplikationer
- Hälsa & Kost
- Inhandla/preparera
- Kejsarsnitt
- Mammakroppen
- Namn
- Oro för missfall
- Pappagrupp
- Regnbågsfamilj
- Samlevnad
- Syskon
- Tredje trimestern
- Tvillingar
- Ultraljud
- Ung & Gravid
- Övrigt
- Smärtlindring
- Hus & hem
- Bakning
- Dryck
- Heminredning
- Hus
- Lägenhet
- Matlagning
- Trädgård
- Övrigt
- Husdjur
- Akvarium
- Burfåglar
- Hundar
- Hästar
- Kaniner
- Katter
- Reptiler
- Smågnagare
- Övrigt
- Kropp & själ
- Filosofi
- Frivilligt barnlösa
- Glädje
- Kosthållning
- Medialt
- Mode
- Psykologi
- Relationer
- Rädsla/skräck
- Singel
- Skönhet
- Sorg
- Tatuering & Piercing
- Träning
- Vikt
- Övrigt
- Hälsa
- Känsliga rummet
- Abort
- Adoption
- Allmän debatt
- Barnlängtan
- Ekonomi
- Familjehem
- Familjejuridik-Vårdnadstvist
- Familjerätt
- Förlorat barn
- Förlossningsrädsla
- Föräldraskap
- Graviditet
- Kroppsligt
- Missbruk
- Missfall
- Misshandel/Våld
- Myndighetskontakt
- Psykisk ohälsa
- Relationsproblem
- Skilsmässa/Separation
- Sorg
- Styvförälder
- Svårt att få barn
- Medlemstrådar
- Allmänna
- Föräldrar
- Föräldrar med funktionsnedsättning
- Planerar barn
- Väntar barn
- Nöje
- Bloggliv
- Böcker
- Film/TV
- Humor
- Högtider
- Kultur & Konst
- Musik
- Nöje
- Poesi
- Shopping
- Övrigt
- Resor
- Pappagrupp
- Fritidsintressen
- Föräldrapenning
- Graviditet
- Infertilitet
- Pappaledighet
- Provrörsbefruktning
- Spel
- Sport
- Övrigt
- Planerar barn
- 40+
- Barnlängtan
- Ensamstående/Singel
- Fertilitet & Kropp
- Förberedelser/kost
- Graviditetssymtom
- Graviditetstest
- Kvinnosjukdomar
- Oro för missfall
- Preventivmedel
- Regnbågsfamilj
- Relation & samliv
- Syskon
- Utredning
- Äntligen gravid
- Övrigt
- Samhälle
- Anonyma diskussioner
- Arbete
- Etik
- Fråga mig vad du vill
- Irritation
- Jämställdhet/Genus
- Natur & Miljö
- Nyheter
- Politik
- Religion
- Samhälle
- Språk
- Studerande
- Vetenskapligt
- Välgörenhet
- Övrigt
- Valet 2014 - Vad tycker du?
- Sandlådan
- Egotrådar
- Ironi & satir
- Lektrådar
- Tro det eller ej
- Sex & samlevnad
- Föräldraskap
- Homo/bi/trans
- Könssjukdomar
- Leksaker/hjälpmedel
- Minskad lust
- När man inte vill
- Otrohet
- Sex & graviditet
- Sex & Sånt
- Sex efter förlossning
- Skydd
- Smärta/Obehag
- Ställningar
- Svårt att få barn
- 40+
- Behandlingar
- Ekonomi
- Endometrios
- Fertilitet och kropp
- Insemination
- Läkemedel
- Manlig infertilitet
- Ofrivillig barnlöshet
- Oförklarlig barnlöshet
- PCO
- Provrörsbefr. / IVF
- Regnbågsfamiljer
- Relation och samliv
- Ruvare
- Sekundär barnlöshet
- Singel
- Spermiedonation
- Svårt -bli gravid
- Upprepade missfall
- Utomkvedshavandeskap
- Utredning
- Äggdonation
- Ägglossning
- Äntligen gravid
- Övrigt
- änglarum
- Anhöriga
- Avbruten graviditet
- Begravning
- Grav/Minneslund
- Missfall
- Sjukvård
- Sorg
- Väntan
- Änglabarn
- Änglasyskon
- Övrigt
- Annonsera
- Kontakt
- Säkerhet & regler
- Cookies
-
Anonym (My)Fri 9 Dec 2022 17:39156866 visningar394 svar394156866
Kan inte gå vidare
Bis mis skrev 2022-12-09 17:28:25 följande:Nollkontakt är vad som gäller med såna här människor. Dvs. blockera allt och ta bort allt som kan påminna dig om honom. När man får distans så ser man klarare vem någon är, vid förälskelse så får man ämnen i hjärnan som försvårar det. Läs också på om traumabindning, det där varma/kalla beteendet gör saker med en.
Skriver under på det.
Vill dock tillägga att i början av nollkontakten så mår man förfärligt. När stressen över kilen försvinner, när dopaminivåerna sänks. Min psykolog liknar det med att ta sig ur ett heroinmissbruk. För de skapar ett beroende de där personerna.
-
Anonym (My)Fri 9 Dec 2022 17:57
TS: ?
Killen jag gråter över är så oerhört snäll och det känns som att mycket är mitt fel. Om jag inte vore på och pinsam hade han kanske vågat ses. Det känns som att andras åsikter om mig ställer till det för honom.?
Kan berätta om en annan sån ?snäll kille?. Han var så stressad och utmattad och blev extremt introvert när det blev för mycket runt honom. Efter att ha haft en 24/7 kontakt i ett halvår. Jag tyckte så synd om honom men nånting skapade en enorm stress inom mig. Försökte stötta men han ooooorkade inte ha nån kontakt. Sen gick hans bil sönder också och han mådde för dåligt för att ses, då detta lamslog honom och han kunde absolut inte ha nån kontakt? jag var totalt sönder. Han kunde absolut inte ses men vi skulle ha mer kontakt på nätet?han försvann bitvis och det var alltid nya ursäkter.
När sanningen kom fram så hade han ljugit om allt. Hans bil var inte sönder, inte var han speciellt introvert heller. Han hade gått ut på Tinder och legat med div kvinnor, han hade en annan relation osv osv.
Jag satt länge och tyckte att han var en skör individ, du vet en sån man får ha förståelse för. Då han under lovebovningen verkligen bekräftat mig?Jag föll hårt när sanningen kom fram, kunde först inte tro det. Jag drog såååå många ursäkter att ?han är bara ensamvarg?, ?han behöver egentid? osv?Det var aldrig så.
Idag är han blockad, sitter på div forum och skriver långa texter om vilken bra kille han är och hur onda kvinnor utnyttja honom eller är för på, därför håller aldrig den stackarens relationer?
Såna människor är inte vad de utger sig att vara. Killen du skriver om är inte snäll, men han försöker lura dig att tro det.
Var rädd om dig, du har inte gjort något fel och det är inget fel på dig. Du har blivit grunsmanipulerad av ett proffs helt enkelt -
Anonym (My)Fri 9 Dec 2022 19:49
TS: De är ingen dröm, de är djävulen men han kommer inte med horn och eld? utan med allt du någonsin drömt om.
Men bortom den drömmen finns? ingenting, bara ett tomt skal.
-
Anonym (My)Fri 9 Dec 2022 21:46Anonym (Matilda) skrev 2022-12-09 21:29:52 följande:
Ja det är det, att han blockar mig för att jag är jobbig och klängig, då är ju jag problemet. Jag vill inte vara jobbig och klängig, jag vill vara så lycklig som jag varit när vi var ihop och som när han hört av sig efter flera månaders tystnad. Som när han säger att han avskyr skitsnacket om mig och vill vara med mig.
Finns det ingenting man kan göra?
Att det ska vara manipulation, misshandel och sånt otäckt känns så främmande. Och om jag tänker på det viset någon minut, att han är manipulativ, då börjar jag gråta och känner att hade jag gjort annorlunda förut så hade han inte gjort så här.
Du kan inte göra något annorlunda, tro mig. De blir aldrig nöjda. Hur fantastisk du än försöker vara, hur mycket du försöker bemöta hans önskningar och behov kommer han inte att ändrad. Dessa personer gör aldrig det.
Han blockar inte dig för att du är jobbig utan för att visa makt. Han älskar att du ger honom bekräftelse och uppmärksamhet. Är någon jobbig mot en så säger man det? inte gör sådär.
Jag satt chockad och lamslagen när jag kom på vad min person var för nån. För det gick helt emot den bild han visat i början. Det tog ett bra tag innan jag kunde ta in det eller ens andas om det. Inte ens när jag fick reda på hur allt låg till och vad han gjort samtidigår som han varit med mig kunde jag ta in det. Det tar tid och det är en lång process. Önskar jag kunde gett dig något mindre smärtsamt besked. -
Anonym (My)Sat 10 Dec 2022 19:12
Bis mis: ? Precis, bra beskrivet. Dopaminet man vant sig vid att få är mkt svårt att plötsligt vara utan, jag tror att vissa som jag själv har lågt dopamin i sig själva, då har man fått sin dos från ett förhållande och sen är det borta, det blir extra svårt.
Hur man bäst tar sig igenom den perioden...jag har haft speciellt en mkt nära vän som känner mig och själv är likadan med lite väl lite dopamin som jag pratade med extra mkt då. Jag tittade mkt på tv-serier när jag kunde, bara för att låta hjärnan vila. Leva sunt och sköta allt annat väl. ?
Citatsknappen funkade inte.
Intressant detta med dopaminet. Får reflektera på om jag har det. Kan dock se i mitt fall att jag hade det ganska tråkigt på alla plan när jag träffade på min Narc. Hans spegling, uppmärksamhet och intellekt gjorde vardagen helt enkelt lite roligare. Men kan på efterhand se att jag kände mig stressad av den intensiva kontakten. Men jag var också ?hög? på nåt vis.
Kan inte säga att jag landat riktigt än, fick dessutom CPTSD som för mig består i ångestattacker, flashbacks osv och en stor skam som han la på mig. Helt orimliga beskyllningar men jag skäms ändå. Man blir också ganska utmattad känner jag, så lång tid där man försökt förstå och stressen som i mitt fall bestod av anklagelser kontra ghostande och silent treatment.
Tv serier kan vara en bra grej, samma med promenader. Är bara 1,5 månad sen jag tog bort honom på social medier. han har försökt få kontakt men jag har stått emot. Men det är änfp enormt tungt. Att dela med mig som till TS gör faktiskt väldigt gott. Ofta får man ju bara höra ?men bara släpp, bara skit i honom, bara glöm?. Men för oss som faktiskt varit i det så vet man att det ju inte är det kan behöver. Man vet egentligen redan? men det går liksom inte. och jag tror inte det kommer att gå föränn man själv känner sig redo. Själv försökte jag ge mig tiden att bli redo, just för att sedan kunna stå på mig och inte blocka upp som en absintenssjuk höna. Vilket ju gett honom mer makt bara
-
Anonym (My)Sat 10 Dec 2022 19:57Ältandet är en del av bearbetningen. Hur länge har detta pågått? Ser du någon skillnad på hur du tänker om honom idag jämfört med för kanske en månad sen? Kan du se något att han gjort något fel i detta?Anonym (Matilda) skrev 2022-12-10 19:17:05 följande:
Usch ja förlåt, jag vet att jag ältar något kopiöst. Slår nog rekord! Tror seriöst inte att det passerar en timme utan att jag tänker på honom.
Det var en bekant som sa att han sagt att han hatar mig i samband med att han berättat att han gett mig chans efter chans. Hon frågade hur jag kunde fortsätta vara kär i någon som hatar mig och det är ju en mycket bra fråga.
Om en väninna hade varit i samma sits hade jag nog blivit bedrövad, och undrat var hennes självrespekt tagit vägen om hon efteråt betett sig som jag.
-
Anonym (My)Sat 10 Dec 2022 20:23
Bismi: ? 1.5 månad är inte lång tid imo, ge det mer tid. Sen blir det lättare och det gäller ju att stå emot, nollkontakten är det som gör en i bättre skick. Som en drog man behöver vänja sig ifrån.
Jag är en kicksökare, jag blir lätt uttråkad. Är inte intresserad av kopiöst mkt uppmärksamhet men när jag hittar något eller någon som ger mkt stimulans så gör det mig glad.
Den första tiden efter att jag bröt med den här personen så var det svårt. Jag läste på mkt om narcissism och destruktiva relationer, det var som att läsa en manual för hur personen betett sig. Jag bryr mig inte om att sätta etiketter på folk utan mer om beteenden för att kunna förstå. Mkt går inte att förstå men det behövs inte, bara man vet hur man tar sig ur det bäst.
Som sagt, den här typen av människor har tränat länge. Dom är skickliga minst sagt, tror att dom sysslat med manipulation hela sitt liv. Jag förstår hur du menar med blockering men det är det enda som funkar. Jag struntar i hur jag framstår, man kan inte vinna mot dessa. Vinsten består av att gå vidare utan dom.?
Tack, nej det är inte lång tid. Men han har varit så elak och manipulativ 6 månader drygt. Man känner sig dum som inte förstod det som alla andra fattade. Jag stod kvar och liksom försvarade honom.
Kan nog inte kalla mig kicksökare, men ja han dök upp när jag som mest behövde det. Med allt jag behövde och lite därtill.
Jag läser också massor och förstår vad han är för något. Men jag har extremt svårt att få ihop bilden. Har även psykologkontakt som säger att betendet och det han gjort är enormt manipulativt, kallt och psykopatiskt.
De är som du säker enormt skickliga och jag tror de blir det med åldern. Upplever på den jag träffade att han inte har en aning om hur andra känner. Men han har lärt av sina misstag och vet vad folk vill höra.
Han är ju borttagen nu. Det jag menade var att jag innan ville hamna insett läge där jag blocka och sen får abstinens, vill be om ursäkt och så är karusellen igång.. för det vore höjden av förnedring och dessutom hade det gett honom mer makt. Idag är det han som söker upp mig men jag har klarat att stå emot.
-
Anonym (My)Wed 14 Dec 2022 00:40Anonym (Matilda) skrev 2022-12-14 00:08:42 följande:
Nej det är verkligen inte lätt. Gråter så fort jag tänker på det vilket är ungefär hela tiden.
Läste på länken du skickade och lite stämmer ju. Att det växelvis varit varmt och kallt och att jag tar på mig skulden och vill fixa. Det enda jag inte får ihop är att han nu har mig i kylan sen flera månader. Jag är luft. Om det vore hans beteendemönster borde han väl fortsatt, inte slutat när han såg hur fäst jag är och hur påverkad och ledsen jag blir.
Min manipulativa person höll sig undan hela sommaren och skyllde på mig. Som satt förtvivlad och tog på mig all hans skuld. Han dök upp igen, vatm och passionerad spelade han. För att sen nöjt säga ?nu är det ingenting mellan oss.
Han ansåg att ?jag tänkte att vi hördes mer på nätet skulle kompensera att inte ses så ofta?. Sa jag emot blockade han?han visste var han hade mig, han visste att jag for väldigt illa, han pratade illa om mig.
Det finns massor att googla på, främst om offer till Narcissister eller giftiga relationer. Utan att sätta hobbydiagnos så tror jag du kommer hitta mycket du känner igen dig i.
-
Anonym (My)Thu 15 Dec 2022 22:07Anonym (Maria) skrev 2022-12-15 21:56:25 följande:Tyvärr verkar det vara just det som TS går och väntar på. Att han ska höra av sig så att hon kan få en ny så kallad chans med honom. Jag vet inte vad vi ska skriva för att hon ska välja bort honom.
Kom precis ur en sån relation och det psykologen sa till mig var att just tjat om att välja bort/ blocka den personen är sånt som ger exakt motsatt effekt vid medberoende- sk kognitiv dissonans.
Hon måste komma fram till det själv och ta det steget. Vilket är det alla experter inom området också säger.?