Inlägg från: Anonym (Oroad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oroad)

    Har mitt barn ADHD eller autism?

    Eller både och? 


    Inte det atr jag är orolig egentligen och varken förskolan eller BVC tycker nåt är konstigt. Tvärt om får vi höra att dottern snarare ligger långt fram i utveckling och så..

    Men de ser ju inte vårt barn dygnet runt som vi gör? Vår dotter får ofta beröm av andra vuxna men jag kan ibland tycka att nåt avviker lite. Eller ganska mycket till och med. Hon är inte som andra barn! Inte alls..

    Många positiva sidor absolut, men hon har inte riktigt samma spärrar som barn i hennes ålder normalt har. Blir hon tilltalad av en vuxen ställer hon sig ofta och ska berätta precis allt! Inte blyg som andra barn. Hon har mycket fantasivärldar hon leker i. Hon hade under lång tid en låtsaskompis när hon var yngre.

    Hon är envis och får ofta utbrott och blir svår att få kontakt med ibland. Hon har ofta svårt att hejda sig när hon får en idé..

  • Svar på tråden Har mitt barn ADHD eller autism?
  • Anonym (Oroad)

    Energisk! Ojämn i humöret, petig med maten, kan glömma bort att hon har en kompis på besök och börja leka helt själv.

    Eller tvärt om att hon är för på sin lekkompis och ska styra leken helt. Kan ibland inte backa undan när andra barn försöker sätta gränser och säga nej.


    Hon verkar inte alls kunna prata och lyssna samtidig! Hon kommer med en idé, och kompisen säger nej men hon fortsätter bara att tjata och förklara hur leken ska gå till. Ibland har vi föräldrar fått gå in och bryta och då kommer det fram att hon inte alls uppfattt att kompisen säger nej till vad det nu är. 


    När hon leker med andra barn är hon oerhört pigg på upptåg och idéer. Det är ju generellt sett roligt och bra, men ju äldre hon blir desto mer börjar andra barn komma på elaka eller dumma idéer. Vår dotter har då ingen spärr eller filter utan hon kastar sig in i sånt som andra hittat på helt utan eftertanke, vilket ibland lett till att hon hamnat i trubbel för sånt som andra hittat på idén till. Det här oroar lite..

    Så oerhört svårt att veta vad som är normalt då det är första barnet. Vi har inget att jämföra med. Än så länge väger alla hennes positiva sidor upp och hon är generellt väldigt omtyckt men det finns små varningstecken kan jag tycka.

  • Anonym (Oroad)

    Jag kan ju som märks väldigt lite om sånt här. Så osäkert.

  • Anonym (Oroad)
    Anonym (S) skrev 2022-12-06 08:43:19 följande:

    Hej
    Vad klok du är som sätter ord på dina tankar och funderingar.

    För det första, ditt barn är ju fortfarande litet. Hon är ju uppenbart max 6 år eftersom hon går på förskola och ni går med henne till BVC. 
    Alla barn utvecklas olika och i olika takt och fungerar olika.
    Du kommenterar att BVC och förskolan inte ser henne jämt men det kan ju även sägas om er och andras barn. Ni vet ju väldigt lite hur de fungerar dygnet runt.
    Inget av det du skriver låter ovanligt faktiskt. En del av det du beskriver, att hon vill styra etc kan ju dels bero på att hon kanske ligger steget före sina kamrater rent utvecklingsmässigt men även att hon  är första (kanske enda) barnet. Hon är van att vara i fokus och vara den styrande.

    För det andra. Vad är felet med att inte följa mallen? Om hon nu inte är exakt enligt mittfåran, vad spelar det för roll? Du pratar om varningstecken. Varningstecken på vadå? Att hon är en individ.
    Inga barn föds med alla de sociala koderna utan det är något som de lär sig allt eftersom. Barn behöver träna mycket på detta  men det är olika kring vad och i vilken omfattning.
    Precis som med alla andra förmågor och färdigheter.

    Jag tror vi behöver bredda gränserna för det "normala" och då faktiskt våga inse att väldigt få passar in i den mittfåran. Jag tror att många skulle må väldigt bra om vi gjorde det. 
    Diagnoser etc är ju när det blir hindrande och svårt att fungera socialt och strukturellt. 
    Och inget du skriver här tyder på det just nu.
    Om hon hade stora svårigheter utöver det vanliga så borde det märkas mer på förskolan. Där utmanas ju barnen dagligen i det sociala samspelet.

    Det är väldigt tufft att vara förälder för man vill att ens barn ska få vara sig själv och samtidigt så finns rädslan att barnet ska bli ensamt och inte passa in.
    Fortsätt stötta ert barn i det hon utmanas i och försök att inte stressa upp kring att hon inte i alla lägen fungerar exakt som andra barn som ni möter. Olika sätt att tänka och fungera behövs i vår värld för att vårt samhälle ska utvecklas vidare.

    /mamma, socionom och förskollärare.


    Som jag skrev så är vi inte på något sätt jätteoroade ändå. Det är en duktig liten tjej med så många styrkor och fina bra sidor och hon är omtyckt och så.  Skulle det va nåt väger hennes andra sidor upp. Och vi uppskattar att hon inte alltid följer mallar och normer. Men  det är ju nåt som på sikt kan leda till problem i samspel med andra, och i sin tur skapa följdproblem det måste ma n ärligt inse. Vi vill ju kunna stötta på ett bra sätt.

    Det är inte så att vi är övertygade om nånting. Förmodligen har ändå dottern inte autism. Men det finns i släkten så det är svårt att inte övertolka vissa saker och ha ögonen öppna..

    Det är ett så härligt barn men vissa beteenden kommer hon undan med för hon är så liten så nu tycker omgivningen bara att hon är rolig och gullig, med tiden så kommer hon bli dömd annorlunda.

Svar på tråden Har mitt barn ADHD eller autism?