Inlägg från: Anonym (Pojner) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pojner)

    Klandra mina föräldrar för att jag kommer att dö ensam?

    Är det fel att jag klandrar mina föräldrar för att jag kommer dö ensam?

  • Svar på tråden Klandra mina föräldrar för att jag kommer att dö ensam?
  • Anonym (Pojner)
    Anonym (V) skrev 2022-12-06 11:53:23 följande:

    Fast du kan ju omringa dig av vänner/sambo/barn?


    Nej jag kan ju inte det.
  • Anonym (Pojner)
    Anonym (Albin) skrev 2022-12-06 11:57:58 följande:
    För att?
    Dina föräldrar har satt dig här på jorden. Sen är du nu en vuxen (?) människa som kan göra egna val för dig och för ditt liv. Försökt att se det på det viset, och gör det bästa du kan av dina dagar. 
    Har alltid haft svårt att knyta an till andra. Har kämpat med detta hela livet utan att egentligen komma någonvart. Är nu i medelåldern.
  • Anonym (Pojner)
    Anonym (B) skrev 2022-12-06 11:59:40 följande:

    Helt omöjligt att säga eftersom vi varken känner dem eller dig och du inte ger någon som helst bakgrundsinformation.


    Jobbar du med psykologi eller har en bakgrund av att ha svårt att knyta an till andra människor?
  • Anonym (Pojner)
    Anonym (B) skrev 2022-12-06 12:04:40 följande:
    Nej. Hurså?
    Då har jag ingen lust att dela med mig, vill endast dela med mig till folk som kan förstå mig på något plan. Det är ok att kritisera mig och inte hålla med mig om allt, men vill samtidigt att personen jag delar med mig av detta till visar förståelse för mitt perspektiv med. Min erfarenhet är att de som har minst förståelse för detta är de som inte varit i min situation samt är okunniga inom psykologi.
  • Anonym (Pojner)
    Anonym (V) skrev 2022-12-06 12:05:48 följande:

    Aha. Jag är sån med. Men har en bror. Så förstår hur du menar. 


    Det finns ju kontaktperson via kommunen Om du har diagnos. Och om du bara tex har varit isolerad länge så kan kanske psykolog hjälpa att utveckla dig själv på området.


    Ja om psykiatrin var villiga att hjälpa så skulle jag nog absolut kunna få hjälp. Men nu är de ju tyvärr inte det...
  • Anonym (Pojner)
    fornminne skrev 2022-12-06 12:10:33 följande:

    TS, jag förstår att du har det jobbigt, men hur är det dina föräldrars fel? Har de brustit som föräldrar? Är det din uppväxt som har gjort dig ensam och att du har svårt att knyta an till andra?

    I så fall kan du förstås skylla på dina föräldrar, vad nu det hjälper, men inte om du har medfödda svårigheter. Som vuxen har man också ansvar för att forma sitt eget liv, även om föräldrar och andra kan stötta. Du kanske behöver professionell hjälp med dina svårigheter? Det kan inte anhöriga ge.


    Jag vet inte om mina föräldrar är grundorsaken till varför jag har svårt att knyta an till andra. Men jag upplever att jag inte fick någon direkt stöttning av dem för mina svårigheter, det var till och med en dömande attityd ibland. Jag har svårt att förlåta dem för detta.
  • Anonym (Pojner)
    Sanna43 skrev 2022-12-06 12:14:17 följande:
    Bättre att söka på Vårdcentral. väntetid på psykiatrin kan vara flera år medan VC 4-6 månader
    Har sökt hjälp för detta på vårdcentral med...
  • Anonym (Pojner)
    Anonym (Solo) skrev 2022-12-06 12:18:23 följande:

    har dina föräldrar behandlat dig illa? Isåfall bör du kapa kontakten med dem. Men oavsett om felet kommer från barndomen eller  gener så kommer det inte ge dig något att vara arg och klandra dem. För de kommer inte kunna fixa dig och du kommer bara må dåligt av att förskjuta ilskan på någon/något du inte kan kontrollera.

    Däremot har du full kapacitet att kunna påverka ditt liv framöver. Gårdagen har passerat, fokusera inte på den.


    Ja de klandrade mig för att jag hade svårt att knyta an till andra. Min mamma sa vid ett tillfälle "när jag var i din ålder umgicks jag mycket med kompisar."
  • Anonym (Pojner)
    Sanna43 skrev 2022-12-06 12:34:41 följande:
    Precis så sa min mamma med

    ?hur svårt ska det vara att få kompisar?
    Och ?det vore enklare för mig och pappa om du hade kompisar? eftersom de behövde hitta på saker med mig på lov osv
    Aha ja föräldrar kan vara egoistiska ibland de med. De ville att du skulle ha kompisar så de slapp hitta på saker med dig. På det materialistiska planet så fick jag allt jag behövde, men på det psykologiska och känslomässiga planet var det mer fattigt.
Svar på tråden Klandra mina föräldrar för att jag kommer att dö ensam?