Inlägg från: Mortiscia80 |Visa alla inlägg
  • Mortiscia80

    Orosanmälan/mobbing

    Samarbeta med soc i deras utredning, klaga inte på saker som skolan tagit upp utan förklara att du har en annan bild av hur det är. Försök också se om det faktiskt ligger något i det de säger om gränser, en förälder som verkar sakna självinsikt kan få det jobbigare i kontakten med soc. Det kan vara bra att förklara att din dotter antagligen har en diagnos och att hon är under utredning, att du/ni ser vissa saker hos henne i samspelet med andra barn (det du berättar om i trådstarten t ex).

  • Mortiscia80
    EmelieE1996 skrev 2022-12-10 13:57:36 följande:
    Skolan borde i första hand haft ett samtal med mamman. Skolan borde också ta ansvar över att barnet (i samråd med barnets förälder) får göra en utredning för ev diagnos. Ser inte varför soc ska kopplas in här alls faktiskt. Barnet har ju kontakt med bup och ska göra utredning. 
    Skolan har säkert pratat med mamman om det här, ts verkar ju veta rätt mycket av vad som händer där. De har däremot ingen skyldighet att ha samtal istället för att göra en orosanmälan, eller avstå anmälan efter samtal. Skolan sätter absolut inte diagnoser, de har inte med det att göra och de varken kan eller borde ta ansvaret i den frågan, det är naturligtvis vh som ska ha den kontakten med BUP och sjukvården.
  • Mortiscia80
    SweeneyTodd skrev 2022-12-10 20:32:27 följande:
    Du har lite fel här. 
    Skolan har visst med det att göra, och jo, de kan och tar ansvar i den frågan. Skolan kan absolut ta kontakt med BUP. 
    Som ett exempel. När jag gick på gymnasiet, var rektorn väldigt hård mot mig, och i princip tvingade mig att gå till BUP. 
    Nej, det är du som har fel. Skolan har ingen rätt att kontakta BUP i sådana här ärenden. Det är en hälsofråga och skolan får inte lägga sig i det. Att din rektor tjatade betyder inte att det var rätt.
Svar på tråden Orosanmälan/mobbing