Inlägg från: En sommar dag |Visa alla inlägg
  • En sommar dag

    Anklagad för att vara en dålig förälder (tog inte med alla barn på bröllopsresa).

    Hej! 
     
    Jag har 3 barn varav ett av barnen bor hos mig på halvtid. Hon har svår adhd, emotionella problem och trotssyndrom. 
     
    Veckorna med min äldsta dotter speglas av bråk, irritation, 100 omsorg och att hon försöker få mig och min man att bråka konstant. Det är exakt samma problem hos hennes far. 
     
    Hur som, jag åkte på en bröllopsresa med maken och tog med mig mina 2 minsta små barn. Min äldsta var hos sin pappa den veckan. 
    Jag har själv kämpat med mig själv, allt bråk har nött på familjen hårt och de små har fasta rutiner och sover dagtid, samt vid 19.00 varje kväll. Tanken var att vi åtminstone kunde få pusta ut och få tid tillsammans. 
     
    Problemet är att både min äldsta tjejs pappa samt farmor anklagar mig. Att jag särbehandlar barnen, hur jag kan förstöra ett barn såhär och är anledning till hennes problem. 
     
    Jag är den enda som gör saker med henne. Tar henne många hotellnätter varje år, årskort på diverse aktiviteter hon älskar, reser med henne till äventyr. Vilket hennes far aldrig gör. 
     
    Är jag verkligen en så fruktansvärd som mamma? 
     
    Jag ville bara ha en paus på vår bröllopsresa.
  • Svar på tråden Anklagad för att vara en dålig förälder (tog inte med alla barn på bröllopsresa).
  • En sommar dag
    Anonym (Millie) skrev 2022-12-15 08:45:12 följande:

    Jag är kluven, å ena sida så ska man inte vara orättvis mot sina barn men å andra sidan så är det inte så att det alltid är fel att särbehandla sina barn. Alla har ju olika behov och förutsättningar. Hade dottern fått ut något positivt av resan? Är det inte så att barn med hennes problematik har stort behov av rutiner etc? En resa till främmande miljö och den stress det innebär (som triggar konflikter?) kanske är bäst för henne att slippa?


    Resan hade varit endast en konflikt samt säkerhetsrisk för alla. Då skulle jag inte åkt alls. Jag inser att jag gjort fel som åkt på bröllopsresa och inte skulle resa alls tills hon flyttat hemifrån. 

    Jag är bara så förvånad att allt måste ligga på mig och inget på hennes andra familj utan barn. Jag har en resa  bokad med henne i sommar med bara mig utomlands. 

    Jag skulle helt enkelt inte åkt och riskerat kollaps istället för oss alla.  
  • En sommar dag
    Anonym (Mamma till 3 med npf) skrev 2022-12-15 08:42:44 följande:

    Förstår att ni ville ha lugn och ro på resan.
    Men du gjorde skillnad på barnen och det är dunderfel.
    Hade ni lämnat alla hemma så hade det varit ok. Men att utesluta ett barn är tokfel och sätter spår och skadar er relation.


    Jag har ingen som hjälper mig. Har ingen avlastning överhuvudtaget. Jag skulle helt enkelt inte åkt. Har insett att jag gjort fel och är den dåliga mamma som sagts.
  • En sommar dag
    Kockobello skrev 2022-12-15 09:26:41 följande:

    Jag har förståelse för hur du gjorde. 

    Däremot, kan du i efterhand kanske ta en tripp med dottern, bara ni i lugn och ro? Eller har hon inget ut av resor? Tänker om det bara blir tjafs?


    Självklart! Jag har bokat en resa en vecka för bara mig och dottern nästa år. Sen åker vi på många weekends tillsammans flera ggr om året. Hon ska med på utlandssemester nästa år vilket hon också vet om till just barnhotell med sol och bad.  
  • En sommar dag
    Anonym (Millie) skrev 2022-12-15 09:12:22 följande:
    Du verkar väldigt uppgiven, det kan jag förstå om du helt saknar avlastning. Pappan gör alltså inget annat än anklagar dig för bristande föräldraskap medan han själv utnyttjar att du är den som fixar och gör saker? Då kan du absolut bortse från hans kritik. Han ska bara hålla käft. Låter ju mest som om han är sur för att han fick ta barnet medan du var borta... Ge inte upp, säg inte att du gjorde fel. Det blir lätt ett martyrskap av den tonen och då kommer pappan trycka ändå mer på de knapparna och du blir bitter, den vägen vill du inte gå. När de hackar på dig så ska du gråstena dem. Säg inget mer än "jaha", ge dem inget att nappa på. 
    Jag förstod att du menade väl. Min exman njuter givetvis av att jag mår dåligt. Det har han gjort i 16 år. Jag har en bokad resa med bara dottern och gör oerhört mycket för henne. Detta är första resan någonsin för oss som familj och jag var iväg med äldsta dottern utomlands för både 6 och 4 år sedan. 
  • En sommar dag
    LFF skrev 2022-12-15 09:54:35 följande:
    Min gissning är att detta är EN resa som det äldsta barnet inte fått följa med på samtidigt som TS är den som bokar resor med äldsta barnet där det bara är de två som reser och att den andra sidan av genpoolen inte gör något alls endast med det barnet. 

    Sen att jag inte riktigt förstår varför man tar med sig barnen alls på sin bröllopsresa är en annan sak. 
    Det är rätt, jag var utomlands med äldsta 2016 och 2018. Har en planerad nästa år med henne också
     
    Nu har 2 småttingar kommit till världen och jag gifte mig i pandemin. Bröllopsresan är inte som en vanlig givetvis, vi valde ett hotell för barn mellan 0-7 år. Min äldsta är äldre än så. Detta endast för att underlätta och barnen får aktiviteter. 

    Hade det funnits avlastning så skulle en drömresa gärna gjorts, men det funkar inte i mitt liv just nu.
  • En sommar dag

    Många hakar upp sig på bröllopsresa, jag skulle inte använt detta uttryck. Jag har fått kompromissa min bröllopsresa med en småbarnsresa. Vilket är okej då jag inte har avkastningen för att kunna åka på något annat. 

    Har alltså gjort en resa till barnhotell för barn mellan 0-7 år. Min äldsta är mycket äldre än så. 

    Vad gäller vardagen så lägger jag mer tid på äldsta dottern som kräver mer än båda mina små barn. Jag är den som åker till aktiviteter, hotell som hon älskar och äventyr. 

    Hennes far väljer att ej göra saker då det är för jobbigt och hon skapar problem mellan honom och hans sambo. 

    Jag har en resa inbokad med äldsta nästa år.

    Min dotter var ledsen när vi åkte, det var hennes pappavecka. Idag är allt okej, hon lever endast i nuet. 

    Jag vet att om jag tagit med henne på resan skulle jag varit ensamstående idag. Kommer få leva med detta över mig. 

  • En sommar dag
    Anonym (FA) skrev 2022-12-15 10:47:15 följande:

    Kärlek och omsorg mäts inte i aktiviteter, äventyr och hotellnätter. 


    Mina vardagar består av att få på 2 små barn kläder och blöjbyte på 5 minuter och sedan 50 minuter att fixa äldsta till skolan. 

    Jag lagar olika maträtter för att hon är selektiv. Jag hjälper henne med maten medan de andra 2 äter själva. Hon får allt av mig och kärlek hela dygnet. 
    Allt som krävs, alla möten, alla kläder osv. Har köpt kläder till hennes far för att hon behöver det. 

    Vi pratar om mycket svår adhd... Hon vågar knappt gå ut på trädgården ensam. Jag gör allt för henne. Plus tar hand om 2 små barn samtidigt. Det tar enormt mycket energi men jag kämpar in i det sista att min hälsa är på bristgränsen istället. Men självklart går alltid barnen först. 
  • En sommar dag
    Anonym (A) skrev 2022-12-15 10:42:20 följande:

    Har två barn en autism den andra adhd, ena tillbakadragen andra impulsiv så man hade velat klona sig då man står med ena benet i varje barns värld med anpassningar pusslande. Ts frågade och kritiken haglade in och hon fick svar att ha du suger som mamma i princip, räcker det inte redan med moral kärringar pekpinnar som föräldrar tampas med hur vore det att ge trevligare synpunkter åsikter ist. De som kastat skit på TS har ni själva barn med NPF, säkert några av er men kanske inte i den värre skalan av diagnosen som vad vi har vilket då leder till okunskap. Är det ens någon jävel som reflekterat ens innan de kastar ur sig saker tex om hennes barn har svårt för intryck därav gjordes denna resa, och nej självklart ska ingen särbehandlas men det vet nog redan TS om så vem är ni att döma ni är inte mother of the year själva och hur jag vet det jo för att vi mammor ska väl föregå med gott exempel vara en förebild för våra barn vilket ni kvalar in på pris för att inte vara pga ni slänger skit på en person som redan mår piss. Än är inte sista idioten född.


    Tack, den behövde jag verkligen. 
  • En sommar dag
    Anonym (FA) skrev 2022-12-15 11:15:09 följande:

    Jag förstår det. Jag har ett barn som periodvis inte vågar gå ut, som matvägrar, får ångestattacker om någon hostar mm. Så jag har nosat på din varannan vecka-vardag och förstår hur dränerande det är. 


    Men det är väl just varannan vecka din äldsta bor hos dig? Hur mycket jobbar du och din man? Varför känns det som att du inte får någon avlastning trots att äldsta bor någon annanstans halva tiden? Du har ju jättemycket avlastning, men det känns inte så, varför? Är det de små barnen du behöver avlastning från? Bor du inte med deras pappa? 


    Var menat med att åka ensam på en semester. Avlastning med alla barn. Inte bara en av dom. 

    Jag hoppar ur min egen tråd nu. Har insett att folk ser mig som fruktansvärd och vissa förstår. Jag är inte perfekt, jag kommer aldrig bli. Kan inte göra något ogjort och får leva med det.

    Oavsett hur mycket jag ångrar att jag fick en gnutta energi att orka mer för alla barnen. 

    Jag mår redan dåligt av allt och detta gjorde det inte bättre. Är glad att många är perfekta föräldrar där ute. Hoppas de som skriver fortsätter med detta. 
  • En sommar dag
    Anonym (FA) skrev 2022-12-15 11:49:44 följande:

    Du låter precis som min släkting innan hon gick in i väggen och sen aldrig blev sig själv igen. :( Allt och alla var emot henne och ingen annan hade det så hemskt som hon. Men något intresse av att förändra sitt liv långsiktigt eller ta emot råd fanns inte. Hon skulle minsann klara av det! Man (iaf jag) tappar ju också förmågan att tänka långsiktigt när man är hårt pressad. Det är då man behöver lyssna på andra, och ta deras råd som just råd och inte anklagelser. 


    Du behöver inte en resa som avlastning. Du behöver ett hållbart vardagsliv. Hur mycket jobbar ni? Bor du inte med de små barnens pappa? 


    Ju fler frågor du får om pappan (och arbetstider) som du konsekvent vägrar svara på, desto större och större misstankar får jag om att det är där problemet egentligen ligger. 


    Jag förstår inte hur den informationen ska hjälpa någon mer än ren nyfikenhet. 

    Jag arbetar heltid och har en resande make. Vi bor ihop och han hjälper mig den tid han kan. 
    Ska jag gå ner i arbetstid har jag inte råd att bo kvar där vi gör. Dottern kommer bo hos mig heltid i framtiden, vilket är hennes högsta önskan. 
  • En sommar dag
    Anonym (Ella) skrev 2022-12-15 19:46:33 följande:

    Men vännen. Ingen är en perfekt förälder, de flesta psykologer är ense om att en perfekt förälder vore usel för barnen. Hur ska de då lära sig om livet och hur man handskas med motgångar och relationer? 


    Det blev fel den här gången men då har du ju ett utmärkt tillfälle att prata med din dotter. Har själv ett barn med adhd och han tycker det är skönt att även vi vuxna gör fel, det får honom att känna sig mer normal. 


    Jag vill också varna dig för att säga saker som ? första gången vi fick åka iväg som en familj?. Jag säger inte det för att klaga på dig, grodor hoppar ut allas munnar ibland men jag tror det kan var väldigt sårande för din dotter att höra dig uttrycka dig så. Jag tror även att de orden ställer till det för dina andra barn, din dotter är ju hennes syskon och lika mycket familj som du och pappa är. 

    Du låter väldigt slutkörd så försök att vara snäll mot dig själv och lyssna inte på klander men stäng inte öronen för hjälp och goda råd. Du är ingen dålig mamma, du är inte perfekt och det är bra! 


    Åh men nej! Jag skulle aldrig uttrycka det så mot min dotter. Hon ingår i familjen lika mycket som alla.
    Jag har en infekterad relation med hennes far och när vi skulle fixa pass var allt problem. Så anledningen var att hon inte hade ett pass. Vilket vi löser nu inför hennes och min resa i sommar. Både passtider och hennes far har gjort det svårt. Men han skulle hjälpa till helt plötsligt med passet. 

    Jag kunde väntat med resan till våren, jag förstår att jag gjort ett fel och kommer aldrig göra om det.  
  • En sommar dag
    Anonym (T) skrev 2022-12-15 20:57:27 följande:

    Ha inte dåligt samvete nu och se till att du faktiskt håller i längden.

    Kolla även upp om det finns t.ex. läger och aktiviteter anpassade för barn med ADHD där du bor. Vet inte om det skulle funka för dottern, men kanske inte helt fel med aktiviteter med personal som har kunskap om ADHD. 

    Det är ju inte omöjligt att hon i rätt miljö och med rätt stöttning också skulle kunna utvecklas och klara mer, och faktiskt växa av det. Själv är man ju inne i gamla spår och med trotssyndrom misstänker jag att det är extra svårt som förälder att jobba med självständigheten. 


    Hon har svårt för omställning, vill inte göra något överhuvudtaget om inte jag är med. Vi hade en superbra grupp för barn med npf på korpen, men sen blev det tvärstopp. Hon vägrade gå dit igen. 

    Eftersom hon är utagerande, impulsiv och rymmer så behöver vi mycket rutin. Men det är en bra idé, ett läger om inte annat där jag kan följa med och stötta henne. Jag ska kolla upp det, tack!
  • En sommar dag
    Anonym (FA) skrev 2022-12-15 19:37:15 följande:

    Det hjälper mig att bättre förstå din situation. Och det verkar tyvärr vara precis som jag trodde - att ni jobbar mycket för att ha råd med boende (och alla resor, äventyr, aktiviteter och hotell). Det var exakt vad min släkting också gjorde. De köpte ett så dyrt boende och satte så hög ribba för hur deras liv skulle se ut att det inte gick att jobba mindre - trots att behovet var skriande. Och hon har också en man som reste i jobbet och lämnade henne ensam med ansvaret för barnen. 


    Det var så frustrerande att stå vid sidan av och se henne förstöras. Det är väl därför jag biter mig fast så vid din berättelse. Kan jag på något vis hindra en familj från att drabbas av utbrändhet så är det liksom värt att bli skälld på. Barnen mår ju så himla dåligt av det också. 


    Retorisk fråga: nu jobbar ni mycket för att ha råd med bostad och resor. Men anledningen till att ni reser verkar vara att vardagen är så stressig att både du och äktenskapet håller på att gå åt fanders. Vore det inte skönare med ett billigare boende, jobba mindre, ha två föräldrar på plats och ha det bra hemma istället för att känna ett behov av att fly?


    Det finns goda skäl till att vi har laglig rätt att gå ner i arbetstid när barnen är små. 


    Vi reser då våra föräldrar bor utomlands. Vi firar högtider med barnens farföräldrar och familj/syskon/kusiner. Då följer alla barnen med. Vi lägger inga stora pengar på hotellnätter, men ofta är det hennes önskan vid födelsedagar. Något som gör henne lycklig. 

    Att äktenskapet är tufft ibland är att dottern vill ha mig för sig själv. Hon skapar en hel del konflikter för att vi ska bråka. Det är exakt samma sak hos sin far, där han hotar att skicka henne på behandlingshem. Men det har jag sagt nej till, hon behöver sin trygghet hemma. 

    I denna tid är det nog ekonomiskt tufft för många. Elpriserna har skjutit i höjden, maten dyr och räntorna gått upp. Vi går inte på knäna och min dotter skulle blivit väldigt ledsen att förlora det hem vi byggt, där hon känner sig trygg. 

    Men för min egen hälsa skulle jag må bäst av att gå ner i arbetstid. Jag ska ta in det ni säger. 
  • En sommar dag
    Anonym (T) skrev 2022-12-15 21:44:35 följande:

    En fundering bara- har man vid utredningen kollat om hon även har autism? Tänkte på svårigheter med omställningar, selektiv med mat etc. 

    Om det var ett tag sedan utredningen gjordes kan just autismdelen missades, och att man bara satte trotssyndrom som diagnos. Speciellt  eftersom kunskapen om tjejer med autism är rätt så dålig, och var ännu sämre för några år sedan.

    Det är ju inte helt ovanligt med kombinationer av NPF, och rätt diagnos kan ju göra att ni får lättare att förstå vissa situationer, får bättre stöd och verktyg och kan hjälpa till om ni söker omvårdnadsbidrag eller någon form av avlastning.


    Vi går regelbundet, varje månad till BUP. Hon har en kombinerad form av svår adhd och en mognadsgrad som är hälften av hennes ålder. Vi har ovb men det går åt till hennes extra behov av kläder, skor, mat, omsorg med speciella vårdprodukter, mediciner, mobil osv. 
  • En sommar dag
    Anonym (korven) skrev 2022-12-19 09:53:00 följande:
    Hoppas du läser detta TS. Eller har du lämnat tråden efter alla dömde dig? Jag tycker det är fel att utesluta ett barn, men antagligen finns det mer faktorer bakom.

    pappan och farmorn som blåser på konflikten genom att reagera.
    har dottern reagerat? eller reagerar hon för att pappa och farmor reagerar?

    faktumet att du tar det största ansvaret för dottern, det är kanske där du behöver agera. antagligen åkte du på bröllopsresan för du var slutkörd. hade du lyssnat på dina behov tidigare kanske detta inte hänt. men lyssna på dem nu istället!

    Om pappan tar mindre ansvar, se till att han tar hälften. släpp lite på kontrollen, låt pappan också ta sin del av ansvaret.

    fundera på vad dottern vill. hon kanske inte vill åka på ensamresa med dig. du försöker vara en bra mamma. men du måste också orka och sätta gränser. det mår alla bra av. även din dotter. sätt även gränser mot dotterns pappa och se till att han tar sin del av ansvaret. han låter rätt gränslös, även farmodern, som lägger sig i hur du är.
    Min dottern har varit precis som vanligt sedan resan. Det som varit mest tydligt för både henne och skolan, är att hon varit väldigt ledsen av situationen av konflikten. Det hade pratats mycket illa om mig under veckan vi var borta. Vilket jag försökt lösa senaste tiden. 

    Hon har ett önskemål att göra en mindre resa med mig ensam och därefter en familjeresa till äventyrsland som Lalandia. Hon har inget intresse för att flyga någonstans just nu. 

    Jag kommer absolut ingenstans vad gäller hennes pappas sida. Han har inte samma regler och struktur som mig och hon missar en del i skolan. Han vägrar läxor då det är för jobbigt att göra med henne, så jag tar det. Tyvärr har hon inte klarat varken låg eller mellanstadiet, men jag försöker. 
  • En sommar dag
    Vargaflickan skrev 2022-12-15 22:37:12 följande:

    Varför tar man med barn överhuvudtaget på en bröllopsresa?
    Och en grej jag aldrig kommer förstå mig på: varför i hela världen skaffar man inte bara ett, utan två barn till när man redan håller på att gå under med det första som tar all energi? Vad tror man skulle kunna bli bättre i den situationen med att öka bördan?


    Har du barn med npf? 

    Jag fick kombinera min bröllopsresa till en småbarnsemester för barn under 3 år. Det var en ren kompromiss för mig. 

    Mina barn betyder allt för mig och jag älskar dom gränslöst. De gör inte att jag mår dåligt! Min första kom när jag var ung och sedan dess har jag byggt upp ett liv. Jag levde ensam med henne i många år innan någon man kom in i mitt liv. 

    Att min äldsta har adhd gör henne inte mindre älskad. Ja det tar energi och är tufft emellanåt, men hon är inte en anledning. Det är givetvis hela mitt liv runt om mig som blivit tungt. Något jag försöker reda ut och många här har hjälpt mig inse. 
  • En sommar dag

    Jag vill tacka er alla, både negativa som positiva inlägg. Min dotter har inte tagit skada av något alls, hon är sitt vanliga jag och en lycklig tjej längtande till jul som många barn. 

    Hon har inte nämnt resan överhuvudtaget på en tid men däremot varit väldigt ledsen över konflikten i fråga. Att hennes far pratat så illa om mig och hela situationen. Hennes intresse finns inte i att resa eller uppleva nya länder, däremot älskar hon äventyrsland. 

    Mina barn betyder allihop oerhört mycket och min äldsta flickas adhd är inget hinder. Det kommer förhoppningsvis en dag bli hennes styrka. Jag måste bara hjälpa henne på vägen att se det själv. 

    Jag behöver hitta en hållbar vardag, vilket jag är i full gång med att finna. Kraven på mig är höga, både i karriär och som mamma. 
    Det viktigaste är att alla barnen får en trygg och fin uppväxt, vilket är mitt största fokus idag. 

    Hoppas ni får en fin jul allihop!

Svar på tråden Anklagad för att vara en dålig förälder (tog inte med alla barn på bröllopsresa).