• AndreaBD

Kommer kriget hit?

Efter att jag hörde vad Sveriges överbefälhavare sa igår på nyheterna blev jag lite orolig. Han tror att kriget kommer hit? Det är så oroande. Jag menar - risken finns ju förstås, men att det skulle vara så sannolikt enligt militären, det förvånar mig lite ändå. 

Vad tror ni? Finns det någon mer info?

ÖB ser inget slut på kriget i Ukraina: ?Oroväckande? (msn.com)

• Svar på tråden Kommer kriget hit?
  • AndreaBD
    Karl03 skrev 2022-12-16 07:14:53 följande:

Vissa menar att Ryssland visat sig svagt och inkapabelt men tyvärr gäller ju även det Europa. Inte många militärt starka nationer, utan de flesta har förlitat sig på Nato bara och inte dragit sitt strå till stacken alls. 

Och vi vet inte hur det slutar för Ukraina. Vad händer om Ryssland drar igång en ny storoffensiv i vinter? Anfaller Kiev igen? De kanske inte skulle lyckas den här gången heller, men om Ukraina tvingas omdisponera trupper kanske sydöstra Ukraina till slut faller igen och Ryssland kanske kan tvinga Ukraina till förhandlingsbordet. Så har Ryssland vunnit nånting i alla fall och kan stoltsera med det på hemmaplan och om några år väntar nästa aggression. 

Oavsett hur det går så utgör Ryssland ett hot mot Sverige för lång tid framöver. Därmed inte sagt att det är jättetroligt med ett militärt angrepp men risken kan ju inte till 100 uteslutas i alla fall. Sverige behöver rusta upp ordentlig. 

Ja, jag håller med. Putin är en taktiker.  För honom är det nog som att spela schack. 
  • Tecum
    Xlr8 skrev 2022-12-16 01:50:16 följande:
    Du tycker att Xi jinping och kim jong il är psykiskt stabila för att nämna några namn. 
    Vad har du fått det ifrån? Världen styrs av galningar idag, förutom de du nämnde har vi Bolsonario i Brasilien (som visserligen förlorade valet men som nu hetsar om militärkupp), Trump som vill bli president igen, Orban i Ungern, Erdogan i Turkiet som nyss hotade att skicka missiler mot Aten. Det är bara några och det allvarliga är att de jag nämnde är valda i någorlunda fria val.
  • Tecum
    Karl03 skrev 2022-12-16 00:47:24 följande:
    Jag kan inte dra mig till minnes att någon svensk militär någonsin krigshetsat offentligt? Har du något exempel?
    De har väl aldrig gjort annat, det är deras sätt att få anslag. De ryska "ubåtarna" är ett exempel.
  • EmilijaPetrosiunaite

Jag har trott att det kommer hit sedan den dagen Ryssland invaderade Ukraina och jag tror det fortfarande. Det här är förmodligen bara början på kriget. Först kommer diverse IT-attacker att öka och samhällsviktiga funktioner slås ut. Sedan kommer det väl att bli mer och mer brist på exempelvis mat. När allt är skört så kan det mycket väl komma en långdistansrobot, exempelvis en Satan 2, som slår ut en stor stad i Europa, eller oljeraffinaderier eller dylikt. Där och då kommer Nato att dras in och det kan bli storkrig. Förhoppningsvis har jag fel. Här är en annan som också tror att det kommer att eskalera.

www.svt.se/nyheter/snabbkollen/stoltenberg-fruktar-krig-mellan-nato-och-ryssland

• Kockobello
    Sten Berg skrev 2023-01-01 01:59:01 följande:

Putte är innerst inne medveten om att han själv kommer att kola vippen om han tar till kärnvapen, det är därför som han undviker det.

Det som förvånar mig lite är att USA är så passivt i det här. Det vettiga hade ju varit att USA gått in med ett gäng legosoldater i Kreml och bara mejat ned alla som kommit i deras väg och avslutat med att knäppa Putte och hela hans anhang till JA-sägare. Därefter har amerikanska representanter med hjälp av EU sett till att ordna ett demokratiskt val i Ryssland. När det är gjort och en ny demokratiskt vald president är på plats så drar sig såklart USA tillbaka och låter Ryssland skötas av den nyvalde presidenten som då skulle vara medveten om att om han (eller hon) hittade på något dumt så hade omvärlden bara kunnat visa på: "Kommer du ens på tanken att invadera ett annat land så kommer det att sluta för dig precis som din föregångare".

Haha.
  • Dr Nail

Putte är innerst inne medveten om att han själv kommer att kola vippen om han tar till kärnvapen, det är därför som han undviker det.

Det som förvånar mig lite är att USA är så passivt i det här. Det vettiga hade ju varit att USA gått in med ett gäng legosoldater i Kreml och bara mejat ned alla som kommit i deras väg och avslutat med att knäppa Putte och hela hans anhang till JA-sägare. Därefter har amerikanska representanter med hjälp av EU sett till att ordna ett demokratiskt val i Ryssland. När det är gjort och en ny demokratiskt vald president är på plats så drar sig såklart USA tillbaka och låter Ryssland skötas av den nyvalde presidenten som då skulle vara medveten om att om han (eller hon) hittade på något dumt så hade omvärlden bara kunnat visa på: "Kommer du ens på tanken att invadera ett annat land så kommer det att sluta för dig precis som din föregångare".

Som de gjorde med Khaddafi. Gick skitbra, great success.
  • stormicke

Jag kan kriga, var brevbärare i lumpen, skulle egentligen bli jägare men jag var för arg.

• Xlr8
    Tecum skrev 2022-12-16 19:23:22 följande:
    Vad har du fått det ifrån? Världen styrs av galningar idag, förutom de du nämnde har vi Bolsonario i Brasilien (som visserligen förlorade valet men som nu hetsar om militärkupp), Trump som vill bli president igen, Orban i Ungern, Erdogan i Turkiet som nyss hotade att skicka missiler mot Aten. Det är bara några och det allvarliga är att de jag nämnde är valda i någorlunda fria val.
    Nej du hävdar att "Världen har aldrig stått inför en svårt mentalsjuk person med tillgång till massförstörelsevapen."

Båda dessa har massförstörelsevapen så du måste tycka som är mentalt friska antar jag.
    Eller så var det bara strunt tidigare.
  • EmilijaPetrosiunaite

Nej, det är inte vettigt, de som anfaller Ryssland drar igång ett tredje världskrig. Att införa demokrati med våld och tvång är också högst tvivelaktigt. Däremot tror jag att Ryssland så småningom vill prova Natos artikel 5, men då är de skyldiga till att dra igång något större, om nu Nato verkligen vill ge sig in i det, eller om de kommer att falla sönder, det återstår att se.
  • Karl03

Det förvånar mig att EU är så passivt..
Svar på tråden Kommer kriget hit?