-
Pga sjukdom blir vårt tilltänkta julfirande hos släktingar inställt. Barnen här hemma behöver ändå få lite julkänsla och jag önskar tips med enkla, billiga medel då vi nu inte har så mycket framförhållning samt att ekonomin är oerhört(!) skral. Dvs vi har inte råd med en massa julmat, julgran etc. Julklappar finns.Barnen är 2, 4 och 6 år.Mest ledsen är jag för att den utlovade julgranen som skulle finnas på julafton nu inte längre är tillgänglig vilket jag vet att de äldsta såg fram emot mkt.Tar tacksamt emot så många tips som möjligt för att skapa en härlig julkänsla i hemmet med små medel. 🙏
-
Svar på tråden Rädda julen! Behöver tips nu!
-
Har ni inget julpynt....? Det är för min del ett effektivt sätt att skapa känsla. Och åk till Rusta! Jag tittade på deras hemsida, de har granar för så lite som en hundring! www.rusta.com/se/sv/julgran-lindvallen-p77231009.aspx
Denna är också en perfekt storlek, 60 cm hög så ändå "grankänsla för min del", 60 spänn: www.rusta.com/se/sv/julgran-p77231047.aspx
De har många olika prisklasser på granar. Annars ska de också ha små bordsgranar, då kan ni lägga klapparna under bordet och bredvid granen (väldigt praktiskt). Tror de kostar en femitlapp på sin höjd.
Julmaten då? Ja vem har sagt att man måste ha ett helt julbord. Ni kanske kan hitta en billig julskinka åtminstone, tror Lidl har bra pris på det just nu, kolla Lidl annars. Hemköp har billigt också just nu, iaf i min stad. Potatis är inte så dyrt, sedan beror det på vad mer ni vill ha. Ägghalvor kanske? Titta helt enkelt på priset, det kanske finns någonting ni kan ha även om det inte blir allt ni önskade. -
Äh, kolla skinka hos Willys tänkte jag ;) Inte bara Lidl och Hemköp.Mortiscia80 skrev 2022-12-20 13:09:32 följande:
Julmaten då? Ja vem har sagt att man måste ha ett helt julbord. Ni kanske kan hitta en billig julskinka åtminstone, tror Lidl har bra pris på det just nu, kolla Lidl annars. Hemköp har billigt också just nu, iaf i min stad. Potatis är inte så dyrt, sedan beror det på vad mer ni vill ha. Ägghalvor kanske? Titta helt enkelt på priset, det kanske finns någonting ni kan ha även om det inte blir allt ni önskade.
-
Billiga julgranar på rusta.
Köp köttbullar och prinskorv med potaris/pasta.
Lite frukt och gottis.
Många år har vi ätit barnens favorit mat allt från korv med bröd, hamburgare och tacos.
Julpyntat vardagsrummet och lagt julpussel -
Både julgran och julpynt finns på secondhand typ Erikshjälpen. Köp endast julmat ni verkligen älskar. Finns många extrapriser och erbjudanden just nu på Willys i alla fall.
-
6-åringar kan bli väldigt besvikna, men de kan också tycka det är väldigt roligt med knasiga lösningar. Så om ni inte har tid eller råd att skaffa en riktig gran, pynta det ni har. En krukväxt, en stor lampa, rita en gran på ett gammalt lakan eller ihoptejpade papper och häng upp. Improvisera vilt helt enkelt.
Vad gäller julmat så köp bara det ni verkligen gillar och vill ha. Vi har inte haft skinka på många år för ingen tycker egentligen att det är särskilt gott... En burk pepparkakor, ett tänt ljus och ett par apelsiner så luktar det jul. -
Julmusik, en brasa som spelar på tv:n/datorskärm, kanske finns det någon i er närhet som skänker bort julpynt eller en gran på exempelvis FB marketplace.
Finns pengar så kanske ni kan köpa en liten en, de ser ut som små granar! www.plantagen.se/kinesisk-en-stricta-hojd-30-cm-bla-510505.html -
Julmat är rätt billig mat, så den behöver ni inte hoppa över. För jag hoppas att ni har pengar kvar att köpa mat för, annars får ni be om akuthjälp hos soc.
Har ni inget julpynt? Rota i materialåtervinningen och gör eget! Klista strösocker utanpå glasburkar - ljuslyktor! Vik pappersstjärnor, girlanger mm av färgglada reklamblad. Gör julpynt av trolldeg som barnen får måla. Lite glitterlim kan ni nog hitta billigt och det gör pyntet SÅ mycket snyggare! :) Sätter man glitterlim, röd färg, sax och pappersinsamlingen i händerna på barn så brukar det bli allt möjligt tjusigt!
Malin Olsson har gjort ett inför-advent-program på svt barn - där finns bra pyssel-pynt-idéer!
Leta efter blanka saker att göra pynt av! Burklock, folie från förpackningar mm. Ett grytlock kan bli vackert om det kantas med vackert klippta papper mm. Tänk vilt och fritt!
Klipp snöstjärnor ur papper (du vet, man viker först pappret, klipper hål och sen vecklar upp) och tejpa på fönstret.
Spritsa sockerkristyr i vackra mönster och sätt dit fina bokmärken, bilder från tidningar, eller vad ni hittar hemma. Ett pkt florsocker kostar ca 15 kr och räcker till jättemycket pynt (som man dessutom kan äta upp sen!).
Girlanger av popcorn.
Om ni bor norröver så gör ljuslyktor (för utomhusbruk) genom att frysa vatten i hinkar tills det är halvfryst. Stjälp ut och sätt ljus i hålrummet i mitten.
Hitta billig choklad och gör eget godis. Det ger myskänsla! Smält chokladen och blanda i tex russin, cornflakes, popcorn etc.
Och så videosamtal en stund med de ni skulle ha träffat!
En fördel med att vara hemma är att barnen kan leka med kompisar som också är det (och ni vuxna också!).
God jul!
-
I värsta fall får mamma eller pappa vara julgran och övriga familjen pynta sen dansa runt!
-
Att baka pepparkakshus är en typisk väldig julig grej där pysslandet är grejen. Vika papperssaker likaså.
Och att plocka fram det som finns!
Lite julsevetter, och att eta in nejlikor i apelsin. Och så köp ett sällskapsspel! -
Förra julen gjorde min 5-åring tomtar av hushållsrullar och lite rött tyg vi klistrade på som luva. Ritade dit ögon bara.
-
Lönnsirap skrev 2022-12-20 14:07:37 följande:
Att baka pepparkakshus är en typisk väldig julig grej där pysslandet är grejen. Vika papperssaker likaså.
Och att plocka fram det som finns!
Lite julsevetter, och att eta in nejlikor i apelsin. Och så köp ett sällskapsspel!
Ja, ett nytt spel piggar upp! Man kan kolla loppisarna först (spel är ju ofta rätt dyra).
Kom att tänka på ett spel som heter Apbingo som passar TS barn i ålder perfekt. Det är inte billigt och är man pysslig kan man tom tillverka ett själv. Googla så finns det bilder.
Regler: Samla apor i rad på din bingobricka. Får du ett bananskal halkar du över till valfri motspelares bricka och stjäl en apa. Med en gorillabajs blockerar du en ruta i någon av dina motspelares bingobricka. Gorillabajsen (och därmed blockeringen) ligger kvar där tills spelaren lyckas få en bajsplockare. Den spelare som först får fem apor i rad, antingen på höjden eller på bredden, ropar AP-BINGO och vinner spelet. Ett enkelt och ap-kul spel!
Om man gör spelet själv ska det vara så här många brickor av varje:
4 bingobrickor
50 apkort i olika färger (räcker med papperskort med olikfärgade framsidor, 10 st av varje färg, kanske ritade apor i respektive färg)
6 bananskalskort
7 gorillabajskort
7 bajsplockarkort
TS barn kan helt säkert rita väldigt fina kort med gorillabajs. -
Röda korset o dyl har massor av julpynt. Har själv skänkt massor dit när jag städade upp på vindan. Många dödsbon skänker också sånt.
Och som tidigare skrivit. Köp bara sån julmat ni gillar och vet att ni kommer äta upp. Stämning fixas med sånt som luktar jul, koka lite knäck, köp pepparkakor, glögg, clementiner. Spela julmusik o tänd ljus. Köp bara någon enstaka grankvist om det inte går gå ut och plocka någon. -
Det är inte dyrt, menade jag ju!Anonym (Pyttid) skrev 2022-12-20 14:22:45 följande
Kom att tänka på ett spel som heter Apbingo som passar TS barn i ålder perfekt. Det är inte billigt och är man pysslig kan man tom tillverka ett själv. Googla så finns det bilder.
-
Gå ut i skogen och plocka lite naturmaterial som gran/tallris och kottar.
Helst bara kvistar från fallna redan avhuggna träd men i nödfall kan ni väl knipsa av några från nån gran/tall. Kan bli en mysig aktivitet med barnen...nästan som att hygga gran...
Sätt kvistarna i fina vaser runt omkring i huset.
En större som ni pyntar med liten ljusslinga.
Kottar kan ni lägga i en skål med en ljusslinga i.
Apelsiner med röda band och nejlikor i fönstren eller dörröppningar till tex vardagsrum
Massa ljus i grupper på fina fat och nån lite grankvist och julkulor (har ni inga alls så brukar det finnas billiga pack på Rusta, ÖoB.
Apelsiner med röda band och nejlikor i fönstren eller dörröppningar till tex vardagsrum. Funkar även med julkulor.
Om ni inte har julduk/löpare så kan man använda fint julpapper istället.
Som flera skrivit kan man ju välja favoriterna från julbordet eller så gör man nåt helt annat som t.ex Helstekt kyckling med potatismos och sås sänder tankarna till amerikanskt firande istället och är väldugt festligt
Alkoholfri glögg och pepparkakor är i regel inte så dyrt men sätter julstämningen direkt med både digt och smak.
-
Kanske borde ha skrivit direkt i första inlägget att det är vi som har Covid, så vi kan inte ränna runt i butiker just nu. Vad gäller matbutiker finns det endast Ica, Hemköp och Lidl på lämpligt avstånd. Ingen Rusta eller dyl. Vi bor på en mindre ort Med bara det allra viktigaste. Finns en pytteliten second hand i form av en Röda Korset som inte har så stort utbud, men annars inget.
Jag tänker att det får bli hemleverans av mat och annat får vi skippa. Att sitta och pyssla en massa kommer jag inte orka då jag är riktigt dålig (hoppas dock bli bättre innan julafton). Tänker mer på julkänsla i form av musik, film och några enstaka maträtter som går att laga enkelt. Alla har dock olika preferenser gällande maten.
-
Man kommer långt med film och musik :) Gällande mat så kan man få önska sig något som man då kommer att få äta inom de närmsta dagarna men inte garanterat varje gång, eller någon liknande kompromiss.
-
Men usch, stackare. Krya på er!!!
Gamla julkalendrar på svt arkiv kan vara mysigt. Mysteriet på Greveholm säger många ska vara bra.
På Sveriges radio finns Dickens En julsaga inläst av Sven Wollter. Kanske lite läskig?
-
Hemleverans av lättlagad och lättäten julmat låter smart då. Gröt, skinka i form av färdigskuret pålägg, färdiga köttbullar osv, beroende på vad ni gillar.Anonym (Sockertanten) skrev 2022-12-20 14:46:35 följande:
Kanske borde ha skrivit direkt i första inlägget att det är vi som har Covid, så vi kan inte ränna runt i butiker just nu. Vad gäller matbutiker finns det endast Ica, Hemköp och Lidl på lämpligt avstånd. Ingen Rusta eller dyl. Vi bor på en mindre ort Med bara det allra viktigaste. Finns en pytteliten second hand i form av en Röda Korset som inte har så stort utbud, men annars inget.
Jag tänker att det får bli hemleverans av mat och annat får vi skippa. Att sitta och pyssla en massa kommer jag inte orka då jag är riktigt dålig (hoppas dock bli bättre innan julafton). Tänker mer på julkänsla i form av musik, film och några enstaka maträtter som går att laga enkelt. Alla har dock olika preferenser gällande maten.
Krya på dig!
Och du, orkar ni inte på julafton så går det att fira jul en annan dag. -
Se Mupparnas Julsaga! Bättre julfilm finns inte.
Agnetha (av ABBA fame) och Lindas julskiva finns på youtube (
). Efttersom Linda bara var 4-5 år när den spelades in så passar den bra för barnen och det är flera trallvänliga låtar.
Barnen kanske har mindre behåll, men jag brukar titta på Sorted Foods julvideor på youtube. Mat och grejer.
Vad gäller mat, köttbullar, prinskorv, potatis eller potatisgratäng, och ett paket pepparkakor och nonstopp, så brukar barn vara nöjda. Om ni gillar sill har de på coop för 10 kr den här veckan, och säker på andra ställen också. Köp lite rödbetssalland för en tia. På julen behöver man ju inte så mycket av varje sak, eftersom det är många saker. Köp vörtbröd också, så har ni julig både frukost och tillbehör till ett litet julbord. En liten leverpastej. Om ni vill ha julskinka, köp en riktig istället för skivad och se som en investering. När den är klar, skiva upp så mycket ni använder och dela resten, så har ni skinka att göra både det ena och det andra på i ett antal dagar. Riv en bit på grovsidan på rivjärnet och ha på pizza på nyår? Men skinkan kommer ju kosta 180-280 kr om du köper en på 2-3 kg. Eller köp skivad för 65 spänn, men då blir det inget över. Om ni gillar gröt kostar den i plastkorv inte så mycket heller. En julmust att dela på?
Actually, jag har coop framme.... Obs att detta är stockholmspriser
Felix delikatesköttbullar 400 g, 49,95 kr
Coops Prinskorv 300 g, 32,95 kr
Potatis 1 kg, 15,95 kr (mer jobb) eller Coops Potatisgratäng 800 g, 25,95 kr
Pepparkakor Annas 300 g, 19,95 kr
Non Stop 225 g, 25 kr på extrapris
Sill, 1 senaps och 1 inlagd, Abbas, 20 kr (10 kr st)
Rödbetssallad Coops 400 g, 17,50 kr
Vörtbröd Skogaholms, 25 kr på extrapris
Leverpastej, Arbogas liten skivbar, 15,95 kr
Julmust, Apotekarnes, 1,4 l, 14,95 kr inklusive pant
Det är 245 kr. Men på Coop måste man handla för 500 kr för att få hemleverans så det är bara att slänga i julskinkan också. En rimmad julskinka av Coops egna märke beräknas kosta 255, 69 kr, vilket blir nästan precis 2 kr över 500.
Det var bara ett exempel.
Lycka till och god jul