• Anonym (????)

Mitt ex vill vara spermadonator till oss

Hej!

Jag har sedan tidigare ett barn på 13 år från mitt ex, vi har varit separerade i 11 år och jag är idag i ett förhållande med en kvinna. Vi har varit tillsammans i 4 år och vi funderar nu på att skaffa barn. Mitt ex har erbjudit sig utan att vi frågat att donera sperma till oss, för mig är det en toppen ide men för min partner känns det inte lika självklart. 

Min partner vill ha en donator från en klinik men då vi båda ska bli gravida tänker jag att hon kan skaffa via klinik och jag genom mitt ex. Mitt ex vill inte vara involverad i barnet och vi kommer således lösa detta rättsligt när det är dags. 

Dilemmat är ska jag tacka ja till erbjudandet då jag inte vill ha en okänd donator och riskera att vårt förhållande tar slut eller ska jag tacka nej och leva med ångest över att jag inte fick mer barn?

• Svar på tråden Mitt ex vill vara spermadonator till oss
  • LFF
    Anonym (????) skrev 2022-12-22 09:18:47 följande:
    😀 Ingen fara. Du menar att om vi har en donator från en klinik så säger vi bara att barnets pappa är okänd men du får veta när du är 18 år? Tänk den längtan barnet kommer ha fram tills den fyller 18 år.

Det slipper jag ju om vi känner till donatorn från start och kan berätta redan från början😅
    Fast pappan är ju inte en riktig pappa när han är donator. Så man säger ju något som "mamma X och mamma Y ville så gärna ha dig så vi fick hjälp med det". Om barnet undrar över sin genetiska bakgrund senare så kan man ju säga att "när du är 18 kan du få ta del av informationen om vem som donerade så vi kunde få dig"

Finns väl lite barnböcker om detta om jag inte minns fel Provrörsbarn har ju funnits en ansenlig tid nu. 

www.akademiska.se/for-patient-och-besokare/hitta-pa-sjukhuset/a-till-o/reproduktionscentrum/vanliga-fragor-och-svar/lastips-om-ofrivillig-barnloshet/ (det är inte bara böcker om ofrivillig barnlöshet även om det är det som står i länken)
  • Anonym (ÄD)

Tror ändå att ni kommer få vara beredda på frågor om varför relationerna ser så olika ut mellan pappan och det äldsta samt det nya barnet. Upplever att du kanske underskattar den biten lite grann? Även om första barnet kommer vara äldre så kommer det kanske ändå komma tillfällen såsom födelsedagar, bröllop, fester etc när barnet får se deras relation och på så sätt inser skillnaden. 

Jag kan absolut förstå fördelarna med en känd donator och är absolut inte emot donation som du säkert förstår. Men tänker att det kanske ändå är bättre med någon du inte har barn med sedan innan av ovan nämnda skäl.  Vad säger förresten ditt ex? Är han beredd på en relation om nu barnet absolut skulle vilja det?

Jag själv tänker väl att jag redan från början kommer berätta för barnet att barn kan komma till på olika sätt precis som familjer kan se olika ut. På ett åldersanpassat sätt såklart och ta ev frågor därifrån. Vill undvika att hen helt plötsligt en dag får reda på det utan vill få in det som en naturlig del redan från början. Hur tänker ni själv kring detta med barnet som din partner ska bära?

• Anonym (????)
    LFF skrev 2022-12-22 09:24:38 följande:
    Fast pappan är ju inte en riktig pappa när han är donator. Så man säger ju något som "mamma X och mamma Y ville så gärna ha dig så vi fick hjälp med det". Om barnet undrar över sin genetiska bakgrund senare så kan man ju säga att "när du är 18 kan du få ta del av informationen om vem som donerade så vi kunde få dig"

Finns väl lite barnböcker om detta om jag inte minns fel Provrörsbarn har ju funnits en ansenlig tid nu. 

www.akademiska.se/for-patient-och-besokare/hitta-pa-sjukhuset/a-till-o/reproduktionscentrum/vanliga-fragor-och-svar/lastips-om-ofrivillig-barnloshet/ (det är inte bara böcker om ofrivillig barnlöshet även om det är det som står i länken)
    Ja du har rätt i det du säger. Tack för att du bollar med mig utan att anklaga mig för att vara ointelligent 😀

Jag ska kika vidare på detta, tanken med inlägget var att få lite tankar kring detta dilemma men eftersom inte många här befinner sig i samma situation förstår jag att tankarna kan skilja sig åt.
  • Friger
    Anonym (????) skrev 2022-12-22 10:09:42 följande:
    Ja du har rätt i det du säger. Tack för att du bollar med mig utan att anklaga mig för att vara ointelligent 😀

Jag ska kika vidare på detta, tanken med inlägget var att få lite tankar kring detta dilemma men eftersom inte många här befinner sig i samma situation förstår jag att tankarna kan skilja sig åt.
    Tanke som slog mig... Du och din sambo kan inte få samma donator då? Vet inte om det är möjligt...
  • Anonym (????)
    Friger skrev 2022-12-22 08:04:40 följande:
    Du kan skaffa en donator privat som är känd men som inte har någon inblandning i det hela känslomässigt.

Lär känna den personen innan bara.

För övrigt. Det här med att donera anonymt "is no more". Släktforsknings-dna gör att de flesta hittar sin pappa enkelt. Jag donerade anonymt. Har i praktiken 14 barn nu varav 10st via donation. 4st av dessa träffar jag i olika omfattning.
    Okej så du har donerat till flera familjer och sen har barnen kontaktat dig eller? Berätta gärna mer hur det har gått till och hur ni gjorde med att inte registrera dig som förälder 😀
  • Mrs Moneybags

Skaffa en icke anonym donator. Man måste ju inte välja en anonym donator.

Men att ditt ex som är pappa till ditt äldsta barn och har en relation med henne skulle bli en frånvarande donatorpappa till ditt yngre barn låter som en helt sjuk, bisarr idé. Min gissning är att du inte ens har försökt att sätta dig in i hur ditt framtida barn kommer att känna sig. Din dotter må vara äldre, men hon kanske kommer tycka att det är helt galet att åka och hälsa på pappa utan att ta med sitt småsyskon. Det är bäddat för stora och svåra konflikter. Gör det inte. 

• Friger
    Anonym (????) skrev 2022-12-22 10:13:51 följande:
    Okej så du har donerat till flera familjer och sen har barnen kontaktat dig eller? Berätta gärna mer hur det har gått till och hur ni gjorde med att inte registrera dig som förälder 😀
    Nä, barnen är inte så gamla ännu. Det är via föräldrarna jag haft kontakt med dem.

Tanken från början var att jag skulle vara anonym. Det fungerade några år. Sen så kom dna-tekniken. Sen var det någon som ville träffa mig vilket jag gick med på, lite motvilligt första gången. Sen har det rullat på. Men vi ska inte överdriva kontakten. 1-2 gånger per år bara.

De har antingen hittat på en historia hur de blev gravida eller bara berättat sanningen. Jag har inte stött på att det varit några problem. Lovade att hjälpa till med adoption om det skulle strula. Men det behövdes aldrig. Det enda är väl att det tar lite tid. Dvs det blir den som föder barnet som får alla föräldradagar i början.
  • Drottningen1970
    Anonym (????) skrev 2022-12-22 08:36:50 följande:
    Jag tänker att min dotter är äldre då och att barnet inte kommer se så mycket av deras relation. Och om barnet vill träffa den som donerade ska den självklart få göra detta. Jag tänker att barnet inte kommer känna sig ratad då den har två bra föräldrar som finns där för barnet. Barnet kommer ju få mer syskon så det är det minsta jag oroar mig för. Jag tror det är större chans till att inte kunna hantera situationen om man har en donator som är anonym eller som är öppen, detta då man kommer ha funderingar på vart man kommer ifrån och så, precis som mina vänners barn har idag. 

Jag förstår att ni som inte bor i denna relation tycker det är super konstigt. 

Hur tänker du själv nu när du är gravid via äggdonation? Hur känns det och hur kommer du svara på barnets frågor?
    Detta har inget att göra med din vuxenrelation utan om barnperspektivet, som du missar helt. Det vore bättre för barnet med en donator utanför familjen. Det är ju fullt möjligt att skaffa en sådan. Det är du som av högst oklara skäl tycker att det vore smidigare för dig att använda ditt första barns pappa dom donator på barnets bekostnad. Det skulle faktiskt vara marginellt mycket mer krångligt att använda en annan donator .

Obegripligt att du som förälder och med enligt dig själv, fungerande mammaskills. Inte förstår de komplikationer som kan uppstå med ditt upplägg. Obegripligt.
  • EpicF
    Anonym (????) skrev 2022-12-22 08:31:46 följande:
    Min partner tänker att vi kan göra så och så får vi se sen hur det går. Det är ju precis som när man skaffar barn med sin man där man inte vet hur det blir efter barnet föds ( som det blev för mig och mitt ex då vi skilde oss 1.5 år efter ). 

Jag förstår att ni som inte är i denna situation tycker det är super konstigt men vi som befinner oss i en lesbisk relation försöker ju hitta en så bra väg som möjligt. 

Mina mamma skills är inte dåliga, min dotter mår bra och har en bra relation till mig och hennes pappa samt bra vänner och bra skolgång. 

Livet är inte svart eller vitt enligt mig, det viktiga är att vi är bra föräldrar, vi båda har stabil ekonomi, fast arbete och stabil relation vilket vi har. 
    Problemet kan uppstå eftersom pappan på ett sätt är närvarande i och med det äldsta barnet. Så nej, jag tycker det är en dum idé. Är väl isåfall bättre att ni skaffar ytterligare två barn med ditt ex så att alla barnen har samma pappa, och även en involverade pappa. Och samma rättigheter i övrigt. 
  • Anonym (Nyfiken)

Är det tänkt att ditt ex ska donera på naturlig väg eller via plastburk?

Svar på tråden Mitt ex vill vara spermadonator till oss