• IsobelJulie

Svår kronisk förstoppning - hjälp!

Hej! 

Jag har sedan jag fick mitt första barn för 3 år sedan varit förstoppad till och från. Fick i somras Movicol på recept och är nu gravid i v.7. Förstoppningen är värre än någonsin! Jag har vid de senaste 5 toalettbesöken utspridda på ca 2 veckor behövt använda laxeringsmedel Mikrolax. Utöver detta har jag tagit full dos laktulos, ätit gröt varje morgon med massor av blötlagda chiafrön. Jag äter kiwi, päron och över lag relativt ?nyttigt?. Men ingenting händer med magen. Jag har provat varmt citronvatten på morgonen och yoga mot förstoppning. Men det står helt stilla. 

Nu har jag tagit 2 påsar Movicol 2 dagar i rad. Fortfarande ingenting. Jag behöver trycka på så mycket för att få ut en liten liten kula och jag misstänker nu att jag också fått något typ av framfall då det helt plötsligt känns jätteobehagligt och instabilt att trycka på. 

Snälla har någon varit med om något liknande? VC hjälper mig inte utan säger jag ska prata med BM.. men vad vet hon helt ärligt ?! Får aldrig hjälp där igenom. 

• Svar på tråden Svår kronisk förstoppning - hjälp!
  • Anonym

Jag tror du behöver dricka mycket mer vatten. Vanligt vatten från kran.
    Börja med att fylla en tillbringare med 1 liter vatten som du dricker upp på så kort tid du klarar. (inom en halvtimme iaf)

• Anonym (S)

Magnesiumtillskott är väldigt effektivt för att få igång magen på ett effektivt och skonsamt sätt. Ta 250 mg innan läggdags (kolla upp dos om du är gravid, men magnesium ska vara bra att ta lite extra av när man är gravid).

• Anonym (Kvinna)

Testa frukt & fibertabletter eller lägg linfrö i vatten över natten och drick vattnet på morgonen. Kan ta några dygn innan det har effekt men ta det dagligen.

• Jag är bara jag

Starkt kaffe, katrinplommon, sockerfritt godis, inget vitt bröd, ingen ost. Och skippa Lactulosen. Ger bara gaser och ingen effekt.

• Anonym (allergiker deluxe)

Drick mer vatten.

Färskfrysta blåbär är lösande, det äter jag varje frukost.
    (Det är först när man kokar blåbärssoppa som den blir stoppande.)

Sluta med vetegluten en månad och se om det gör skillnad.

Jag hade ökande problem med stopp i magen i flera år och märkte att det berodde på vitt bröd så drog ner det till max en måltid om dagen. Sen en dag blev jag helt allergisk mot vete och kan numera inte äta det alls.

Kaffe kan vara ett dåligt råd för det slår helt olika- jag blir bara mer förstoppad av kaffe, medan andra blir lösa.

Hela linfrön i lite yoghurt varje morron kan hjälpa.
    OBS: Krossade linfrön får man inte sälja längre i Sverige pga de innehåller små mängder cyanid.

• Anonym (allergiker deluxe)

Och sen är ju inget egentligen så effektivt som motion. En liten joggingrunda på bara 10 minuter kan hjälpa mer än linfröna.

• Anonym (qwerty)

Prova med en tesked linfröolja i maten. Och ät mycket katrinplommon.

Svar på tråden Svår kronisk förstoppning - hjälp!