• Anonym (Anonym)

    Hur tränade var ni när ni skaffade barn?

    Hej
    Hur tränade var ni när ni bestämde er att skaffa barn? Hur bra kondition hade ni, på ett ungefär? 

  • Svar på tråden Hur tränade var ni när ni skaffade barn?
  • Anonym (runne4)

    Mycket bra, mitt springbetyg var över 10000.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (runne4) skrev 2022-12-26 19:53:35 följande:

    Mycket bra, mitt springbetyg var över 10000.


    Vad menar du? Det var en seriös fråga.
  • Anonym (Anonym)

    Menar det kanske underlättar en hel del. Eller kvittar det? har ingen aning. 

  • Anonym (inte särskilt)

    Jag var inte särskilt vältränad enligt mig själv. Jag vägde en bra bit över normal-bmi, kunde inte springa en meter. Men min B; påpekade att jag gick långt varje dag och bar tungt, så kanske var jag mer vältränad än jag själv uppfattade.

  • Aliona

    Jag tränade på gym när jag försökte få barn, lite kondition och sen ganska mycket styrka, rygg, rumpa och lår, för att orka bära graviditeten. När jag blev gravid fortsatta jag med det ungefär halva graviditeten + bäcken. Sen kändes det inte bra längre och då gick jag över till långa promenader, vattengympa 2-3 gånger i veckan och bäckenövningar hemma fram till förlossningen. 


    Vet så klart inte om det hjälpte för jag vet inte hur det skulle ha varit utan träningen men jag hade generellt en bra graviditet trots att jag var äldre, fick foglossning men inget ont i ryggen, hade fantastisk fysisk ork och bra blodtryck hela tiden. Hade också lätt förlossning. 


    Värre blev det efteråt när barnet kommit och det blev bara att sitta på soffan - och barnvagnspromenader så klart. Men då var det väl bra att vara vältränad till att börja med. 

  • Anonym (Sandra)

    har hört att yngre vältränade kvinnor spricker mer därnere, då musklerna är hårdare eller något. Är man mjuk å slapp är man mer elastisk liksom. jag var normalviktig å ovältränad . Sprack ingenting :)

  • Anonym (Biff)

    Vältränad (styrketräning) innan första graviditet och mer vältränad efter, gravid igen nu!

    Undrar du av någon särskild anledning? :)

  • Anonym (fabulous)

    Jag var skapligt vältränad (sprang mycket) och fick höra att det kunde bli bekymmer med mina hårda magmuskler, att de kunde brista eller dela sig.

    (man kan få ngt som heter diastasis recti bland annat)

    Men muskelfibrillerna förlängdes fint över tid och drog ihop sig bra efter, jag slapp bekymmer fast jag var 32.

  • Anonym (Biff)
    Anonym (fabulous) skrev 2022-12-26 21:29:41 följande:

    Jag var skapligt vältränad (sprang mycket) och fick höra att det kunde bli bekymmer med mina hårda magmuskler, att de kunde brista eller dela sig.

    (man kan få ngt som heter diastasis recti bland annat)

    Men muskelfibrillerna förlängdes fint över tid och drog ihop sig bra efter, jag slapp bekymmer fast jag var 32.


    Vem sa att dina magmuskler kunde brista? Låter som okunskap. Dela sig gör ju magmusklerna under graviditet och diastasis kan vilken människa som helst få.
  • Anonym (Ärlighet)

    På en skala mellan 1-10 var jag nog en 4. Det gick alldeles utmärkt att föda barn, det behöver man inte vara tränad för att lyckas med.

  • Anonym (fabulous)
    Anonym (Biff) skrev 2022-12-26 21:36:05 följande:
    Vem sa att dina magmuskler kunde brista? Låter som okunskap. Dela sig gör ju magmusklerna under graviditet och diastasis kan vilken människa som helst få.
    Banrmorskan sa att det kunde bli problem när hon undersökte min mage.

    Och ja, man kan få delade magmuskler annars också men efter graviditet kan det kvarstå på ett patologiskt sätt:

    lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/rapport/2018/11/abdominell-rektusdiastas-kan-ge-funktionella-besvar/
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2022-12-26 22:57:24 följande:

    På en skala mellan 1-10 var jag nog en 4. Det gick alldeles utmärkt att föda barn, det behöver man inte vara tränad för att lyckas med.


    Okej ja kroppen kanske fixar det ändå för det är så naturligt för den. Vissa som är sådär tränade har ju ändå ont har jag hört. men lite tränad i mage och rygg kanske vore bra ändå. 
  • Anonym (Elin98)

    Bra. Jag hade liksom tiden och engagemanget att lägga på det så jag var i bra fysisk form. Inte lika bra idag pga prioriterar annat men jag tränar regelbundet, både styrka och löpträning. 

  • Anonym (Mindre roll)

    Om du är vältränad eller inte spelar inte sååå stor roll…om du får problem med foglossning eller annan ryggvärk har inte såå mycket med om du är vältränad eller inte att göra..det är mer genetiskt. Det beror på hur du är byggd och hur du bär barnet.. endel bär all vikt framåt i en stor o toppig mage medan andra bör barnet mer runt om och har då en mindre mage även om den bebisen mycket väl kan vara lika stor eller t.o.m längre o tyngre än den som bär barnet framåt .
    Men den som bär barnet framåt löper högre risk för att få problem med ryggen även om hon är vältränad ..man kan ju inte styrketräna för just det  …
    Hur just du kommer bära ett framtida barn vet du inte idag..hur din mamma bar dig o ev syskon kan ge en fingervisning men du kan lika gärna brås på farmor/ mormor eller gammelfarmor ….

    Med detta sagt så en normal grundfysik är inte fel ..men det räcker med normal daglig motion , du behöver inte börja styrketräna. ..

  • Anonym (A)

    Inte ett dugg tränad. Normal graviditet och förlossningen gick bra.

Svar på tråden Hur tränade var ni när ni skaffade barn?