• Anonym (TS)

Hur kan man vara emot foodora och liknande?

Jag blir otroligt nyfiken på exempelvis kollegor som är otroligt upprörda över att människor beställer mat via exempelvis foodora. Jag har beställt mat på flera adresser, i flera städer och upplever väl vissa svårigheter?.

Trots att man tydligt gett instruktioner om vilken våning man befinner sig eller typ tydligt skriver kontorets namn som står väldigt tydligt på entrén och det finns massa flaggor utanför huset med företagets namn så slutar det otroligt många gånger med att jag måste gå ut och leta efter budet som inte ens är i närheten. 

Vissa säger att man utnyttjar dessa människor. Frågan är vilka andra jobb som dessa individer skulle kunna tänkas ta? 

Är det verkligen fel att människor får jobba? För en stor andel av dessa bud hade ju varit arbetslösa om det inte va för detta upplägg. 

• Svar på tråden Hur kan man vara emot foodora och liknande?
  • Anonym (Eh)

Du tänker att alternativet till att jobba under dåliga villkor är att inte jobba alls? Jag tänker att alternativet är att de får jobba, men att villkoren förbättras.

• Anonym (TS)
    Anonym (Eh) skrev 2022-12-26 20:02:45 följande:

Du tänker att alternativet till att jobba under dåliga villkor är att inte jobba alls? Jag tänker att alternativet är att de får jobba, men att villkoren förbättras.

Om man gör ett halvtaskigt jobb, varför då kräva massa rättigheter när man har svårt att utföra det arbetet man har? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Eh) skrev 2022-12-26 20:02:45 följande:

Men det alternativet finns ju inte.
  • Anonym (Wendie)
    Anonym (TS) skrev 2022-12-26 20:22:15 följande:
    Om man gör ett halvtaskigt jobb, varför då kräva massa rättigheter när man har svårt att utföra det arbetet man har? 
    Frågan är ju då:
    Får de rätt förutsättningar att kunna sköta sitt jobb på bästa sätt?

Tex, får de introduktion, gps, har de bra arbetstider, tillräckligt med lön osv.

Utan introduktion= inte veta hur jobbet ska utföras 
    utan gps= svårare att hitta
    inte bra arbetstider= svårare att utföra jobb om man är utmattad
    inte bra lön = mindre benägen att anstränga sig
  • Anonym (Hmm...)

Kände inte till att de jobbar under dåliga villkor. Jag älskar foodora och har beställt många ggr till olika adresser. Har inget minne av att jag någonsin haft problem.

• Anonym (Eh)
    Anonym (M) skrev 2022-12-26 20:25:50 följande:
    Men det alternativet finns ju inte.
    Varför finns inte alternativet bättre arbetsvillkor?
  • Anonym (B)
    Anonym (Hmm...) skrev 2022-12-26 20:29:32 följande:

Kände inte till att de jobbar under dåliga villkor. Jag älskar foodora och har beställt många ggr till olika adresser. Har inget minne av att jag någonsin haft problem.

De som inte känner till att de som jobbar under sanslös usla villkor kollar knappast på några nyheter alls. 

Ja ofta funkar det trots att företagets ledning inte förtjänar det. De flesta är lojala mot arbetsgivaren trots arbetsförhållandena.

• klyban

Varför folk har upprörda känslor med foodora, det är pga det liknar och ser ut som slavarbete, och bara för toppen ska få tjäna pengar.
    Ser lite ut som ett pyramidspel, där nästan ingen går plus, och resten är suckers.

Kommer aldrig använda detta och just pga att de som äger detta inte betalar de som gör arbetet för dom.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (¨¨¨)
    Anonym (Hmm...) skrev 2022-12-26 20:29:32 följande:

Du måste leva väldigt skyddat om du inte vet att de har rätt dåliga arbetsvillkor. Det har skrivits många artiklar i olika tidningar om det. Ditt inlägg säger mig att du nog inte läser tidningar och därmed missar viktig information om saker i samhället. 
  • Anonym (Hmm...)
    Anonym (¨¨¨) skrev 2022-12-26 20:58:11 följande:
    Du måste leva väldigt skyddat om du inte vet att de har rätt dåliga arbetsvillkor. Det har skrivits många artiklar i olika tidningar om det. Ditt inlägg säger mig att du nog inte läser tidningar och därmed missar viktig information om saker i samhället. 
    Stämmer! Jag har helt slutat läsa och se på nyheter sedan jag blev tillsammans med min senaste partner. Hade varken ork, intresse eller energi till det. Men då vet jag och jag har ändå redan raderat appen då det är för dyrt för mig.
Svar på tråden Hur kan man vara emot foodora och liknande?