• Anonym (TS)

Hur kan man vara emot foodora och liknande?

Jag blir otroligt nyfiken på exempelvis kollegor som är otroligt upprörda över att människor beställer mat via exempelvis foodora. Jag har beställt mat på flera adresser, i flera städer och upplever väl vissa svårigheter?.

Trots att man tydligt gett instruktioner om vilken våning man befinner sig eller typ tydligt skriver kontorets namn som står väldigt tydligt på entrén och det finns massa flaggor utanför huset med företagets namn så slutar det otroligt många gånger med att jag måste gå ut och leta efter budet som inte ens är i närheten. 

Vissa säger att man utnyttjar dessa människor. Frågan är vilka andra jobb som dessa individer skulle kunna tänkas ta? 

Är det verkligen fel att människor får jobba? För en stor andel av dessa bud hade ju varit arbetslösa om det inte va för detta upplägg. 

• Svar på tråden Hur kan man vara emot foodora och liknande?
  • Anonym (Har jobbat för 95 kronor i timmen)
    Lönnsirap skrev 2022-12-27 21:50:59 följande:
    Det svåra i gigg-ekonomin är att folk på ett teoretiskt plan faktiskt tjänar bra. Helt okej timpenning.... Tills plötsligt alla andra som fick jobbet står där och "väntar in uppdrag". 

Människor som inte har möjlighet att jobba med något annat är utsatta, får inte alltid betalt enligt överenskommelse... Utan bara när arbetsgivaren faktiskt är 100% säker på att beställningar kommer. En kultur av att stå "stand by".

Foodora har gjort förändringar till det bättre och är inte fullt lika genomusla som de skulle kunna vara om folk inte brydde sig. 
    Fast just Foodorabud har garantipeng, enligt ovan 100-110 kronor i timmen 8 timmar per dag. Sen kan det säkert snabbt ändras och det lär inte vara den säkraste anställning man kan ha om folk inte tycker att de har råd med hämtmat längre kan jag tänka mig. Själv fick jag gå på dagen trots att provanställningstiden passerats. Jag valde att inte bråka då jag inte var beroende av den anställningen. 
  • klyban
    Anonym (TS) skrev 2022-12-27 20:40:25 följande:
    Ska man jämföra dessa löner exempelvis med personalen som står i kassan på ett museum så är det inte jättestor skillnad. Typ 120 kronor i timmen är det för en värd, ofta är det någon med högre akademisk utbildning som både ska kunna tala svenska, engelska och även hålla i guidade turer..
    De går inte ut med varorna.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Lönnsirap
    Anonym (Har jobbat för 95 kronor i timmen) skrev 2022-12-27 21:56:45 följande:
    Fast just Foodorabud har garantipeng, enligt ovan 100-110 kronor i timmen 8 timmar per dag. Sen kan det säkert snabbt ändras och det lär inte vara den säkraste anställning man kan ha om folk inte tycker att de har råd med hämtmat längre kan jag tänka mig. Själv fick jag gå på dagen trots att provanställningstiden passerats. Jag valde att inte bråka då jag inte var beroende av den anställningen. 
    Min exakta poäng! En timpenning som låter bra.... Och en okunnighet om att foodora är ur sitt eget perspektiv ett "extrajobb", där människor ska göra något annat också... Men där det i praktiken faktiskt är ej helt ny tjänstesektor som växer fram. 
  • Anonym (Nogig)
    Anonym (Har jobbat för 95 kronor i timmen) skrev 2022-12-27 20:17:06 följande:

Foodora har nu skrivit på Transportavtalet. Parterna har också enats om en separat uppgörelse, ett företagsavtal, som täcker moped- och cykeldistributörerna. Överenskommelsen börjar gälla den 1 april 2021 och innebär att anställda som cyklar eller åker moped får en fast timlön, och en fast premie för varje leverans.

På vardagar är den fasta timersättningen 70 kronor (lägst). Plus 20 kronor per leverans. Är det få leveranser är buden ändå garanterade en lägsta timbetalning på 100 kronor.

På vardagar efter klockan 19 höjs den fasta ersättningen till 75 kronor. Premien på 20 kronor är oförändrad. Men timgarantin höjs till 110 kronor.

På helger och röda dagar är grundbetalning 90 kronor per timme, plus 20 kronor för varje leverans. Här är timgarantin 125 kronor.

Statistik från branschen visar att buden normalt hinner två till tre leveranser i timmen. Det innebär att Foodora-personalen bör komma upp i 115-135 kronor i timmen vanliga vardagskvällar, då många leveranser sker.

Cykel- och mopedbuden får också tio kronor extra i premie, om avståndet är längre än fyra kilometer.

För varje arbetad timme utgår också 1,50 kronor i ersättning för cykel och annan utrustning.

? Buden får också reglerad övertidsersättning, 75 procent. Den ska betalas ut när man jobbat mer än heltid, 38,25 timmar per vecka, förklarar Mats H Andersson.

Uppgörelsen innebär även att buden får samma avtalspension, semesterersättning (13 procent) och försäkringsskydd som andra transportarbetare. Buden är också garanterade en lönehöjning på minst 2,4 procent den 1 maj 2022.

Det nya avtalet innehåller även regler om bland annat arbetskläder och anställningsbevis.

I ett pressmeddelande beskriver Transports ordförande Tommy Wreeth avtalet som en stor framgång:

? Det är ett banbrytande steg för hela gig-ekonomin i Sverige, men också för Europa. Det visar att den svenska modellen fungerar och att även plattformsarbete ska regleras inom ramen för kollektivavtalsmodellen.

Tråkigt bara att foodoras bilbud inte omfattas av detta eftersom de är anställda via ett annat företag (DH Logistics) som inte har kollektivavtal. När avtalet tecknades flyttades alla bilbud över till dotterbolaget DH Logistics för att Foodora skulle slippa ha avtal för dessa. Men det ser ju bra ut att ha kollektivavtal och det lurar de som ändå någonstans bryr sig om villkoren för tjänsteutövarna men inte orkar googla djupare än första klick-träffen. 
  • Anonym (qwerty)
    Lönnsirap skrev 2022-12-27 16:42:08 följande:
    Jag är inte kränkt av att folk utnyttjar det som går att utnyttja och att folk alltid försöker tjäna pengar.... Helst på att någon annan gör jobbet! 

Jag tänker inte delta i deras affärer och stöttar dem inte. Jag låter bli att använda dem och har låg förståelse för intresset att använda tjänsten.

I min värld är det inte samma människor som utnyttjar folk i ena delen av världen och värnar om andra. I min värld hänger det ihop att man faktiskt inte tycker att vissa saker är något som man vill delta i, och att man inte ägnar sig åt det.

Att hålla på och "what-about" är rätt ofta ett intellektuellt sätt att försöka försvara att man faktiskt inte tycker att det som ÄR omoraliskt och i gränslandet är fel, genom att dra upp annat.

Jag köper inte foodora eftersom det inte är tillräckligt bra arbetsvillkor. Det är inte hykleri att faktiskt vara kritisk och inte tycka det hör hemma i samhället och faktiskt lyfta upp att det är ett modernt slaveri.
    Jag tog inte upp whataboutism, jag påpekar att folk är hycklare.
    Att kalla foodora slavarbete när det är människor som kommer ut i en arbetsmiljö istället för att sitta fast i bidragsberoende, människor som är svåranställda får  referenser, en CV och betalar in skatt.

Sedan stöttar de REELLT slavarbete och diktatur och tycker det är helt ok. Det är hyckleri om man anser att det är ok för ett barn att arbeta för under 5kr i timmen men inte ok för en vuxen att dra in 150kr i timmen.
  • Anonym (Frågan)

Frågan är varför folk inte själv kan gå och köpa maten själva istället för att vara lata och beställa hem maten. Köper jag pizza så går jag och hämtar den själv. Så svårt är det inte och man får hem maten fortare 

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Har jobbat för 95 kronor i timmen) skrev 2022-12-27 21:22:13 följande:
    Precis. Transportförbundet gick in, antagligen för att rädda sina medlemmar från lönedumpning, men Foodorabuden blev organiserade. Så om man vill kalla detta slaveri så ska det även gälla alla oss som jobbat för 95 kronor i timmen på olika ställen. 
    Exakt. Det är ingen som kallar undersköterskor för slavar, det är ju bara logiskt att de få 90kr i timmen för att torka bajs från gamlingar. Det är minsann inte slavarbete... men att sitta i en bil och lyssna på musik medan man kör ut lite käk.... oj oj, då ska vi slå på stora gonggongen.
  • Bejje

Jag jobbar extra för Foodora och drar vanligtvis in över 200 kr per timme.
    Tycker det är helt OK.

Men då man tjänar mer ju snabbare och effektivare man jobbar så finns det säkert dom som bara tjänar typ 150 kr timmen, men då är dom helt enkelt dåliga.

Nu senast har jag legat på 213 kr timmen.

• Anonym (Vzx)
    Anonym (TS) skrev 2022-12-27 20:40:25 följande:
    Ska man jämföra dessa löner exempelvis med personalen som står i kassan på ett museum så är det inte jättestor skillnad. Typ 120 kronor i timmen är det för en värd, ofta är det någon med högre akademisk utbildning som både ska kunna tala svenska, engelska och även hålla i guidade turer?..
    Gammal tråd nu, men, på museet där jag jobbar är receptionspersonalen generellt folk utan eftergymnasial utbildning. Guiderna är utbildade inom museets ämne plus pedagogik. 
  • Anonym (Nogig)
    Bejje skrev 2023-09-29 23:35:37 följande:

Tycker det är helt OK.

Men då man tjänar mer ju snabbare och effektivare man jobbar så finns det säkert dom som bara tjänar typ 150 kr timmen, men då är dom helt enkelt dåliga.

Vad har du för typ av anställning? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Vzx) skrev 2023-09-30 07:43:43 följande:
    Gammal tråd nu, men, på museet där jag jobbar är receptionspersonalen generellt folk utan eftergymnasial utbildning. Guiderna är utbildade inom museets ämne plus pedagogik. 
    Min erfarenhet är att många museum har samma personal för att guida och stå i kassan. Så är det på många håll i landet. Det finns ju inte pengar till att ha dubbel uppsättning personal hela tiden 
  • Bejje
    Anonym (Nogig) skrev 2023-09-30 07:52:36 följande:
    Vad har du för typ av anställning? 
    Vilken typ?

Ja det finns lite olika. De som cyklar  t.ex. har en anställning, de som kör bil har en annan.

Jag kör bil,så jag tillhör väl den gruppen. Mycket mer än så vet jag inte.
    Men då jag har ett vanligt heltidsjobb inom annat yrke så har jag varit tydlig med det och att jag bara kan jobba vissa kvällar och helger.
  • Anonym (Vzx)
    Anonym (TS) skrev 2023-09-30 08:30:00 följande:
    Min erfarenhet är att många museum har samma personal för att guida och stå i kassan. Så är det på många håll i landet. Det finns ju inte pengar till att ha dubbel uppsättning personal hela tiden 

Man måste ha dubbel personal, minst. Eller ska inträdes- och butikskassan stängas så fort det är guidning, menar du? (Vi har fem pedagoger och hur många de är i receptionen vet jag inte, för jag känner inte helgpersonalen, men tio stycken kanske). Guiderna/pedagogerna gör ju även de pedagogiska programmen, jobbar med skolorna, skriver manus till guidningar, deltar i utformandet av utställningar, organiserar evenemang mm. De hinner inte stå i kassan.  

Är nyfiken på vilka museer du har i åtanke. Jag tänker att det du beskriver kanske stämmer för tex hembygdsgårdar och småmuseer som drivs av ideella föreningar (och som snarare är utställningar än museer i egentlig mening) etc. 

• Anonym (Nogig)
    Bejje skrev 2023-09-30 08:32:59 följande:
    Vilken typ?

Ja det finns lite olika. De som cyklar  t.ex. har en anställning, de som kör bil har en annan.

Jag kör bil,så jag tillhör väl den gruppen. Mycket mer än så vet jag inte.
    Men då jag har ett vanligt heltidsjobb inom annat yrke så har jag varit tydlig med det och att jag bara kan jobba vissa kvällar och helger.
    Men du är anställd av Foodora?
  • Anonym (M)
    Bejje skrev 2023-09-29 23:35:37 följande:

Tycker det är helt OK.

Får du ersättning för bilkostnaden utöver den timlönen?
  • Bejje
    Anonym (Nogig) skrev 2023-09-30 13:03:34 följande:
    Men du är anställd av Foodora?
    Ja det är jag, men min lön betalas ut av ett företag som heter något annat.
    Hungry Delivery AB heter de som betalar ut lönen.
  • Bejje
    Anonym (M) skrev 2023-09-30 13:09:47 följande:
    Får du ersättning för bilkostnaden utöver den timlönen?
    Ja ersättning för körda kilometer utgår enligt lagstadgad ersättning. Typ 28 kr per mil eller nåt i den stilen.
Svar på tråden Hur kan man vara emot foodora och liknande?