Anonym (Har jobbat för 95 kronor i timmen) skrev 2022-12-27 20:17:06 följande:
Foodora har nu skrivit på Transportavtalet. Parterna har också enats om en separat uppgörelse, ett företagsavtal, som täcker moped- och cykeldistributörerna. Överenskommelsen börjar gälla den 1 april 2021 och innebär att anställda som cyklar eller åker moped får en fast timlön, och en fast premie för varje leverans.
På vardagar är den fasta timersättningen 70 kronor (lägst). Plus 20 kronor per leverans. Är det få leveranser är buden ändå garanterade en lägsta timbetalning på 100 kronor.
På vardagar efter klockan 19 höjs den fasta ersättningen till 75 kronor. Premien på 20 kronor är oförändrad. Men timgarantin höjs till 110 kronor.
På helger och röda dagar är grundbetalning 90 kronor per timme, plus 20 kronor för varje leverans. Här är timgarantin 125 kronor.
Statistik från branschen visar att buden normalt hinner två till tre leveranser i timmen. Det innebär att Foodora-personalen bör komma upp i 115-135 kronor i timmen vanliga vardagskvällar, då många leveranser sker.
Cykel- och mopedbuden får också tio kronor extra i premie, om avståndet är längre än fyra kilometer.
För varje arbetad timme utgår också 1,50 kronor i ersättning för cykel och annan utrustning.
? Buden får också reglerad övertidsersättning, 75 procent. Den ska betalas ut när man jobbat mer än heltid, 38,25 timmar per vecka, förklarar Mats H Andersson.
Uppgörelsen innebär även att buden får samma avtalspension, semesterersättning (13 procent) och försäkringsskydd som andra transportarbetare. Buden är också garanterade en lönehöjning på minst 2,4 procent den 1 maj 2022.
Det nya avtalet innehåller även regler om bland annat arbetskläder och anställningsbevis.
I ett pressmeddelande beskriver Transports ordförande Tommy Wreeth avtalet som en stor framgång:
? Det är ett banbrytande steg för hela gig-ekonomin i Sverige, men också för Europa. Det visar att den svenska modellen fungerar och att även plattformsarbete ska regleras inom ramen för kollektivavtalsmodellen.
Tråkigt bara att foodoras bilbud inte omfattas av detta eftersom de är anställda via ett annat företag (DH Logistics) som inte har kollektivavtal. När avtalet tecknades flyttades alla bilbud över till dotterbolaget DH Logistics för att Foodora skulle slippa ha avtal för dessa. Men det ser ju bra ut att ha kollektivavtal och det lurar de som ändå någonstans bryr sig om villkoren för tjänsteutövarna men inte orkar googla djupare än första klick-träffen.