• Wed 28 Dec 2022 11:58
    18019 visningar
    19 svar
    19
    18019

    Sätesbjudning & vändningsförsök

    Hej, jag är gravid i vecka 37 (36+4) 
    Min första graviditet och bäbis ligger med fötterna neråt. 

    Jag har försökt läsa på om allt angående vändningsförsök och kejsarsnitt eller alternativt att föda i säte, och jag blir bara mer och mer orolig och osäker ju mer jag läser. 

    Finns det någon här som vill berätta om sina erfarenheter med barn som legat i säte, har ni tackat ja till vändning och har det gått bra? 

    Om ni provat att föda i säte hur låg bäbis och gick det bra eller slutade det i akut kejsarsnitt? 

  • Svar på tråden Sätesbjudning & vändningsförsök
  • Wed 28 Dec 2022 13:53
    #1

    Mitt första barn låg i säte och upptäcktes tyvärr inte förrän jag kom till förlossningen och var 10cm öppen. Så något vändningsförsök hann jag aldrig bli erbjuden. De frågade dock om jag ville föda i säte. Men hade i bakhuvudet att min moster skulle föda sitt första barn i säte och att det sen slutade i akut kejsarsnitt. Så bad om att få snitt. Hade det upptäckts tidigare hade jag nog velat ha ett vändningsförsök för att sen kunna föda vaginalt. 

  • Wed 28 Dec 2022 18:25
    #2
    Semlan3 skrev 2022-12-28 13:53:47 följande:

    Mitt första barn låg i säte och upptäcktes tyvärr inte förrän jag kom till förlossningen och var 10cm öppen. Så något vändningsförsök hann jag aldrig bli erbjuden. De frågade dock om jag ville föda i säte. Men hade i bakhuvudet att min moster skulle föda sitt första barn i säte och att det sen slutade i akut kejsarsnitt. Så bad om att få snitt. Hade det upptäckts tidigare hade jag nog velat ha ett vändningsförsök för att sen kunna föda vaginalt. 


    Tack för ditt svar :) 

    Jag tycker också att planerat snitt låter bättre än att det blir akut ifall man försöker på sätes förlossning och det blir problem. 
    Jag ska till sjukhuset imorgon för att prata om eventuell vändning, är bara så rädd för att barnet ska dö..har läst sådana skräck historier på internet och nu kan jag inte glömma det även om jag förstår att det är till ovanligheten att det händer. 

    Hur gick det att återhämta sig efter kejsarsnittet tycker du? Var du väldigt besviken för att du inte kunde föda vaginalt eller kändes det inte som en så stor grej med snitt 
  • Wed 28 Dec 2022 18:48
    #3
    CQQkieë skrev 2022-12-28 18:25:15 följande:
    Tack för ditt svar :) 

    Jag tycker också att planerat snitt låter bättre än att det blir akut ifall man försöker på sätes förlossning och det blir problem. 
    Jag ska till sjukhuset imorgon för att prata om eventuell vändning, är bara så rädd för att barnet ska dö..har läst sådana skräck historier på internet och nu kan jag inte glömma det även om jag förstår att det är till ovanligheten att det händer. 

    Hur gick det att återhämta sig efter kejsarsnittet tycker du? Var du väldigt besviken för att du inte kunde föda vaginalt eller kändes det inte som en så stor grej med snitt 
    Ja är nog skönt att prata igenom det. Nej alltså, var första barnet så gick bra. Var ju längre återhämtning än efter vaginal förlossning men hade ju inga andra barn. Har dött två barn vaginalt efter och hade varit svårare med snitt.om jag haft äldre barn att ta hand om. Jag kände mig snuvad på förlossningen mest för att jag gjort större delen av förlossningen hemma och var beredd på att föda vaginalt. Hade snittet varit planerad hade det varit annorlunda. Jag fattar vad du menar med rädsla för vändningsförsök. Har mina andra graviditeter också varit rädd för att bebis ska ligga i säte igen och behöva göra vändningsförsök. Det görs nog många vändningsförsök varje dag som går bra. Men du ska såklart göra det som känns bäst för er. Vill du inte så ska du stå på dig. Lycka till!! 
  • Wed 28 Dec 2022 22:21
    #4

    Jag skulle råda dig att försöka med vändningsförsöket. Det är betydligt smidigare och mindre smärtsamt än vad allt innebär med snitt. Speciellt om du bor en bit från sjukhuset.
    Har en bekant som tackade nej till vändning för hon tyckte det lätt lättare med snitt (vilket också är en myt) men iaf så satte värkarna igång innan hon hade sin planerade tid och hon hann inte in till sjukhuset och fick ändå föda i säte. Nu gick det bra och slutade lyckligt men kunde också gått helt fel. Så mitt tips är att ta vändningsförsöket och se hur bedömningen ser ut efter det.

  • Thu 29 Dec 2022 18:35
    #5

    Gjorde vändningsförsök idag, det var hemskt. Jag bor i Norge och här fick man inte den muskelavslappnande medicin som jag läst om. Även om många sagt att medicinen ger en hjärtklappning osv, så hade jag hellre prövat med den. Det gjorde hemskt ont, var så obehaglig för allt jag kunde tänka var på hur ont bäbis hadde det när jag höll på att dö av smärtan, speciellt för det känns som hela livmodern kämpade emot, den blev stenhård och dom pressade bara hårdare :( 

    Tillslut gav dom upp efter två försök. Nu har jag en inbokad igångsättningen nästa vecka, då dom vill (och rekommenderar) en sätes förlossning... 
    Jag och sambon är lite osäkra, han säger att jag får bestämma.. men är så orolig att göra fel val och om någon händer våran bäbis kommer jag aldrig förlåta mig själv. Men i Norge är säte förlossningar väldigt vanligt, och dom säger att det blir kejsarsnitt om inte förlossningen går enligt deras checklista.. 

    Vet verkligen inte vad jag ska göra.. 

  • Thu 29 Dec 2022 19:09
    #6

    Usch vad tråkigt att höra att det var en jobbig upplevelse. Är dåligt påläst angående sätesförlossningar. Tänker liksom vad nyttan vs risken är. Se om du kan hitta studier. Vad är det du är mest orolig för ska hända? 


    CQQkieë skrev 2022-12-29 18:35:48 följande:

    Gjorde vändningsförsök idag, det var hemskt. Jag bor i Norge och här fick man inte den muskelavslappnande medicin som jag läst om. Även om många sagt att medicinen ger en hjärtklappning osv, så hade jag hellre prövat med den. Det gjorde hemskt ont, var så obehaglig för allt jag kunde tänka var på hur ont bäbis hadde det när jag höll på att dö av smärtan, speciellt för det känns som hela livmodern kämpade emot, den blev stenhård och dom pressade bara hårdare :( 

    Tillslut gav dom upp efter två försök. Nu har jag en inbokad igångsättningen nästa vecka, då dom vill (och rekommenderar) en sätes förlossning... 
    Jag och sambon är lite osäkra, han säger att jag får bestämma.. men är så orolig att göra fel val och om någon händer våran bäbis kommer jag aldrig förlåta mig själv. Men i Norge är säte förlossningar väldigt vanligt, och dom säger att det blir kejsarsnitt om inte förlossningen går enligt deras checklista.. 

    Vet verkligen inte vad jag ska göra.. 


  • Thu 29 Dec 2022 20:23
    #7
    Semlan3 skrev 2022-12-29 19:09:42 följande:

    Usch vad tråkigt att höra att det var en jobbig upplevelse. Är dåligt påläst angående sätesförlossningar. Tänker liksom vad nyttan vs risken är. Se om du kan hitta studier. Vad är det du är mest orolig för ska hända? 


    Ja det var inte en upplevelse jag vill göra om, men På samma gång, hade det gått att vända så skulle jag slippa att ta nästa svåra val. Såå ändå värt att testa. 

    Om man googlar "sätesbjudning" och ser på vad det skriver på svenska studier och hemsidor så blir man ju skrämd. Läste nånstans att det är 8 gånger högre risk att bäbisen dör av säte förlossning än av kejsarsnitt (1 på 217 mot 1 på 1667) men när jag läser på norska studier, då Norge är näst intill ensamma med att ha fortsatt föda barn i säte när alla andra länder slutade för 20 år sedan, så står det ju att det är högre risk att föda med kejsarsnitt... 

    Försöker hitta youtube videos med mammor som berättar om säteförlossningar som gått bra, men svårt att hitta. Ser ut som dom flesta valt att ta snitt istället, iaf i Sverige och utomlands
  • Anonym­4848
    Thu 29 Dec 2022 20:32
    #8
    CQQkieë skrev 2022-12-29 20:23:18 följande:
    Ja det var inte en upplevelse jag vill göra om, men På samma gång, hade det gått att vända så skulle jag slippa att ta nästa svåra val. Såå ändå värt att testa. 

    Om man googlar "sätesbjudning" och ser på vad det skriver på svenska studier och hemsidor så blir man ju skrämd. Läste nånstans att det är 8 gånger högre risk att bäbisen dör av säte förlossning än av kejsarsnitt (1 på 217 mot 1 på 1667) men när jag läser på norska studier, då Norge är näst intill ensamma med att ha fortsatt föda barn i säte när alla andra länder slutade för 20 år sedan, så står det ju att det är högre risk att föda med kejsarsnitt... 

    Försöker hitta youtube videos med mammor som berättar om säteförlossningar som gått bra, men svårt att hitta. Ser ut som dom flesta valt att ta snitt istället, iaf i Sverige och utomlands
    De jag känner som haft bebis i säte har det gjorts röntgen innan för att mäta och se om det ens verkar fysiskt möjligt att föda vaginalt, har du fått det?
  • Fri 30 Dec 2022 13:54
    #9
    Anonym4848 skrev 2022-12-29 20:32:01 följande:
    De jag känner som haft bebis i säte har det gjorts röntgen innan för att mäta och se om det ens verkar fysiskt möjligt att föda vaginalt, har du fått det?
    Nej, dom sa till mig när jag frågade om det att det inte görs längre i Norge, bara ifall jag varit en kort och smal kvinna där man kan misstänka att det inte finns plats.

    Jag med mina 177 cm och breda höfter hade tydligen en "föda barn kropp"... Men igen känns det som att det är så olika i Sverige och Norge, och jag vill ju hellre ta det säkra före det osäkra.

    Med tanke på att barnen legat i säte i ca 10 veckor och va helt omöjligt att flytta på varken med vändning eller spinning baby tricks, och jag har läst att om bäckenet är osymmetriskt efter tex. Ryggskada (jag blev stelopererad för 15 år sedan efter en olycka och har fått skolios efter det) så kan det vara en anledning till att barnen ligger i säte. 

    Kanske det också spelar in vid en säteförlossning...

     
  • Fri 30 Dec 2022 15:48
    #10

    Har inte haft barn i säte men utifrån det som jag har uppfattat hade jag definitivt valt planerat snitt utan vändningsförsök. Verkar som det är smärtsamt och slutar inte sällan i misslyckat försök. Jag tyckte att det var betydligt enklare med kejsarsnitt än att föda vaginalt och då var den vaginala förlossningen helt normal medan mina två kejsarsnitt var akut och urakut.  Med tredje barnet var jag hemma dagen efter snittet och det läkte fint utan några problem. Att föda vaginalt är däremot något jag är glad att jag slapp göra igen, men alla känner inte samma för vaginalt respektive snitt. Dessutom slipper du få en massa underlivsproblem om du spricker vid förlossningen som dessvärre inte verkar vara helt ovanligt och även svårt få hjälp med.

  • Fri 30 Dec 2022 18:32
    #11
    Ida83 skrev 2022-12-30 15:48:42 följande:

    Har inte haft barn i säte men utifrån det som jag har uppfattat hade jag definitivt valt planerat snitt utan vändningsförsök. Verkar som det är smärtsamt och slutar inte sällan i misslyckat försök. Jag tyckte att det var betydligt enklare med kejsarsnitt än att föda vaginalt och då var den vaginala förlossningen helt normal medan mina två kejsarsnitt var akut och urakut.  Med tredje barnet var jag hemma dagen efter snittet och det läkte fint utan några problem. Att föda vaginalt är däremot något jag är glad att jag slapp göra igen, men alla känner inte samma för vaginalt respektive snitt. Dessutom slipper du få en massa underlivsproblem om du spricker vid förlossningen som dessvärre inte verkar vara helt ovanligt och även svårt få hjälp med.


    Jag tänkte också så i början och hade lite förlossningskräck, men har efter att ha läst på lite och lyssnat på poddar blivit taggad på att föda vaginalt.. nu är ju problemet att det blir i säte, om jag väljer det istället för snitt. Av vad jag hittat av information så är det mindre risk att spricka av att föda o säte. Så det är ju iaf bra! 
    Sedan är ett kejsarsnitt onödiga risker om jag inte måste, och kan också bidra till problem för barnet efteråt. 

    Efter att ha läst massor online och lyssnat på positiva erfarenheter så lutar det mer och mer mot att jag ska försöka på en sätesfödsel, jag känner att det är så många som tycker att det var den bästa och lättaste förlossningen dom haft, och tänk så har jag turen att få en riktigt dröm förlossning även om bäbis ligger med fötterna ned. 
  • Fri 30 Dec 2022 19:18
    #12

    Skönt om du landar i ett beslut som känns bra. jag tänker ändå att det känns bra att lita på vården om man bor i Norge. 


    CQQkieë skrev 2022-12-30 18:32:00 följande:
    Jag tänkte också så i början och hade lite förlossningskräck, men har efter att ha läst på lite och lyssnat på poddar blivit taggad på att föda vaginalt.. nu är ju problemet att det blir i säte, om jag väljer det istället för snitt. Av vad jag hittat av information så är det mindre risk att spricka av att föda o säte. Så det är ju iaf bra! 
    Sedan är ett kejsarsnitt onödiga risker om jag inte måste, och kan också bidra till problem för barnet efteråt. 

    Efter att ha läst massor online och lyssnat på positiva erfarenheter så lutar det mer och mer mot att jag ska försöka på en sätesfödsel, jag känner att det är så många som tycker att det var den bästa och lättaste förlossningen dom haft, och tänk så har jag turen att få en riktigt dröm förlossning även om bäbis ligger med fötterna ned. 
  • Fri 30 Dec 2022 19:26
    #13

    Det gick inte att citera men lycka till, jag hoppas att du får din drömförlossning!

  • Anonym­4848
    Fri 30 Dec 2022 20:56
    #14
    CQQkieë skrev 2022-12-30 13:54:59 följande:
    Nej, dom sa till mig när jag frågade om det att det inte görs längre i Norge, bara ifall jag varit en kort och smal kvinna där man kan misstänka att det inte finns plats.

    Jag med mina 177 cm och breda höfter hade tydligen en "föda barn kropp"... Men igen känns det som att det är så olika i Sverige och Norge, och jag vill ju hellre ta det säkra före det osäkra.

    Med tanke på att barnen legat i säte i ca 10 veckor och va helt omöjligt att flytta på varken med vändning eller spinning baby tricks, och jag har läst att om bäckenet är osymmetriskt efter tex. Ryggskada (jag blev stelopererad för 15 år sedan efter en olycka och har fått skolios efter det) så kan det vara en anledning till att barnen ligger i säte. 

    Kanske det också spelar in vid en säteförlossning...

     
    Okej. Tycker dock också att du kan känna dig trygg i Norge, finns ju många andra länder som skulle kännas mer riskabelt känns det som. Och det låter väl vettigt att testa vaginalt och se hur det verkar gå, de är ju såklart beredda på att det kanske måste avslutas med snitt och det är ju du också medveten om. Jag har hört att ca 50% av vändningsförsöken lyckas, så att det inte gick är nog inget att hänga upp sig på.

    Om det går vaginalt är ju det att föredra! Jag har iofs bara fött vaginalt (huvudet först), men var så häftigt hur snabbt kroppen återhämtar sig. 
  • Sat 31 Dec 2022 17:27
    #15

    Ja jag litar ändå på vården i Norge, speciellt när det gäller sätesbjudning även om det är lite läskigt att behöva göra ett val själv

  • Tue 3 Jan 2023 09:59
    #16

    Jag födde mitt första barn i säte 2021. Gjorde vändningsförsök som inte lyckades i v 37 och bestämde mig sen för att jag vela föda i säte främst för jag absolut inte vela göra snitt och vela verkligen försöka vaginalt först innan det skulle behöva bli ett snitt. 
    Men man får röntga sitt bäcken för åh se att det är stort nog att föda i säte, vilket mitt var för litet men jag stod på mig åh vela testa endå. Så 1 vecka innan BF så fick de sätta igång mig för att barnet inte skulle växa på sig för mycke åh inte lyckas komma ut.
    Men hela min upplevelse är jättebra, det var otroligt mycke folk runt om hela tiden och var folk utanför förlossningsrummet redo ifall det skulle bli akut snitt, så alla hade jättebra koll på mig och det gick jättebra, kom ut en liten tjej. Skulle absolut göra om det igen.
    Men nu ligger denna tös i magen med huvudet nedåt denna gång😁

  • Wed 4 Jan 2023 15:31
    #17
    Banana25 skrev 2023-01-03 09:59:36 följande:

    Jag födde mitt första barn i säte 2021. Gjorde vändningsförsök som inte lyckades i v 37 och bestämde mig sen för att jag vela föda i säte främst för jag absolut inte vela göra snitt och vela verkligen försöka vaginalt först innan det skulle behöva bli ett snitt. 
    Men man får röntga sitt bäcken för åh se att det är stort nog att föda i säte, vilket mitt var för litet men jag stod på mig åh vela testa endå. Så 1 vecka innan BF så fick de sätta igång mig för att barnet inte skulle växa på sig för mycke åh inte lyckas komma ut.
    Men hela min upplevelse är jättebra, det var otroligt mycke folk runt om hela tiden och var folk utanför förlossningsrummet redo ifall det skulle bli akut snitt, så alla hade jättebra koll på mig och det gick jättebra, kom ut en liten tjej. Skulle absolut göra om det igen.
    Men nu ligger denna tös i magen med huvudet nedåt denna gång😁


    Så bra att allting gick bra för dig och lilla tjejen :) 
    Skönt att höra någon med en positiv erfarenhet. 
    Jag blev aldrig erbjuden röntgen då dom menar att jag som lång (177cm) inte har något problem med för lite plats. Jag blev igångsätt idag, ligger på observation med en ballong i livmodern nu.. är i vecka 37+4. Så bäbis borde inte vara för stor för att födas i säte. 

    Undrar lite hur lång tid igångsättningen ska ta och om det kommer vara tillräckligt med ordentliga värkar sen när lillen ska ut, förhoppningsvis får jag svar på det inom 1-2 dygn. 

    Hur lång tid tog din igångsättning? Och var det första barnet?
  • Wed 4 Jan 2023 16:28
    #18

    Min äldsta låg i säte och vi vände henne ..vi hade turen att på vårt sjukhus ha en läkare med stor erfarenhet av just sätesförlossningar, och hon menade att det viktigaste var att läkaren var van vid sätesförlossningar eftersom det finns flera aspekter att koll på än vid "vanlig" förlossning. Själva vändningen gick hur bra som helst, det mest obehagliga var nog infarten i handen- jag har en helt galen skräck för det. Jag var fastande innan, de hade snittberedskap vilket man alltid har vid vändning. Sedan vände de lugnt försiktigt, med mottot att man tvingar inte bebisen om den inte vill ...jo, att de liksom satte fingrarna vid ljumsken var också obehagligt,  jag är grymt kittlig. Så sammantaget var det en bra upplevelse. Två veckor senare var man inte säker på att hon inte vänt tillbaka,  läkaren kontrollerade och vi kom överens att om det var så att rumpan var nedåt, så skulle hon vändas och jag sättas igång.  Jag förbereddes på att det då kan gå fort. 

    Ångrar inte att vi vände henne. Hon hade dock den goda smaken att fatta att komma med huvudet först 😁 när det väl var dags

  • Sun 19 Feb 2023 19:33
    #19

    Haha hej igen så nu att du hade svarat på min kommentar😅 hoppas förlossningen gick bra! Födde du i säte? 😍
    Jag har fått min andra nu för 1 och en halv månad sen😅
     Men för att svara på det du skrev så ja dottern jag födde i säte var mitt första barn och jag blev igångsatt run 10 på förmiddagen ich hon kom ut typ 20 i 8 på kvällen. Men det enda de gjorde va att ta hål på hinnan sen drog allt igång av sig själv till hon kom ut🙈 

Svar på tråden Sätesbjudning & vändningsförsök