Inlägg från: EpicF |Visa alla inlägg
  • EpicF

Agerade läkaren rätt?

Tycket det var ett konstigt bemötande av läkaren. Visst det är svårt att få igenom sjukskrivning för utbrändhet men du behöver nog minst 3 månader på heltid för att sedan se. Två veckor på 50% är lite. 

Har du möjlighet att gå till en annan läkare alt via företagshälsovården? 

• EpicF

Jag har varit utbränd. Det går inte över med ångestdämpande och 50% sjukskriven i två veckor. Inte alls. Behövs längre tid än det. Jag var sjukskriven ett år, vara av ett halvår på 100% innan jag långsamt trappade upp. Jobbade inte på en stressig avdelning som ts. 

• EpicF

Sp glad jag träffade en vettig läkare som lyssnade på mina behov utifrån hur jag hade det. Inte vara slängde fram  ångestdämpande och 50% sjukskrivning i två veckor. 

• EpicF

Anonym (Saski­): Det skrev jag aldrig heller. Min poäng var att utbrändhet, eller nära utbrändhet inte kureras med två veckors sjukskrivning på 50% och ångestdämpande. Och det borde en bra läkare veta. Ts träffade en dålig läkare som agerade fel i hennes situation. 

Ts har förövrigt alla symtom på utbrändhet. 

• EpicF
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2022-12-28 17:03:10 följande:
    Det är därför man måste förebygga utbrändhet, t ex fick ju ts rådet av både läkare och personer i tråden att gå ner i arbetstid. Dessutom kanske pappan måste ta över lite mer i hemmet. Ts behöver fokusera att må bra också genom att t ex ta promenader eller annan lättsam motion, umgås med vänner ibland och gärna ha en hobby. Ett normalt och balanserat liv, helt enkelt. Man kan ju testa det först. Så just nu får ts det lite lättare en kort period och under tiden hinner hon fundera på vilka lösningar hon behöver för ett hållbart liv framåt istället för att gå in i väggen och verkligen behöva den där heltidssjukskrivningen som en del vill pracka på henne direkt.
    Finns de som tyvärr inte har råd att gå ner i tid även om de hade velat. Och man ska inte tvingas få ett ekonomiskt tap bara för att en läkare vägrar inse att mam behöver längre tid än två veckors halvtidssjukskivning. 
  • EpicF

Nu vet vi förövrigt inte om ts bot ihop med sin partner. Eller hur hennes hemsituation ser ut. 

• EpicF
    Anonym (Saski) skrev 2022-12-28 17:48:56 följande:

Hennes symtom kan också vara symtom på graviditeten. Det går inte att dra några som helst slutsatser och eventuell diagnos med den knapphändiga information som finns i TS.

Om mam läser ts så kom symtomen före graviditeten. Så nej, tror inte det är syntom på graviditeten. Däremot så förstärks det av graviditeten. 

Knapphändig information? Ts har givit rätt mycket information, där många symtom tyder på utbrändhet eller nära utbrändhet. En bra läkare hade lyssnat och sjukskriven 100% minst 3 månader till att börja med. Inte gjort som ts läkare gjorde.
  • EpicF
    Anonym (XXX) skrev 2022-12-28 18:00:38 följande:
    Och TS fick sjukskrivning. 
    På 50% i två veckor. Det är ingenting inden situationen ts är i. 
  • EpicF
    Anonym (Slut) skrev 2022-12-28 20:29:01 följande:

Läkaren ska ringa upp mig för vidare planering men det känns jobbigt att be om längre sjukskrivning och riktigt jobbigt för självkänslan hela situationen.

Det var lite därför jag gjorde denna tråd för att se vad andra tycker, ifall jag är berättigad till sjukpenning i det läget som jag är i eller ifall det enda rätta är att jag går ner i arbetstid istället och får ta den ekonomiska förlusten. Jag har egentligen inget problem att göra det och jag och min sambo har diskuterat det och klarar av det MEN samtidigt vill jag ju att det ska bli rätt för mig.

Om du inte klarar av att jobba pga sjukdom (ja, utbrändhet är en sjukdom med diganoskod) så ska du sjökvlart be om förlängd sjukskrivning. Och inte nöja dig med halvtid. 
  • EpicF
    Anonym (Slut) skrev 2022-12-28 20:54:04 följande:

Jag vet inte om jag är utbränd/påväg dit eller en trött mamma som är gravid och tycker lite för synd om sig själv och får bidrag för något jag inte ska ha bidrag för vilket jag inte under några omständigheter vill.

Jag är ofantligt trött, ont i leder, huvudvärk, magont, ingen aptit, glömsk, koncentrationssvårigheter, ledsen, drömmer mardrömmar, många uppvak, minns sällan min bankkod och hjärtklappning minst en gång per dag  men allt jag känner kan ju vem som helst säga beror på hormoner och en jobbig livssituation. Det var även läkaren inne på. Jag har inte ens fyllt 30 och känner såhär. Min partner tar minst lika stort ansvar som jag både i hemmet och som förälder så där finns inget som behöver förändras. Utan honom hade situationen varit väldigt mycket värre. 

Låter mer som utbrändhet som kan ha förvärrats av hormoner. Hade samma symtom när jag var utbränd och jag var inte gravid. 
Svar på tråden Agerade läkaren rätt?