Anonym (Vera) skrev 2022-12-31 11:06:01 följande:
Det är här du tänker fel. Det är inte att prioritera barnen att göra som ni gjort. Tvärtom har ni satt dem i en väldigt otrygg situation. Ni har ju ingen buffert. Då kan man inte lägga mycket pengar på julklappar. Ni behöver hjälp med hur ni ska organisera er ekonomi. Så här kan ni ju inte ha det.
Äger ni ert boende? I så fall är det ännu viktigare att ni har en buffert. Vad gör ni om något viktigt i huset går sönder om ni inte ens har råd att laga en tand? Be om hjälp innan något allvarligare händer. Det är att prioritera barnen.
Vi bor i hyresrätt, hyresvärden fixa om något går sönder. Jag jobbar lite extra ibland på helger och kan göra det oftare om det behövs.. och min sambo har jobbat fram tills ganska nyligen och ska börja jobba igen så vi brukar ha pengar över om det skulle hända något oförutsett ..men nu efter jul hade vi inte det. I värsta fall brukar vi kunna låna av våra föräldrar också men eftersom jag får betala tandläkaren senare behövdes inte det den här gången.
Med dagens elpriser och matpriser är jag nog inte den enda som inte har flera tusenlappar liggande till en rotfyllning.
Tror inte vi kommer så mycket längre med det här och jag har fått svar på det jag behövde i trådstarten.. så gott nytt år och god fortsättning :)