• Anonym (TS)

Akut tandläkartid Stockholm?

Har tandvärk sen igår kväll och behöver en akut tandläkartid, helst imorgon på dagen (får försöka stå ut ikväll och inatt). Grejen är att jag skulle behöva ta det på faktura trots att jag har betalningsanmärkning. Folktandvården där jag bor hade inga tider .

Kommer självklart betala sen men det är lite dåligt med pengar nu efter julen (handlat julklappar till mina 3 barn och är mammaledig ).. det här var ju inget jag hade räknat med.

Nån som vet var man får det? Citydental? Folktandvårdens akutmottagning? Nån annan? 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Akut tandläkartid Stockholm?
  • Anonym (Saga)
    Anonym (TS) skrev 2022-12-28 18:52:14 följande:
    Akut tandläkartid Stockholm?

Har tandvärk sen igår kväll och behöver en akut tandläkartid, helst imorgon på dagen (får försöka stå ut ikväll och inatt). Grejen är att jag skulle behöva ta det på faktura trots att jag har betalningsanmärkning. Folktandvården där jag bor hade inga tider .

Kommer självklart betala sen men det är lite dåligt med pengar nu efter julen (handlat julklappar till mina 3 barn och är mammaledig ).. det här var ju inget jag hade räknat med.

Nån som vet var man får det? Citydental? Folktandvårdens akutmottagning? Nån annan? 

Tacksam för svar! 

Fråga någon du känner. Är du inte sammanboende med barnens pappa?
    I värsta fall får du ta ett sms-lån.
    Tre barn och så lite framförhållning kan bli problem, eller rättare sagt, det är redan problem. 
  • Fliselisan

Har du kollat på folktandvårdens hemsida? Dom har ju akuttandvård, står nog där om betalning. 

• Anonym (TS)
    Fliselisan skrev 2022-12-28 19:20:31 följande:

Har du kollat på folktandvårdens hemsida? Dom har ju akuttandvård, står nog där om betalning. 

Tack för svar!
    Har pratat med deras akutmottagning , hade svårt att åka in ikväll men ska åka in på morgonen så fort jag vaknar. Det går bra att ta det på faktura sa hon jag pratade med.. Kan nog betala en del på plats beroende på vad det kommer kosta men antagligen inte allt. 
  • Anonym (Tandhygienist)

Resterande som svarat otrevligt gå och göm er under stenen ni kröp fram ifrån, ni har ingen aning om hur både elen inflationen ställt till det för många det bästa går till barnen punkt slut andra hamnar i andra hand pengar som finns att ta ifrån går till oförutsedda händelser det kan vi alla. Men kanske ts inte har just de pengarna som oftast tandläkaren kräver då det är häftiga summor som krävs. Ts andas faktura tar de flesta inom vården, se till få detta gjort för att inte förvärra din tandhälsa som ska hålla långt i framtiden för din och barnens skull ta hand om dig lycka till.

• Anonym (TS)
    Anonym (Tandhygienist) skrev 2022-12-29 01:54:37 följande:

Resterande som svarat otrevligt gå och göm er under stenen ni kröp fram ifrån, ni har ingen aning om hur både elen inflationen ställt till det för många det bästa går till barnen punkt slut andra hamnar i andra hand pengar som finns att ta ifrån går till oförutsedda händelser det kan vi alla. Men kanske ts inte har just de pengarna som oftast tandläkaren kräver då det är häftiga summor som krävs. Ts andas faktura tar de flesta inom vården, se till få detta gjort för att inte förvärra din tandhälsa som ska hålla långt i framtiden för din och barnens skull ta hand om dig lycka till.

Tack så mycket för svar! 

Ja det är tråkigt med otrevliga svar.. jag bor tillsammans med yngsta barnets pappa , han har ett jobb men nu har han varit sjukskriven ett tag efter hans bästa vän gick bort, han ska börja jobba igen i januari. Och vi har spenderat ganska mycket pengar på julklappar till barnen, hade inte räknat med att behöva lägga flera tusenlappar på tänderna precis efter jul.. 

Jag fick iallafall en provisorisk lagning och fick ta det på faktura .. och det känns mycket bättre nu. Men jag måste antingen rotfylla eller dra ut tanden.. tyvärr ville de inte dra ut tanden direkt men det lutar åt att jag kommer göra det, är lite rädd för rotfyllning och har ju inte riktigt ekonomi för det just nu. 

• mari123

Man ska komma ihåg att över hela vårt land finns privata tandläkare. De har samma taxa och man ska inte tänka att det enda alternativet är Folktandvården när man får värk och problem.  Var kanske så förr i tiden ...när man satt i det grå väntrummet och väntade på att bli uppropad. Det var FÖRR! Väldigt mkt FÖRR.

• mari123

Ursäkta att jag lägger mig i MEN man kan undra. Det NORMALA när man akut besöker en tandläkare (privat eller Folktandvården ) är att man får en räkning om man inte betalar direkt. AKUTA besök är dyra och man får betala. Ska man grina och säga att man hade tandvärk och är oskyldig till kostnaden? *typ*. Har det NÅGONSIN varit sådana tider? 

• Anonym (TS)
    mari123 skrev 2022-12-30 04:31:52 följande:

Ursäkta att jag lägger mig i MEN man kan undra. Det NORMALA när man akut besöker en tandläkare (privat eller Folktandvården ) är att man får en räkning om man inte betalar direkt. AKUTA besök är dyra och man får betala. Ska man grina och säga att man hade tandvärk och är oskyldig till kostnaden? *typ*. Har det NÅGONSIN varit sådana tider? 

Hur menar du? Jag skrev inte att jag inte vill betala alls , skrev att jag inte har råd med det just nu. Så därför fick jag en faktura. Nu tycker jag iförsej att de kunde ha dragit ut tanden direkt eftersom det var det jag ville istället för att laga men det är som det är. 
  • Anonym (Vera)

Så bra att det ordnade sig! 

Nu är jag lite moraltant här, men det är för era barns skull. Ni behöver hjälp med hur ni ska sköta er ekonomi. Att lägga rätt mycket pengar på julklappar i ert läge är helt enkelt väldigt olämpligt. På kommunen finns det budgetrådgivare som kan hjälpa en och de blir bara glada om man hör av sig innan det gått riktigt illa (min kompis jobbar som detta). Nästa gång är det kanske något i huset som pajar. Ni behöver en plan för att få ihop en buffert. 

• Anonym (Saga)
    Anonym (TS) skrev 2022-12-30 03:44:06 följande:

Tack så mycket för svar! 

Ja det är tråkigt med otrevliga svar.. jag bor tillsammans med yngsta barnets pappa , han har ett jobb men nu har han varit sjukskriven ett tag efter hans bästa vän gick bort, han ska börja jobba igen i januari. Och vi har spenderat ganska mycket pengar på julklappar till barnen, hade inte räknat med att behöva lägga flera tusenlappar på tänderna precis efter jul.. 

Jag fick iallafall en provisorisk lagning och fick ta det på faktura .. och det känns mycket bättre nu. Men jag måste antingen rotfylla eller dra ut tanden.. tyvärr ville de inte dra ut tanden direkt men det lutar åt att jag kommer göra det, är lite rädd för rotfyllning och har ju inte riktigt ekonomi för det just nu. 

Mycket pengar på julklappar när den ena är arbetslös? 
  • Jemp
    mari123 skrev 2022-12-30 04:02:53 följande:

Man ska komma ihåg att över hela vårt land finns privata tandläkare. De har samma taxa och man ska inte tänka att det enda alternativet är Folktandvården när man får värk och problem.  Var kanske så förr i tiden ...när man satt i det grå väntrummet och väntade på att bli uppropad. Det var FÖRR! Väldigt mkt FÖRR.

Samma taxa? Vad menar du, sen när skulle det vara enhetlig taxa på tandvård?
  • Anonym (Saga)
    mari123 skrev 2022-12-30 04:02:53 följande:

Det är fri prissättning på tandvård. Det finns referenspriser och folktandvården brukar nog ligga där. Men privata tandläkare kan vara både dyrare och billigare.
  • Fliselisan

Kan ju rekommendera folktandvårds frisktandvård. Man får först en bedömning av tänderna och sedan betalar man en summa varje månad, sedan ingår undersökningar, lagningar, rotfyllning, bettskenor, tänder som behöver dras ut?. men först måste tänderna vara lagade o fixade innan man får teckna avtal. 

Har man jättefina tänder kostar det mindre, runt 100 kr per månad, så te tänder med mycket lagningar 250-300 per månad. 

Har haft i flera år och funkar så bra. Även akuttandvård ingår.

• Anonym (TS)
    Anonym (Saga) skrev 2022-12-30 18:12:11 följande:
    Mycket pengar på julklappar när den ena är arbetslös? 

Vem är arbetslös? Jag är föräldraledig just nu och han är sjukskriven från sitt jobb och ska börja igen i början av januari . Och ja jag har prioriterat barnen.. visste som sagt inte att jag skulle behöva laga en tand nu. Vi har absolut inte 0 kr på kontot men pengarna måste ju räcka hela månaden. Men allt löste sig ju, jag fick ta det på faktura. 

• Anonym (TS)
    Fliselisan skrev 2022-12-30 21:58:06 följande:

Kan ju rekommendera folktandvårds frisktandvård. Man får först en bedömning av tänderna och sedan betalar man en summa varje månad, sedan ingår undersökningar, lagningar, rotfyllning, bettskenor, tänder som behöver dras ut?. men först måste tänderna vara lagade o fixade innan man får teckna avtal. 

Har man jättefina tänder kostar det mindre, runt 100 kr per månad, så te tänder med mycket lagningar 250-300 per månad. 

Har haft i flera år och funkar så bra. Även akuttandvård ingår.

Tack för tipset , ska kolla upp det! 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (TS) skrev 2022-12-30 22:21:13 följande:

Vem är arbetslös? Jag är föräldraledig just nu och han är sjukskriven från sitt jobb och ska börja igen i början av januari . Och ja jag har prioriterat barnen.. visste som sagt inte att jag skulle behöva laga en tand nu. Vi har absolut inte 0 kr på kontot men pengarna måste ju räcka hela månaden. Men allt löste sig ju, jag fick ta det på faktura. 

Det är här du tänker fel. Det är inte att prioritera barnen att göra som ni gjort. Tvärtom har ni satt dem i en väldigt otrygg situation. Ni har ju ingen buffert. Då kan man inte lägga mycket pengar på julklappar. Ni behöver hjälp med hur ni ska organisera er ekonomi. Så här kan ni ju inte ha det.

Äger ni ert boende? I så fall är det ännu viktigare att ni har en buffert. Vad gör ni om något viktigt i huset går sönder om ni inte ens har råd att laga en tand? Be om hjälp innan något allvarligare händer. Det är att prioritera barnen. 

• Anonym (Saga)
    Anonym (TS) skrev 2022-12-30 22:21:13 följande:

Sjukskriven då. Lägre inkomster i alla fall.

Att prioritera barnen är inte samma sak som att lägga mkt pengar på julklappar. Att prioritera barnen är att ha buffert om något oförutsett händer. Som din sambos sjukskrivning. Hur gör ni om han blir sjuk igen? 

• Anonym (TS)
    Anonym (Vera) skrev 2022-12-31 11:06:01 följande:

Det är här du tänker fel. Det är inte att prioritera barnen att göra som ni gjort. Tvärtom har ni satt dem i en väldigt otrygg situation. Ni har ju ingen buffert. Då kan man inte lägga mycket pengar på julklappar. Ni behöver hjälp med hur ni ska organisera er ekonomi. Så här kan ni ju inte ha det.

Äger ni ert boende? I så fall är det ännu viktigare att ni har en buffert. Vad gör ni om något viktigt i huset går sönder om ni inte ens har råd att laga en tand? Be om hjälp innan något allvarligare händer. Det är att prioritera barnen. 

Vi bor i hyresrätt, hyresvärden fixa om något går sönder. Jag jobbar lite extra ibland på helger och kan göra det oftare om det behövs.. och min sambo har jobbat fram tills ganska nyligen och ska börja jobba igen så vi brukar ha pengar över om det skulle hända något oförutsett ..men nu efter jul hade vi inte det. I värsta fall brukar vi kunna låna av våra föräldrar också men eftersom jag får betala tandläkaren senare behövdes inte det den här gången. 

Med dagens elpriser och matpriser är jag nog inte den enda som inte har flera tusenlappar liggande till en rotfyllning. 

Tror inte vi kommer så mycket längre med det här och jag har fått svar på det jag behövde i trådstarten.. så gott nytt år och god fortsättning :) 

Svar på tråden Akut tandläkartid Stockholm?