• AndyPandyLandy

    Arbetslös sambo vill inte hämta/lämna på förskolan

    Min sambo är arbetssökande. Jag arbetar. På förskolan har vi rätt att lämna våra barn kl 9 och hämta kl 14. Jag arbetar 8-17.


    Min sambo ser det inte som självklart att hon ska lämna och hämta barnen utan tycker att jag ska ta ledigt från jobbet för att hämta eller lämna. För annars måste hon "ta ledigt" från att söka arbete. I praktiken så söker hon dock inte ens arbete varje dag utan för det mot slutet av varje månad när hon måste lämna in uppgifterna till arbetsförmedlingen.
    Hur ser ni på saken? Personligen tycker jag att det är konstigt om jag ska behöva ta ledigt från jobbet varje dag för att lämna eller hämta. 
  • Svar på tråden Arbetslös sambo vill inte hämta/lämna på förskolan
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2023-01-03 09:05:20 följande:
    Jaha, det var inte tydligt så det missuppfattade jag. Då känns det å andra sidan rätt självklart att hon ska hämta och lämna barnen och att ni inte har rätt till fler timmar. I vår kommun är det dessutom max 15 timmar i veckan. Misstänker att ni har nåt liknande? Du kan ju påpeka att de tiderna gäller just för att hon är arbetslös och anses kunna ta hand om barnen en viss tid per vecka. Därför ska hon hämta och lämna, för det är inte rimligt att du ska gå ner i arbetstid när hon faktiskt är arbetsfri hela dagarna!
    Rättare sagt, det var inte missuppfattning utifrån något du skrev direkt utan mitt eget antagande iom att hon inte vill ta ansvar för barnen. Då trodde jag ärligt talat att det inte var hennes.

    Om hon fortsätter tjafsa så skulle jag ifrågasätta vad hon egentligen gör med sitt arbetssökande som tar sådan enorm tid att hon inte kan ta hand om barnen ett par timmar om dagen.
  • Anonym (.)
    Anonym (K) skrev 2023-01-03 09:05:20 följande:
    Jaha, det var inte tydligt så det missuppfattade jag. Då känns det å andra sidan rätt självklart att hon ska hämta och lämna barnen och att ni inte har rätt till fler timmar. I vår kommun är det dessutom max 15 timmar i veckan. Misstänker att ni har nåt liknande? Du kan ju påpeka att de tiderna gäller just för att hon är arbetslös och anses kunna ta hand om barnen en viss tid per vecka. Därför ska hon hämta och lämna, för det är inte rimligt att du ska gå ner i arbetstid när hon faktiskt är arbetsfri hela dagarna!
    Inte så tydligt?

    På förskolan har vi rätt att lämna våra barn.
  • Mandel

    I min värld så är detta inget hon ens ska ha en valmöjlighet att avstå från att lösa så länge hon inte har någon funktionsnedsättning som gör det fysiskt omöjligt för henne att hämta sitt eget barn.

    Jag är ensamstående och klarade av att jobba heltid, sköta hemmet (egen villa och trädgård), tränaruppdrag, mina tonåringar, styrelseuppdrag i sportklubben osv samtidigt som jag sökte nytt jobb och också fått ett.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Drama)

    Så sambon behöver prompt söka jobb när barnen ska hämtas? Hen kan inte göra de under de övriga timmarna på dygnet som hen inte sover?
    Jag hade inte accepterat det.
    Det hör väl till sakens natur också att den i relationen som HAR ett jobb får jobba på i lugn och ro utan att behöva ta ledigt eller mista lön, för att man ska ha det så bra som möjligt tillsammans?

  • Shakira88

    Anledningen att ni har de tiderna på dagis är ju för att hon är arbetslös. Då måste hon ju självklart lämna och hämta de tiderna eftersom tiderna är pga henne.

    Att hon vill att du går ner i tid för att curla henne är ju imbecillt. Hon måste ju vara sjukt lat när det gäller andra grejer också? 
    Usch , tycker synd om dig.men sätt ner foten eller tillomed separera är mitt råd

  • Anonym (J)

    Hon lär vara arbetslös på ett tag med den här attityden.
    Hoppas ni har separat ekonomi. 

  • FruTe

    Men självklart kan du ju inte hålla på och ta ledigt för att hämta barnen när hon går hemma och är arbetslös. Det var det dummaste jag har hört! 

  • Anonym (.....)

    Hon är ju blindgalen. Varför är du med henne? Stackars barn. Hur behandlar hon dem? 

  • Anonym (Teddy)

    Haha det måste vara ett skämt? Hur motiverar hon det? Och hur kan det komma sig att du blir osäker på om hon har rätt så att du måste fråga på ett forum?

  • Anonym (klimakteriekossa)

    Din sambo beter sig som en gigantisk kvinnsbebis.

    Säg åt henne att skärpa sig bara och försöka vara lite vuxen när hon har satt barn till världen.

Svar på tråden Arbetslös sambo vill inte hämta/lämna på förskolan