Embla twopointoh skrev 2023-01-06 00:39:12 följande:
Ja, känslor kan uppstå, men de behöver inte göra det. Jag anser att vuxna människor som är i ett förhållande även kan ta ett vuxet ansvar när de märker att de är attraherade till någon annan än sin partner. Första steget är liksom att dra sig undan personen man är attraherad av, och även om man inte kan det fysiskt (för att man måste jobba ihop), kan man dra sig undan på det känslomässiga planet. Inte försätta sig i situationer där saker kan hända, är också viktigt. Enbart diskutera jobb, absolut inte flirta. Vet man med sig att man lätt faller för frestelser kanske det kan vara läge att byta jobb, problemet är bara att det inte går att garantera att man på det nya jobbet inte kommer att hamna i liknande situation igen, så då är det enligt min åsikt bättre att lära sig att hantera känslorna än att försöka undvika det motsatta könet.
Kort sagt: Man kan inte rå för vad man känner, men hur man hanterar dessa känslor rår man definitivt över.
Sedan, hur man definierar otrohet är lite olika, men de flesta jag känner och hört talas om drar gränsen vid fysiska saker såsom kyssar och beröring. Det är ju inte heller antingen eller, att antingen så är man otrogen eller så är man på den andra sidan av gränsen, utan det är mer en skala. Att ibland titta på sin kollega och tänka att han är vansinnigt snygg är inte samma sak som att fantisera om att ligga med honom, och fantasier är inte samma sak som att ha flirtiga konversationer, och så vidare. Exakt var man drar gränsen på denna skala är som sagt lite olika.
Att känslor kan uppstå är skäl nog för att inte vara okej med att ens partner jobbar regelbundet med någon av motsatt kön, anser jag. Ingen risk jag vill ta.
Sedan håller jag med dig om att man har ett ansvar om man skulle märka av attraktion/känslor, fast jag förstår inte hur du menar att det skulle vara möjligt att dra sig undan känslomässigt men inte fysiskt. Men iallafall, jag håller med dig om det men tycker den bättre lösningen är att inte utsätta sig för sådana risker, för att slippa känna att "nu är det dags för mig att dra mig undan". Det är inte livsviktigt att blanda könen hejvilt, det är inte livsviktigt att ens kollega/kollegor är av motsatt kön.
Jo, jag förstår hur du menar med skalan. Jag tänker mer på den här synen som tagits upp, att man skulle anse att män inte kan kontrollera sin lust såfort de ser en kvinna (kollega) och hoppa i säng med henne, sådant sker ju inte helt plötsligt utan något man aktivt väljer att göra.
Att däremot ha en nära kollega som man ofta är med utesluter inte att man kan få känslor för människan, trots att avsikten från början bara handlade om jobb. Andra i tråden samt du menar att man då ska backa, jag menar att man inte ska behöva utsätta sig för en sådan risk från första början.