• Anonym (Förtvivlad)

Vem vill bo i storstäderna längre?

Som rubriken lyder. På bara någon vecka så har vi haft fler mord, mordförsök och sprängningar i Stockholm. skjutningar som ändå inträffat normala tider när barnfamiljer sitter och äter hamburgare och som idag att man skjuter folk på dagtid vid en pendeltågsstation. 

Vill folk verkligen stå kvar? Mina barn hade fritidsaktiviteter igår på lovet. Dom åker kommunalt dit själva. Men vågar man verkligen det numera. Är inte orolig för att barnen ska bli skjutna. Men att bli vittna till två skjutna människor känns som många timmar på bup. 

Hur tänker ni andra? 

• Svar på tråden Vem vill bo i storstäderna längre?
  • Limajo

Jag skulle gärna flytta till en mindre stad av många orsaker, där kriminaliteten är en. Men då barnens pappa vägrar är det inte möjligt.

Jag blir så förbannad när jag tänker på hur vi hamnat här. Visst ska vi hjälpa de som verkligen är i nöd men Sverige har blivit utnyttjat av kriminella och opportunistister som inte har minsta lilla tanke på att integrera sig och bidra till landet.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Nina) skrev 2023-01-04 18:42:31 följande:

Tror det handlar mycket om vart man bor också i storstaden och det i sin tur handlar om vad man har för ekonomiska möjligheter. Det sker dock grejer i områden som anses mer trygga också såklart men inte på samma sätt. 

Hade jag inte haft ekonomiska möjligheter att bo tryggt i Stockholm med barn hade jag övervägt att flytta. Men vart är det då? 

Finns inga säkra områden i Sverige längre, men vissa orter är något bättre. Strängnäs är bättre än Eskilstuna. Vänersborg är bättre än Trollhättan. Falun är bättre än Borlänge.
    Exempelvis en tidigare idyll som Lysekil har blivit jättestökig efter de senaste årens massinvandring, då de haft en del lediga och billiga hyresrätter.
  • Anonym (Billie)

Tror det handlar mycket om vart man bor också i storstaden och det i sin tur handlar om vad man har för ekonomiska möjligheter. Det sker dock grejer i områden som anses mer trygga också såklart men inte på samma sätt. 

Hade jag inte haft ekonomiska möjligheter att bo tryggt i Stockholm med barn hade jag övervägt att flytta. Men vart är det då? 

Ut från stadskärnan, bort från restauranger och liv. En bra bit ut från stadskärnan. Inte tunnelbana eller tät kollektivtrafik. Barnen får köra EPA-traktor. Inte helt säkert det heller förstås. Men jag misstänker att det är minst risk att bo med barnen så, och i ett område där det långsamt tagits över av folk med mycket pengar. Man får nog göra lite research om det är viktigt för en att slippa se sociala problem. 
  • Anonym (Billie)
    Anonym skrev 2023-01-04 19:00:31 följande:

Här är det lugnt och skönt, tack och lov.

Mvh från en mindre stad med ca 25000 invånare.

Tänker inte säga vilken! 

Härligt att höra. Jag tror att myten om utbredd misär i glesbygd är lite överdriven. Visst finns den, särskilt jämfört med Nacka, Täby och Danderyd, men det kan trots allt gå att hitta en plats som är lugn i Sverige fortfarande. 
  • Kockobello
    Anonym skrev 2023-01-04 19:00:31 följande:

Här är det lugnt och skönt, tack och lov.

Mvh från en mindre stad med ca 25000 invånare.

Tänker inte säga vilken! 

Samma här. 

Jag är helt sjukt nöjd.
  • Anonym (Förtvivlad)

Jo men var är det tryggt någonstans då? 

För innerstan har ju sina svårigheter. Det är inte så mysigt att vara på Kungsholmen heller en lördagsmorgon och någon står och skjuter i sig droger öppet mot en husfasad. Detta har jag sett i alla stadsdelar i innerstan. Dalarö är lugnt och det finns många fina hus. Men det närmaste centrumet är i Haninge? där har det inträffat skjutningar ett flertal tillfällen. Så det handlar inte om var man specifikt bor. Du kan lika gärna åka förbi i kollektivtrafiken. Man vill låta sina barn åka själva till saker. Vi bor inte där det har skjutits. Men va spelar det för roll. Man kanske ändå vill bada i Husby badet eller badhuset i Södertälje?.

Samtidigt ska ju ingen barnfamilj behöva bevittna 3 skjutna män för att man går och äter hamburgare med barnen. 
  • Anonym (Billie)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-01-04 19:10:10 följande:

För innerstan har ju sina svårigheter. Det är inte så mysigt att vara på Kungsholmen heller en lördagsmorgon och någon står och skjuter i sig droger öppet mot en husfasad. Detta har jag sett i alla stadsdelar i innerstan. Dalarö är lugnt och det finns många fina hus. Men det närmaste centrumet är i Haninge? där har det inträffat skjutningar ett flertal tillfällen. Så det handlar inte om var man specifikt bor. Du kan lika gärna åka förbi i kollektivtrafiken. Man vill låta sina barn åka själva till saker. Vi bor inte där det har skjutits. Men va spelar det för roll. Man kanske ändå vill bada i Husby badet eller badhuset i Södertälje?.

Samtidigt ska ju ingen barnfamilj behöva bevittna 3 skjutna män för att man går och äter hamburgare med barnen. 
    Det har ju sett ut såhär ett tag nu, att barn blivit vittnen. Några små barn blev ju skjutna också på sin lekplats, eller blev vittnen. 
  • Kockobello
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-01-04 19:10:10 följande:

Vaxholm? 
  • Anonym (Förtvivlad)
    Kockobello skrev 2023-01-04 19:55:07 följande:
    Vaxholm? 
    Och Vaxholm blir ju som att bo en småstad? att bo där är ju inte att bo i Sthlm på riktigt. Lite som att bo i Södertälje eller Norrtälje 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-01-04 20:09:08 följande:
    Och Vaxholm blir ju som att bo en småstad? att bo där är ju inte att bo i Sthlm på riktigt. Lite som att bo i Södertälje eller Norrtälje 
    Södertälje, där trodde jag att det var väldigt hög kriminalitet?
Svar på tråden Vem vill bo i storstäderna längre?