• Anonym (Anna)

Alkohol

Min man dricker varje dag. Minst en öl o måste dricka varje helg. Hans mamma dog av alkoholism o han tycker att en öl varje dag är inget. Visst han blir inte påverkad så man se mer än lite mer arg mm. Han kan aldrig hämta vår son på helger o är han nykter på nyår dricker han nör vi kommer hem kl 02 istället. 2 till 3st öl. Visst på veckorna är det inte mycket men jag känner mig orolig jag såg hans mamma förändras från en varm god människa som jag ville ha som barnens farmor till en person jag ibland avskydde hemskt nog. Nu ser jag mina barns pappa ljuga o vårt liv styrs ju av att han inte kan hämta mm.

Hab är inte alkoholist nu kanske? Men vill bara få stopp på det. Jag hatar sprit min mamma dricket också.

• Svar på tråden Alkohol
  • Anonym (Jupp)

Ber du honom att inte dricka och han väljer att dricka trots det så är det ett tecken på en början till ett värre missbruk. Finns det som du säger även genetiskt så är ju risken ännu högre. Det börjar ju alltid någonstans i mindre mängder för att sedan succesivt öka. 

Om man nu är i den sitsen att man prioriterar att få sin dagliga dos istället för att lyssna på och ta till sig av vad sin/sina närstående säger och ber om så är problematiken redan ett faktum. Det finns ju en del små och större saker som nästan alla alkisar har gemensamt.

Jag är själv alkis och har vandrat precis samma väg. Även om det tar år att bygga upp ett större missbruk så är det inget att ta lätt på när det väl sätter igång.

• Anonym (Anna)
    mammatill6 skrev 2023-01-06 10:07:50 följande:

Snackar vi en folköl lm dagen? Hur mycket dricker han på helgerna? 

Nä starköl på veckorna mins en om dagen o helgen kanske 5st per dag alltid
  • Anonym (Ps)

Han är ju aktiv beroende. Du ser detta framför dig men ring socialtjänsten och gör orosanmälan om du vill kan du göra det anonymt men ärlighet vara ju längst. 
    Han kommer bli arg besviken och säga saker till dig som får dig att ifrågasätta din känsla om hans drickande. Kanske kommer han hata dig ett tag framöver men jag ser ändå att du måste skydda barnen. 

Han kommer säga jag dricker inte så mycket men när min man var aktiv så slutade han köpa burköl för jag hörde när han öppnade ölen. Han gick över till flaska jag hittade i skafferiet under kylskåpet där de finns galler vet inte vad det heter hehe men även i garage förråd. Finns hur mycket ställen som helst att gömma. 

Min man är nyktert alkolist och har varit det i 10 år. Vi har två barn och är under 40 år båda två. 

Jag sa att han fick välja mellan alkohol eller familjen. 
    idag har vi stor tillit till varandra och jag litar på han till 100% 
    Skulle han någon gång få ett återfall i framtiden så vet jag att det är en beroendesjukdom och jag skulle göra en orosanmälan och det är för att jag älskar han. Jag vill inte han ska få dålig lever dåliga blodvärde bli dement när han är 55 år Wernicke-Korsakoffs

Om han är aggressiv så kanske du ska ta dig en funderande på hur du vill att era barn ska se sin pappa. 

Jag skulle tex säga till socialtjänsten 
    Jag vill att min man ska gå till vårdcentralen  1 gång i månaden för att se peth värde. Jag skulle köpa hem alkometer så jag kan blåsa honom så det är 0 promille. 
    Även drogtest ETG. 

Han skulle hata dig till en början och tycka du förminska han men vill han leva med sin familj så får han bevisa det. Mina barn ska inte få se sin pappa onykter. Vi har ingen alkohol hemma vilket min man säger jag kan ha men jag väljer själv att inte dricka hemma eller köpa hem alkohol Jag kanske ta ett glas vin med någon kompis hemma hos henne eller någon glas vin med kollegor julfest men jag är 36 år och bakfylla är bara jobbigt. 

• Anonym (Reena)

En partner som tror sig kunna bestämma att man inte får ta någon öl eller glas vin när man är sugen?
    En sån partner säger jag mer än gärna adjöss till.

• Anonym (Jaha)
    Anonym (Reena) skrev 2023-01-17 20:10:20 följande:

En partner som tror sig kunna bestämma att man inte får ta någon öl eller glas vin när man är sugen?
    En sån partner säger jag mer än gärna adjöss till.

Och själv hade jag sagt adjöss till en partner som trots att han är pappa till ett litet barn dricker varje helg och därmed alltid lägger över allt ansvar på den andre föräldern.
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Jaha) skrev 2023-12-27 22:23:01 följande:
    Och själv hade jag sagt adjöss till en partner som trots att han är pappa till ett litet barn dricker varje helg och därmed alltid lägger över allt ansvar på den andre föräldern.
    Haha, varsågod!
    Be my guest.

Man blir inte berusad av ett eller två glas vin, alternativt en eller två öl.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Reena) skrev 2023-12-28 09:09:08 följande:
    Haha, varsågod!
    Be my guest.

Man blir inte berusad av ett eller två glas vin, alternativt en eller två öl.
    Men man kan t.ex. inte köra bil. Dricker man som förälder varje helg lägger man över allt ansvar på den andre föräldern om något händer som kräver bilkörning. Hur är det inte ansvarslöst?
  • Anonym (Reena)
    Anonym (Jaha) skrev 2023-12-28 09:48:56 följande:
    Men man kan t.ex. inte köra bil. Dricker man som förälder varje helg lägger man över allt ansvar på den andre föräldern om något händer som kräver bilkörning. Hur är det inte ansvarslöst?
    Är det ansvarslöst att skaffa barn om man inte har bil eller för den delen körkort också?
    Det där argumentet kommer alltid, inget nytt under solen.
  • SmulanFnulan

Är ju helt uppenbart att han dricker mer än en öl. Han går med all säkerhet runt och smygsuper. Hoppas trådskaparen har dumpat alkisen för att skydda sina barn.

• Anonym (Jaha)
    Anonym (Reena) skrev 2023-12-28 09:52:53 följande:
    Är det ansvarslöst att skaffa barn om man inte har bil eller för den delen körkort också?
    Det där argumentet kommer alltid, inget nytt under solen.
    Du ser verkligen inga problem med att dricka alkohol närsomhelst trots att man har små barn?

Och ingen orättvisa i att den andre föräldern alltid får dra det större ansvarslasset för att det är så viktigt att få knäppa ett par öl eller glas vin när man vill?
Svar på tråden Alkohol