• Anonym (Anna)

Alkohol

Min man dricker varje dag. Minst en öl o måste dricka varje helg. Hans mamma dog av alkoholism o han tycker att en öl varje dag är inget. Visst han blir inte påverkad så man se mer än lite mer arg mm. Han kan aldrig hämta vår son på helger o är han nykter på nyår dricker han nör vi kommer hem kl 02 istället. 2 till 3st öl. Visst på veckorna är det inte mycket men jag känner mig orolig jag såg hans mamma förändras från en varm god människa som jag ville ha som barnens farmor till en person jag ibland avskydde hemskt nog. Nu ser jag mina barns pappa ljuga o vårt liv styrs ju av att han inte kan hämta mm.

Hab är inte alkoholist nu kanske? Men vill bara få stopp på det. Jag hatar sprit min mamma dricket också.

• Svar på tråden Alkohol
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Reena) skrev 2023-12-28 09:52:53 följande:
    Är det ansvarslöst att skaffa barn om man inte har bil eller för den delen körkort också?
    Det där argumentet kommer alltid, inget nytt under solen.
    Poängen är väl inte OM man kan köra eller inte utan VARFÖR.....
  • Anonym (+1)
    SmulanFnulan skrev 2023-12-28 10:05:05 följande:

Är ju helt uppenbart att han dricker mer än en öl. Han går med all säkerhet runt och smygsuper. Hoppas trådskaparen har dumpat alkisen för att skydda sina barn.

Japp. Vanligt knep när man dricker för mycket, har man tagit en öl öppet så behöver man inte oroa sig för lukt mm.
  • Anonym (Nykteralkis)

Det spelar ingen roll vad du säger eller gör. En alkis måste själv komma till insikt om sitt missbruk och bestämma sig för att sluta. 

• Agda90
    Anonym (hmm) skrev 2023-01-06 09:46:40 följande:

Nej en öl om dagen är verkligen inget att oroa sig för. Jag förstår att du oroar dig eftersom ni har olika syn på alkohol och att din + hans mamma dricker/drack.

Men jag tycker du kan låta honom ta sin öl. INGEN blir det minsta påverkad av en öl. Detta är öht inget att tjafsa om. Välj dina strider!

En öl varje dag är INTE ett normalt alkoholbeteende!!! Det är antingen ett riskbeteende eller alkoholism!

Har du inte läst TS inlägg???
    Hon kan inte lita på att han är nykter för att hämta barnet/barnen!!! Kan  man inte låta bli några öl för att vara tillgänglig för sina barn då är man alkis!

• Agda90
    Anonym (Öh) skrev 2023-01-06 09:57:11 följande:

Alltså din man är inte alkoholist. Han dricker ett par öl då och då. Det är fullt nornalt

Är det normalt att dricka varje dag så att man inte kan köra och hämta sina barn?
    Är det normalt att om man har varit förare på en fest att man MÅSTE halsa 2-3 öl när man har kommit hem?
    Om du anser att det är normalt då är det faktiskt din inställning till alkohol som det är fel på och inte TS!
  • Agda90
    Anonym (Reena) skrev 2023-01-17 20:10:20 följande:

En partner som tror sig kunna bestämma att man inte får ta någon öl eller glas vin när man är sugen?
    En sån partner säger jag mer än gärna adjöss till.

En partner som anser att man ska vara nykter och kunna köra för att hämta barn är en vettig partner. 

En partner som värderar öl högre än familjen är en partner som jag inte ens hade sagt adjö till utan kastat ut med huvudet före!
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Det spelar ingen roll att han inte blir full. Uppenbart blir han påverkad (TS skriver att det påverkar hans humör), han kan inte hämta och lämna barnen på helgerna bara för att han ska dricka (dvs lämnar i praktiken allt det ansvaret till TS) och detta sker VARJE helg.

Självklart är det inte okej! TS måste förstå allvaret, deras barn ska inte behöva växa upp så. 

• MsM84

Om hans humör påverkas dagligen är jag övertygad om att han dricker mer än en öl dagligen. Jag hade letat igenom varenda skrymsle i hela huset efter gömd alkohol. Hade jag hittat det hade jag varit övertygad om att han behöver hjälp och måste sluta dricka, annars hade jag lämnat. Hade jag inte hittat något hade jag nog dragit iväg honom till familjerådgivning för att diskutera det hela. 

• linani
    Agda90 skrev 2023-12-28 10:18:56 följande:
    Alkohol

En öl varje dag är INTE ett normalt alkoholbeteende!!! Det är antingen ett riskbeteende eller alkoholism!

Riskbruk är att dricka mer än 10 standardglas/vecka (eller 4 och fler vid ett & samma tillfälle). Så nej, en öl om dagen (och 2-3 på en helg) är inte riskbruk. Källa: Socialstyrelsen
  • SmulanFnulan
    linani skrev 2023-12-28 11:18:57 följande:
    Riskbruk är att dricka mer än 10 standardglas/vecka (eller 4 och fler vid ett & samma tillfälle). Så nej, en öl om dagen (och 2-3 på en helg) är inte riskbruk. Källa: Socialstyrelsen
    Tillsammans med det trådskaparen skrivit om hans beteende så är det i allra högsta grad ett riskbruk. Han är helt klart en missbrukare.
  • linani
    SmulanFnulan skrev 2023-12-28 11:21:28 följande:
    Tillsammans med det trådskaparen skrivit om hans beteende så är det i allra högsta grad ett riskbruk. Han är helt klart en missbrukare.
    Håller med om att TS man uppvisar ett problematiskt beteende kopplat till alkohol.

Det betyder inte att man ska hitta på egna definitioner av riskbruk.

Som skrevs tidigare, förmodligen dricker han betydligt mer än 1-2 öl om dagen, eftersom det påverkar hans beteende, samt att han inte verkar vilja sluta eller dra ner.

Förmodligen dricker han i smyg. 

• Anonym (Reality check)
    linani skrev 2023-12-28 11:18:57 följande:
    Eftersom han dricker minst fem öl under veckorna och fem per dag på helgerna så har han överskridit den gränsen rejält, och det är bara mängden. Riskbruk handlar också om HUR man dricker och VARFÖR och där ligger han definitivt och skvalpar i alkisfacket.
  • SmulanFnulan
    linani skrev 2023-12-28 11:25:09 följande:
    Håller med om att TS man uppvisar ett problematiskt beteende kopplat till alkohol.

Missbruk är inte svart eller vitt. Det borde du veta om du är någorlunda påläst (vilket du uppenbarligen inte är).
  • Anonym (Reality check)
    www.1177.se/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/beroende-och-skadligt-bruk/alkoholberoende/

Tecken på att du är beroende av alkohol

Du kan vara beroende av alkohol om tre eller fler av följande påståenden stämmer in på dig:

Du känner ett starkt begär efter alkohol.

Du har svårt att sluta dricka när du har börjat.

Du har misslyckats med att minska drickandet.

Du ger drickandet en central roll, ofta på bekostnad av annat som du tycker är viktigt.

Du tål större mängder alkohol och måste dricka mer alkohol än tidigare för att få samma effekt som förut.

Du mår dåligt när du inte dricker alkohol och får då så kallade abstinensbesvär. Abstinensbesvär kan vara att du skakar, mår illa eller har problem med sömnen.

Som jämförelse, jag hade förmodligen inte ens märkt om min man drack någon enstaka starköl om dagen (förutom på lukten då), så det är ju inte mängden det handlar om här. Utan beteendet och inställningen.

• Agda90
    linani skrev 2023-12-28 11:25:09 följande:

Jag hittade inte på egna definitioner utan jag anser att TS man har ett riskbruk/missbruk. 
Svar på tråden Alkohol