• Anonym (Anna)

Alkohol

Min man dricker varje dag. Minst en öl o måste dricka varje helg. Hans mamma dog av alkoholism o han tycker att en öl varje dag är inget. Visst han blir inte påverkad så man se mer än lite mer arg mm. Han kan aldrig hämta vår son på helger o är han nykter på nyår dricker han nör vi kommer hem kl 02 istället. 2 till 3st öl. Visst på veckorna är det inte mycket men jag känner mig orolig jag såg hans mamma förändras från en varm god människa som jag ville ha som barnens farmor till en person jag ibland avskydde hemskt nog. Nu ser jag mina barns pappa ljuga o vårt liv styrs ju av att han inte kan hämta mm.

Hab är inte alkoholist nu kanske? Men vill bara få stopp på det. Jag hatar sprit min mamma dricket också.

• Svar på tråden Alkohol
  • Anonym (Reality check)

Han ÄR alkoholist. Tvångsmässigt drickande är alltid alkoholism oavsett mängd. Han klarar inte av att hålla sig nykter en enda dag verkar det som, det är också alkoholism. Hans sinnesstämning påverkas negativt av drickandet, hör också till alkoholism, liksom att han sitter i förnekelse kring sitt drickande. Misstänker att han blir rätt upprörd också om du försöker prata med honom om detta, vilket också är ett varningstecken.

Du måste fundera på ett ultimatum, för barnens skull. Han måste sluta dricka eller söka hjälp, eller så kan ni inte bo tillsammans, faktiskt. Det här påverkar redan barnen, det kan jag garantera.

• Anonym (Anna)

Ja o prata går inte. Gått så långt att vi köpt en mätare för jag vet att han alltid dricker. Han lovade sonen häromdagen som att han känner sig otrygg av drickandet men idag var det dags igen. Utslaget berodde på tandborstning enl honom för det var bara 0.07 men han erkände sedan att ham druckit en öl när han kom hem. Va gör man jag vill inte o kommer inte splittra min familj. 

• Anonym (Reality check)
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-04 23:00:36 följande:

Ja o prata går inte. Gått så långt att vi köpt en mätare för jag vet att han alltid dricker. Han lovade sonen häromdagen som att han känner sig otrygg av drickandet men idag var det dags igen. Utslaget berodde på tandborstning enl honom för det var bara 0.07 men han erkände sedan att ham druckit en öl när han kom hem. Va gör man jag vill inte o kommer inte splittra min familj. 

Nej men om du inte vill göra något åt situationen så får jag önska lycka till. Själv skulle jag önska att du satte dina barns lycka och framtid över mannens drickande.
  • Anonym (Anna)

Jag vill givetvis hjälpa men vet inte hur. Känns hopplöst. Vill inte splittra vår familj, inte något lätt val.

• Anonym (Reality check)
    Anonym (Anna) skrev 2023-01-04 23:14:30 följande:

Jag vill givetvis hjälpa men vet inte hur. Känns hopplöst. Vill inte splittra vår familj, inte något lätt val.

Jag förstår din vilja, kanske både sorg och desperation också, men den tråkiga sanningen är att DU inte kan göra något annat än att försöka prata med mannen om att HAN måste se till att det blir en förändring och om han inte gör det så måste DU. Nej, du vill inte splittra er familj, men vill du att dina barn ska växa upp med detta ständiga drickande? Förstår du hur det förstör deras psyke, nu och inför framtiden?
  • Anonym (A)
    Anonym (Reality check) skrev 2023-01-04 23:16:22 följande:
    Jag förstår din vilja, kanske både sorg och desperation också, men den tråkiga sanningen är att DU inte kan göra något annat än att försöka prata med mannen om att HAN måste se till att det blir en förändring och om han inte gör det så måste DU. Nej, du vill inte splittra er familj, men vill du att dina barn ska växa upp med detta ständiga drickande? Förstår du hur det förstör deras psyke, nu och inför framtiden?
    Just så
  • Anonym (hmm)

Nej en öl om dagen är verkligen inget att oroa sig för. Jag förstår att du oroar dig eftersom ni har olika syn på alkohol och att din + hans mamma dricker/drack.

Men jag tycker du kan låta honom ta sin öl. INGEN blir det minsta påverkad av en öl. Detta är öht inget att tjafsa om. Välj dina strider!

• Plupp73

Barn har rätt att växa upp utan närvaro av alkoholism, drogmissbruk, övergrepp, ständiga höga gräl och svår psykisk sjukdom hos vuxna.
    Den enda som verkar vara mogen nog att inse detta verkar vara du TS. Du måste lämna om det här fortsätter. Förstår din sorg och förtvivlan.
    Har sett flera familjer där alkoholmissbruket fortsätter från förälder till barn, och sedan till barnbarn.... Någon måste bryta arvsgången...

• Anonym (Öh)

Alltså din man är inte alkoholist. Han dricker ett par öl då och då. Det är fullt nornalt

Svar på tråden Alkohol