• Anonym (idc)

Vart ska vi åka på bröllopsresa?

Vi ska nödvändigt gifta oss och nödvändigt åka på bröllopsresa och jag ska nödvändigt bestämma vart. Min blivande man vill nämligen att jag engagerar mig lite, så han bestämde att jag får bestämma det. Grejen är det att jag dels inte bryr mig, dels inte har någon som helst erfarenhet av resor. Jag har gjort totalt 3 utlandsresor under mina 28 år, och alla tre var innan jag fylde 16.

Så. Tips? Med en budget på typ 50 papp? Gärna något som är lite mer intressant än en sandstrand.

• Svar på tråden Vart ska vi åka på bröllopsresa?
  • Kockobello

Jag röstar på Sardinien med mycket gott från italienska köket. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (idc) skrev 2023-01-05 14:06:47 följande:
    Blir i höst, slutet av september/början av oktober.. Kan inte bli för lång resa då vi lämnar en då lite över 2-åring hos farmor och farfar. Långhelg-vecka?

Mat, dryck och historia är ju mycket mer lockande än surfing, i alla fall. Och kultur.  Samtidigt älskar jag natur och djurliv.
    Långhelg med god mat och dryck, samt historia och kultur - satsa på Florens där detta finns i överflöd. 
  • Anonym (Tenni)

Lite mer intressant än en sandstrand? Undvik då Seychellerna och liknande öar. Seychellerna var för oss ett dyrt misstag. Absolut urtråkigt. Visst att snorkla kan vara kul men inte dagarna i ända. 
    Vår bröllopsresa gick till Kenya. 14 dagar på safari i de flesta nationalparkerna, game reserves, med ibland jeep, ibland vandring, ett par gånger båt och flotte och en gång luftballong. Bodde i rätt lyxiga tält ibland, en gång i ett trädhus (med skräniga apor som grannar) och ibland på små välskötta hotell.  God mat, jätteduktiga guider. Det var en oförglömlig resa  där vi såg ALLT vad savannen sjöarna och floderna hade att erbjuda. Mycket trevliga medresenärer från olika länder. Vi håller fortfarande kontakten med en del av dem. Tyvärr tror jag inte er budget räcker till 14 dgr, men om ni letar finns det kanske veckosafaris. Kolla Kruger park i Sydafrika. Tror att deras prissättning är lite behagligare än Kenyas.

Annars kan man ju kolla TEMA-resor som har väldigt trevliga vandringsresor i prisläge 15-25000 per person (det mesta inkluderat). Vi har vandrat med dem i Provence i Frankrike, i Piemonte i Italien och på Irland. Väldigt lärorikt och roligt. Vi har börjat kika på en sådan vandringsresa i Sierra Nevada i södra Spanien. Får se om vi kommer till skott.

• Anonym (idc)

Tack för alla tips! Kom gärna med fler. Jag får läsa mer ikväll när ungen sover.

• linani
    Aliona skrev 2023-01-05 14:23:00 följande:
    Paris eller Rom är alltid romantiskt, ni har fullt med sevärdheter, mysiga hotell och god mat. Prag är också fint. 
    Håller med om dessa förslag med undantag för att det är resmål med mycket trängsel/turister, som ju kan vara segt om man inte är en person som gillar att resa. Men annars är det perfekt med er budget att unna er ett lyxigare hotell och dyrare restauranger än vad ni vanligtvis gör, särskilt som småbarnsföräldrar!
  • linani
    Anonym (Tenni) skrev 2023-01-05 14:32:44 följande:

Vår bröllopsresa gick till Kenya. 14 dagar på safari i de flesta nationalparkerna, game reserves, med ibland jeep, ibland vandring, ett par gånger båt och flotte och en gång luftballong. Bodde i rätt lyxiga tält ibland, en gång i ett trädhus (med skräniga apor som grannar) och ibland på små välskötta hotell.  

Haha är det inte ett lite magstarkt förslag med tältsafari och flottfärd i mellersta Afrika för någon som säger att de inte bryr sig om resor/är ovan resenär?  
  • Kockobello
    Anonym (Tenni) skrev 2023-01-05 14:32:44 följande:

Lite mer intressant än en sandstrand? Undvik då Seychellerna och liknande öar. Seychellerna var för oss ett dyrt misstag. Absolut urtråkigt. Visst att snorkla kan vara kul men inte dagarna i ända. 
    Vår bröllopsresa gick till Kenya. 14 dagar på safari i de flesta nationalparkerna, game reserves, med ibland jeep, ibland vandring, ett par gånger båt och flotte och en gång luftballong. Bodde i rätt lyxiga tält ibland, en gång i ett trädhus (med skräniga apor som grannar) och ibland på små välskötta hotell.  God mat, jätteduktiga guider. Det var en oförglömlig resa  där vi såg ALLT vad savannen sjöarna och floderna hade att erbjuda. Mycket trevliga medresenärer från olika länder. Vi håller fortfarande kontakten med en del av dem. Tyvärr tror jag inte er budget räcker till 14 dgr, men om ni letar finns det kanske veckosafaris. Kolla Kruger park i Sydafrika. Tror att deras prissättning är lite behagligare än Kenyas.

Annars kan man ju kolla TEMA-resor som har väldigt trevliga vandringsresor i prisläge 15-25000 per person (det mesta inkluderat). Vi har vandrat med dem i Provence i Frankrike, i Piemonte i Italien och på Irland. Väldigt lärorikt och roligt. Vi har börjat kika på en sådan vandringsresa i Sierra Nevada i södra Spanien. Får se om vi kommer till skott.

Jaså, jag har länge velat åka dit. Kan man inte resa runt då, det går väl färjor mellan öarna etc? 

Din Kenya-resa lät sjukt skoj.
  • Anonym (Tompa)

Varför är du inte engagerad?

• Accio

Okej. Inte så mycket sol och bad. På hösten. 
    Gillar historia, mat och dryck. Inte så långt bort. 

Min tanke är: Håll er till Europa. Max ca 4 timmars flygresa. Plan går rätt ofta. Jag tror dessutom mer på en stad för din del. Det är fler upplevelser än sol och bad, man tänker inte riktigt på att man är utomlands då. 

Jag skulle säga långweekend till London för historia, museum, shopping och promenader. I september är det hyfsat okej, även fast London är känt för regn. Det är dessutom inte lika mycket turister då.

Ett annat alternativ skulle vara någon italiensk stad för mat och dryck, t.ex. Rom, Milano eller Florens. Kanske Toscana för en cykeltur och vin? 

Island är också ett hett tips! Det är en riktig upplevelse om man gillar natur, men inte sol och bad. Om ni badar så är ju bad på Island en lite mer annorlunda upplevelse. 

• Mrs Moneybags

Jag röstar på Italien! Där har du det mesta och åker ni på hösten är det inte för varmt. 

Maten är super, kultur och historia finns i överflöd. 

• Anonym (äää)

Varför skriver du "nödvändigtvis" 3 ggr i din TS? 
    Det låter inte enbart som att du inte är så intresserad av att välja resmål, det låter som om du inte vill gifta dig ens.  

• Anonym (Mimmi)

"Nödvändigtvis' ×3. Vill du ens gifta dig? 

• Anonym (Historia)

Jag sällar mig till dem som säjer Rom. Otroligt vackert. Mat, kultur och framför allt historia som man kan ta på. Passa även på att ta ett snabbtåg till Neapel och åk till Pompeji och Herkulanium. Glöm inte heller ta med bra skor. Staden är vacker och andas historia, men det går upp och det går ner och mestadels kullerstensgator..

• Anonym (Tenni)
    linani skrev 2023-01-05 14:40:15 följande:
    Haha är det inte ett lite magstarkt förslag med tältsafari och flottfärd i mellersta Afrika för någon som säger att de inte bryr sig om resor/är ovan resenär?  
    Jag var inte heller någon van resenär innan Kenyaresan. Inte heller min man. Vi visste vad resan gick ut på och ett visst mått av äventyrlighet finns hos oss båda. Bekvämlighetstänk också. Men vi hade kapital - ett arv - och kunde unna oss.  Safariresan var oerhört välorganiserad vilket resor till vissa länder och resmål måste vara. Fortfarande gillar vi bäst förorganiserade resor även om vi själva organiserat våra resor några gånger. Men det är bekvämare när annan gjort det...
    Vill man uppleva saker får man hoppa i vattnet så att säga.
  • Anonym (Tenni)
    Kockobello skrev 2023-01-05 15:34:21 följande:
    Jaså, jag har länge velat åka dit. Kan man inte resa runt då, det går väl färjor mellan öarna etc? 

Din Kenya-resa lät sjukt skoj.
    Många är väldigt förtjusta i Seychellöarna, men vare sig jag eller min man tilltalades särskilt. Det var enahanda på något sätt, både naturen som ju är vykortsvacker men i längden lite småtråkig och jag gillade inte en del av de turister som sökt sig dit. En del bar sig faktiskt rätt illa åt. Jo, det går både båt, flyg och helikopter mellan de större öarna. Dyrt! Ofta förbokat, så spontana utflykter var det inte fråga om.Vi gjorde ett par inlandsvandringar på Mahe, stora ön, men det går inte att jämföra med andra vandringar vi varit ute på. Nej, den och liknande ögrupper får vara. men Galapagos kanske....Vi tycker nog mer och mer att Europa har underbara resmål. Vacker och olikartad natur , intressanta kulturer och inte minst god mat och dryck på de flesta håll.

Kenyaresan är och förblir kanske den bästa resa vi gjort - av många skäl.
  • Anonym (grw34)

Det heter smekmånad, inte ''bröllopsresa''. 

• Anonym (K)
    Anonym (idc) skrev 2023-01-05 14:10:16 följande:
    Skriver upp Budapest på listan, men spa har jag aldrig fattat vitsen med. Vackert var det i alla fall.
    Finns fina byggnad och god mat med.
    Fördelen med Budapest och Prag att man får rätt mycket för pengarna.
    Du kan också kombinera Budapest , Prag och kanske Vienna på en resa , och åka tåg mellan.
Svar på tråden Vart ska vi åka på bröllopsresa?