Adhd och studier hjälp!
Vad bra att han har anpassningar och att ni har möten med både bup och skolan.
Du skriver inget om på vilket sätt han jobbar med själva ämnena i skolan och vilket stöd han får i till exempel matte. Du skriver att han tycker det är meningslöst att gå till skolan för att han både ska ta igen det han missat från förut och lära sig nytt. Om det är så, är det inte konstigt han tycker det är jobbigt och känner sig dum.
En elev som inte hänger med i matte har ofta luckor från förut. Det är ingen mening med att han ska försöka lära sig nya saker, för i matte gör luckorna att det inte går att lära sig de nya sakerna eftersom allt bygger på tidigare kunskaper. Man behöver alltså kolla vad en elev kan respektive inte kan. Om det visar sig att eleven är på sin årskurs nivå i vissa saker, kan han fortsätta jobba med klassen i de områdena, men behöver få hjälp i de andra och då inte jobba också med klassens uppgifter. Om det däremot visar sig att eleven har stora luckor i många delar av matematiken, behöver han få enskild undervisning vad gäller dem och öva på matten bara utifrån dem.
Hur ser det ut med tex matten för din son?