Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

    Adhd och studier hjälp!

    Vad bra att han har anpassningar och att ni har möten med både bup och skolan.
    Du skriver inget om på vilket sätt han jobbar med själva ämnena i skolan och vilket stöd han får i till exempel matte. Du skriver att han tycker det är meningslöst att gå till skolan för att han både ska ta igen det han missat från förut och lära sig nytt. Om det är så, är det inte konstigt han tycker det är jobbigt och känner sig dum. 

    En elev som inte hänger med i matte har ofta luckor från förut. Det är ingen mening med att han ska försöka lära sig nya saker, för i matte gör luckorna att det inte går att lära sig de nya sakerna eftersom allt bygger på tidigare kunskaper. Man behöver alltså kolla vad en elev kan respektive inte kan. Om det visar sig att eleven är på sin årskurs nivå i vissa saker, kan han fortsätta jobba med klassen i de områdena, men behöver få hjälp i de andra och då inte jobba också med klassens uppgifter. Om det däremot visar sig att eleven har stora luckor i många delar av matematiken, behöver han få enskild undervisning vad gäller dem och öva på matten bara utifrån dem. 

    Hur ser det ut med tex matten för din son?

  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Vilsen) skrev 2023-02-03 20:11:41 följande:

    Tack för era svar. 
    Han blev mer autistisk av medicinen därav med samråd av läkare har vi slutat och han har färre utbrott nu och mer social på sitt vis. Och han skrattar igen. 
    Han vill inte gå på den. Skolan märker positiv skillnad på det med utan mediciner.

    Men han kan inte skriva eller läsa som en tolvåring. Han ligger på en nivå som runt en nybliven som lärt sig läsa och räkna ibland och andra gånger går det bättre som om han är nybörjare men ändå lite mer. Men absolut långt ifrån sin egen ålder. Och det gör att han hamnar efter i alla ämnen. Likaså matten. Han gör inget på lektionerna för det mesta men dem ämnen han gör något i är dem har gillar och få får han en bild av assistenten och man kör muntligt ex. Men sen kan han ju så mkt annat och han har en extrem vilja när det är något han ska klara. Så det är svårt 


    Han skulle ju verkligen behöva öva matte, läsning och skrivning på sin egen nivå. Alltså sitta skilt med en lärare som jobbar precis utifrån hans kunskaper och anpassar övningarna så han dels känner att han lär sig, dels gör det med sådana metoder att han tycker det är okej. Och inte alltför länge åt gången. Det är också viktigt att det är en lärare och inte en assistent. Den som har svårt för att lära sig och har andra specialbehov behöver få lära sig av en med lärarutbildning och stor pedagogisk förmåga. Om assistenten är bra och förmår locka honom att jobba så kan han eller hon göra en del övningar som läraren först introducerat. 

    Sonen kommer inte lära sig mer matte och att läsa och skriva bättre om han bara är med på klassens vanliga lektioner. Det är alldeles för svåra saker för att han ska kunna ta till sig dem, enligt vad du beskriver för nivå. Även en elev utan ADHD och autistiska drag stänger av. Om han behöver sitta med på de lektionerna bidrar det inte till något annat än tristess och en känsla av att vara dålig. Integrering och allas lika rätt och värde tolkas tyvärr ofta som samma för alla. Då blir det inte bra. Alla borde ha rätt till det som är bäst för just dem för att kunna utvecklas både kunskapsmässigt och annars. 

    Vad menar du med att han ibland får en bild av assistenten och man kör muntligt?

Svar på tråden Adhd och studier hjälp!