• Anonym (Mamma)

Belöning för närvaro

Läste precis om skolan som gett belöning till de elever som haft 100% närvaro.

Mina barns skola har liknande. Inte för närvaro, men tex att lämna in alla läxor i tid, för uppförande och bra prestationer. De går i låg- och mellanstadiet.

Har era barns skolor något liknande och vad tycker ni om det?

• Svar på tråden Belöning för närvaro
  • Anonym (Kanske)

Livet handlar ju om prestation mot belöning i olika former.

Sen är det något som skett de senaste åren. Alla är fan sjuka jämt, i mina barns skola är det mer regel än undantag att lärarna är sjuka var och varannan vecka vilket ställer till det otroligt mycket i klasserna. Pratade med min mor om min skolgång och ingen av oss kan minnas att lärarinnan var sjuk någonsin. Vikarie var otroligt sällsynt. 

Lika så på min arbetsplats. Vi är två personer av 14 totalt som har normal sjukfrånvaro dvs kanske en vecka per år max. Resten har mer sjukfrånvaro än närvaro på arbetsplatsen. Alla känner efter så in i helvete åh jag kände mig lite hängig så jag stannade hemma är standard kommentar. Och sen undrar kollegerna varför de ligger så långt efter lönemässigt gentemot mig och den andra kollegan som faktiskt är på jobbet. Jo för vi presterar och inte bara det, vi gör det som våra sjuka kolleger borde gjort också. 

Kanske inte helt fel med lite krav i lägre åldrar så vi får en lite mer arbetsduglig generation framöver

• Drottningen1970

Belöningen för att ha bra närvaro och lämna in läxor i tid är i min värld att man får lättare att få bra betyg, komma in på önskat gymnasie, universiter, får ett bra jobb, ett framgångsrikt liv etc etc.

• Anonym (Lollo)

Men vad fan är detta? Hur kan föräldrar seriöst vara så bittra över att deras ungar inte fick en chokladkaka? 

Jag är gymnasielärare. Vi brukar ge ett diplom och en godispåse till de två elever i varje klass som haft bäst närvaro under terminen på avslutningen. Sällan någon har 100% dock. Det handlar om att uppmärksamma något positivt, inte att peka ut de som inte haft lika bra närvaro. Belöningen är ju inte enorm, skillnad om vi gett en stor summa pengar eller något.

Självklart kan man bli sjuk, det är okej. Men man kanske kan leva med att inte få just den belöningen just den gången? Föräldrarna kanske ska nyansera det istället för att skälla på skolan. 

• Anonym (Lärare)

Nej vår skola har inte sånt och jag har inte hört talas om andra skolor som har det heller under alla mina år. Förutom att det inte är en fungerande metod så tycker jag att det är fel att försöka muta elever till bättre närvaro.

• Räkan77
    Anonym (Lollo) skrev 2023-01-06 13:56:16 följande:

Men vad fan är detta? Hur kan föräldrar seriöst vara så bittra över att deras ungar inte fick en chokladkaka? 

Jag är gymnasielärare. Vi brukar ge ett diplom och en godispåse till de två elever i varje klass som haft bäst närvaro under terminen på avslutningen. Sällan någon har 100% dock. Det handlar om att uppmärksamma något positivt, inte att peka ut de som inte haft lika bra närvaro. Belöningen är ju inte enorm, skillnad om vi gett en stor summa pengar eller något.

Självklart kan man bli sjuk, det är okej. Men man kanske kan leva med att inte få just den belöningen just den gången? Föräldrarna kanske ska nyansera det istället för att skälla på skolan. 

Fast det är väl en jäkla skillnad att uppmärksamma de två bästa på gymnasiet jämfört med de här uppmärksammade klasserna där det blev ett negativt utpekade för de som inte hade full närvaro.

Självklart skiter föräldrarna i chokladkakan, de bryr sig om att vissa barn kan känna sig utpekade som sämre elever fast det är helt naturligt att ha viss frånvaro under en termin. 
  • Anonym (Qi)

Alltså belöningar funkar. Min mycket vuxne man få ett klistermärke i belöning av sin tränare när han kommer till träningen. Det är med en väldigt framgångsrik personlig tränare.

I skolan så tror jag att det hade varit bättre att satsa på många, små belöningar och inte en mot slutet av terminen, då de ju ändå får betyget. På så sätt kan man kanske modifiera elevernas beteende och vanor medan det faktiskt kan påverka deras inlärning.

• Anonym (H)

Hade varit bra att införa betyg efter uppförande och huruvida man är en bra kamrat - det är väl en bland de viktigaste egenskaperna man som människa kan ha i livet. 

• Anonym (Lärare)
    Anonym (Qi) skrev 2023-01-06 14:04:40 följande:

Alltså belöningar funkar. Min mycket vuxne man få ett klistermärke i belöning av sin tränare när han kommer till träningen. Det är med en väldigt framgångsrik personlig tränare.

I skolan så tror jag att det hade varit bättre att satsa på många, små belöningar och inte en mot slutet av terminen, då de ju ändå får betyget. På så sätt kan man kanske modifiera elevernas beteende och vanor medan det faktiskt kan påverka deras inlärning.

Klistermärken, till en vuxen person....?
  • Anonym (Betyg)

Inte hört talas om att detta förekommer nånstans. Tycker inte det är rätt metod. Bra betyg är en belöning i sig. Mina 8 femmor satt rätt bra.
    Betyg i ordning och uppförande däremot- det hade varit nåt istället för fåniga chokladkakor.

• Anonym (Qi)
    Anonym (Lärare) skrev 2023-01-06 14:12:22 följande:
    Klistermärken, till en vuxen person....?
    Japp! Tränaren har CEOs och andra högdjur som kommer och tränar stenhårt för att få sina klistermärken. Bland annat då, som allt annat. Jag tycker att det är rätt underbart att vi människor fungerar på samma sätt som min lilla hund.
Svar på tråden Belöning för närvaro