• Anonym (Mamma)

Belöning för närvaro

Läste precis om skolan som gett belöning till de elever som haft 100% närvaro.

Mina barns skola har liknande. Inte för närvaro, men tex att lämna in alla läxor i tid, för uppförande och bra prestationer. De går i låg- och mellanstadiet.

Har era barns skolor något liknande och vad tycker ni om det?

• Svar på tråden Belöning för närvaro
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-01-06 18:23:08 följande:
    Jag tycker det är otroligt märkligt att som förälder sura över att ens barn inte kan vinna alla priser.  "Prestationspriset" som du efterlyser är ju betyg, vilker är värt mer i längden. Men god närvaro är bra både för eleven och gruppen och att då uppmärksamma och uppmuntra god närvaro, jag fattar inte hur det kan vara kontroversiellt nånstans. 

Jag hoppas att ditt barn får bra stöd och verktyg och förhoppningsvis mår bättre snart.
    JAG surar inte, däremot tycker jag det är fel att belöna en sån sak. Okej om det är ett pris av flera, men inte om det är det enda som belönas på det sättet. Det är barn det gäller här, man måste vara pedagogisk nog att tänka hur det kan kännas tex för barnen som vill gå, men av olika anledningar inte klarar det.
  • Anonym (Tondövt)

Jag läste artikeln häromdagen och tycker det var oerhört skevt. Ska man straffas för att man råkar ha en släkting som dött och därför varit på begravning? Ska man applådera de klasskamrater som inte behövt gå till läkaren under terminen, eller de elever som gått småsjuka till skolan och smittat kompisar som därför fått vara hemma (enligt den artikel jag läste, fick nämligen eleverna också applådera för sina kamrater som hade full närvaro)? Det är fullt normalt att en mellanstadieelev blir sjuk någon gång per termin. Förr kunde man kanske gå till skolan med lite halsont och snor, men det är andra tider nu. Med den belastning som är på vården nu under julen, är det så oerhört tondövt av skolan!

• Anonym (Lollo)
    Jemp skrev 2023-01-06 17:30:42 följande:

Inte hört om. För närvaro känns bakvänt (de flesta vill ju fortfarande undvika sjuknärvaro) men för utförda läxor är väl ok även om det känns lite onödigt.

Mest erfarenhet av äldre elever; men bekvämlighetsfrånvaro är ett problem hos många elever. Det sjukanmäls för träningsvärk i benen, för att man är trött, för att bussen var sen, för att man fått en håltimme och för att det är fredag, för att dra några exempel. Och det drabbar både eleven själv och undervisningen för gruppen, när frånvaron hos många elever gör att undervisningstiden behöver läggas på elever som inte varit där. 
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Tondövt) skrev 2023-01-06 18:37:32 följande:

Jag läste artikeln häromdagen och tycker det var oerhört skevt. Ska man straffas för att man råkar ha en släkting som dött och därför varit på begravning? Ska man applådera de klasskamrater som inte behövt gå till läkaren under terminen, eller de elever som gått småsjuka till skolan och smittat kompisar som därför fått vara hemma (enligt den artikel jag läste, fick nämligen eleverna också applådera för sina kamrater som hade full närvaro)? Det är fullt normalt att en mellanstadieelev blir sjuk någon gång per termin. Förr kunde man kanske gå till skolan med lite halsont och snor, men det är andra tider nu. Med den belastning som är på vården nu under julen, är det så oerhört tondövt av skolan!

Ja, jag tänker också att några dagars frånvaro är helt normalt och att det därför bara var ett fåtal som hade 100% närvaro. Det framgick inte i artikeln. Handlar det om alla utom 2 i en klass eller nåt sånt blir det konstigt, men så kan ju knappast ha varit fallet.

Jag tycker det är oerhört märkligt att se det som att man straffas för att man inte vinner ett pris.
  • Anonym (Tondövt)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-01-06 18:45:19 följande:
    Ja, jag tänker också att några dagars frånvaro är helt normalt och att det därför bara var ett fåtal som hade 100% närvaro. Det framgick inte i artikeln. Handlar det om alla utom 2 i en klass eller nåt sånt blir det konstigt, men så kan ju knappast ha varit fallet.

Jag tycker det är oerhört märkligt att se det som att man straffas för att man inte vinner ett pris.
    Vilka andra, irrelevanta saker, tycker du att skolan ska premiera? Alla de som inte har synfel? Alla elever som har fräknar? De elever som har mest röda kläder? Ska elever utan syskon få choklad kanske?

Eleverna har inte vunnit ett pris. De har inte presterar något, mer än vad den utan synfel vunnit. De har premierats för något som man i de allra flesta fall på mellanstadiet inte kan rå över.
  • Jemp
    Anonym (Lollo) skrev 2023-01-06 18:40:05 följande:
    Mest erfarenhet av äldre elever; men bekvämlighetsfrånvaro är ett problem hos många elever. Det sjukanmäls för träningsvärk i benen, för att man är trött, för att bussen var sen, för att man fått en håltimme och för att det är fredag, för att dra några exempel. Och det drabbar både eleven själv och undervisningen för gruppen, när frånvaron hos många elever gör att undervisningstiden behöver läggas på elever som inte varit där. 
    Fast att misskreditera de som är sjuka nån gång per termin hjälper ju inte för att folk skolkar?
  • Anonym (Lollo)
    Jemp skrev 2023-01-06 19:00:18 följande:
    Fast att misskreditera de som är sjuka nån gång per termin hjälper ju inte för att folk skolkar?
    Att premiera närvaro sänder i alla fall signalen att närvaro är viktigt.
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (Tondövt) skrev 2023-01-06 18:48:55 följande:
    Vilka andra, irrelevanta saker, tycker du att skolan ska premiera? Alla de som inte har synfel? Alla elever som har fräknar? De elever som har mest röda kläder? Ska elever utan syskon få choklad kanske?

Eleverna har inte vunnit ett pris. De har inte presterar något, mer än vad den utan synfel vunnit. De har premierats för något som man i de allra flesta fall på mellanstadiet inte kan rå över.
    Du tycker närvaro är irrelevant i skolan? Då behöver vi inte diskutera vidare. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-01-06 20:26:30 följande:
    Att premiera närvaro sänder i alla fall signalen att närvaro är viktigt.

Förstår inte barnen det ändå? 

Alltså, om barnen vill skolka så hjälper inte att få lite chockad när terminen är slut. 

• Anonym (S)
    Anonym (Lollo) skrev 2023-01-06 20:29:16 följande:
    Du tycker närvaro är irrelevant i skolan? Då behöver vi inte diskutera vidare. 
    Konstig slutsats. 
Svar på tråden Belöning för närvaro